سرویس: اجتماعی 16:20 - دوشنبه 28 شهریور 1401

وکیل تغییر نام تهران و کرج و روند تغییر اسم شناسنامه

وکیل تغییر نام تهران و کرج و روند تغییر اسم شناسنامه

به گزارش اصفهان شرق، تغییر نام و تغییر سن شناسنامه از مسائل پر پرسش در جامعه است. آیا تغییر همه اسم‌ها در قانون امکانپذیر است؟ آیا گرفتن وکیل تغییر نام لازم است؟ آیا تغییر سن مدارک و استشهاد محلی نیاز دارد؟ سوالاتی است که در این مقاله به آنها پاسخ خواهیم داد.

در دستورالعمل تغییر نام، نام‌هایی که ویژگی به‌خصوص دارند می‌توانند طبق ضوابط قانونی به نام‌های مورد تأیید تغییر یابند. استثنائاتی در قانون وجود دارد که می‌تواند تغییر اسم شناسنامه را حتی غیرممکن بکند.

درصورتیکه می‌خواهید اسم خود را تغییر دهید، می‌توانید با گرفتن مشاوره حقوقی آنلاین رایگان از یک وکیل تغییر نام و سن شناسنامه، نسبت به روند قانونی این نوع درخواست‌ها آگاهی یابید.

تغییر نام و گرفتن وکیل تغییر نام و سن

«نام» هر فرد مسئله ای است که خود فرد در انتخاب آن در نقشی ندارد. اهمیت اسم و حتی سن گاهی به حدی است که نیاز به تغییر آن در برخی موارد در زندگی شخصی و کاری شخص تاثیر شدیدی دارد.

در برخی موارد به این موضوع برخورد کرده اید که افراد را به غیر از نام شناسنامه ای صدا می‌کنند و فرد علاقه ای به اسم رسمی خود ندارد. در مواردی نیز فرد برای استخدام یا شرایط خاص دیگری نیاز به تغییر سن و اسم دارد.

چنانچه برای آشنایی با مدارک و مراحل تغییر نام و سن شناسنامه به دنبال یک گرفتن یک وکیل تغییر نام تهران هستید، از مشاوره تخصصی حقوقی وکلای پایه یک دادگستری ما در کیا وکیل بهره‌مند شوید.

پرونده‌های تغییر اسم، در دسته پرونده‌های مربوط به ثبت احوال قرار می‌گیرند. که گاهی رسیدن به نتیجه دلخواه از آن به دلیل مشکلات و بندهای قانونی دشوار است. به ویژه اگر اسم شناسنامه‌ای فرد جزو نام‌هایی باشد که تغییر آن تنها با اسم‌های هم رده ممکن باشد. به‌عنوان مثال تغییر نام‌های دینی به غیر دینی اغلب غیرممکن است، مگر آنکه از یک نام دینی به نام دینی دیگری تغییر یابد.

قوانین تغییر اسم شناسنامه و تغییر سن

در میان بندهای قانونی کشور، سه منبع قانونی مهم که در فرآیند دادرسی دعاوی تغییر اسم مورد استفاده قرار می‌گیرند، به شرح زیر می‌بانشد:

  • قانون مدنی
  • قوانین ثبت احوال
  • بخش نامه تغییر نام شناسنامه

طبق ماده 956 قانون مدنی کشور، افراد به محض تولد از حقوق مدنی متمع خواهند شد. بنابراین حق داشتن نام یکی از حقوق بنیادین افراد تلقی می‌شود. طبق قانون ثبت احوال، انتخاب نام باید به‌گونه‌ای باشد که موجب هتک حیثیت مقدسات اسلامی نشود. ضمن اینکه نام باید متناسب با جنس فرد باشد و در زمره نام‌های زننده و مستهجن قرار نداشته باشد.

دعاوی تغییر اسم در دسته پرونده‌های غیرمادی قرار دارند و صرف قصد تغییر نام از سوی درخواست کننده، برای شروع جریان تغییر اسم کافی است.

چنانچه متقاضی ثبت درخواست تغییر نام، در سنین 15 تا 18 سال باشد پس از ثبت درخواست لازم است، نسبت به اخذ موافقت سرپرست قانونی یا ولی خود اقدام کنند.

با کسب مشاوره از وکیل تغییر نام در تهران در گروه وکلای کیا وکیل، از پیچ‌وخم‌های قانونی و اداری تغییر اسم آگاهی یابید. همکاران متخصص ما با شناخت این موانع، رسیدگی به درخواست شما را تسریع ‌می‌کنند و با حذف مسیرهای غلط، زمان رسیدگی به این دعاوی را کوتاه‌تر کنند.

مسائل مهم در زمینه تغییر اسم و وکیل تغییر نام

طبق دستور العمل تغییر نام، هر فرد تنها یک بار می‌تواند، نام خود را بر اساس ضوابط قانونی موجود در این موضوع، تغییر دهد. از طرف دیگر رسیدگی به دعاوی تغییر اسم، در یک مرجع صالح انجام می‌گیرد.

با دریافت مشاوره از یک وکیل برای تغییر نام می‌توانید، نسبت به شناخت مرجع صالح رسیدگی به درخواست تغییر نام اقدام کنید.  در برخی موارد برای تغییر اسم، می‌توانید از بهترین وکیل خانواده در تهران نیز کمک بگیرید.

چه نام‌هایی را می‌توان تغییر داد؟

در سند، مصادیقی از نام‌هایی که تغییر آن‌ها امکان‌پذیر است، ذیل هر تعریف بیان شده‌اند. این نام‌ها عبارتند از:

اسامی‌ که کمتر مورد اقبال عمومی هستند و فراوانی آن‌ها کم است، می‌توان به نام‌های مناسبی که فراوانی آن‌ها طی پنج سال گذشته مورد توجه بوده‌اند، تغییر داد.

نام‌هایی که درخواست‌کننده قصد افزودن و الحاق یک واژه به ابتدا یا انتهای آن یا حذف یک واژه از نام خود را داشته باشد: مانند امیر به امیر حسین، آذر افروز به آذر. در عین حال واژه «عبد» را نمی‌توان از اسامی و صفات خداوند حذف کرد.( به عنوان مثال حذف عبد از واژه عبدالله، میسر نیست). در غیر این‌صورت حذف این واژه از سایر اسامی اشکالی ندارد (مانند حذف واژه «عبد» از نام عبدالحسن).

چنانچه اسم اصلی فرد، کنیه اشخاص مذهبی باشد، می‌تواند آن را به بک نام مذهبی تغییر دهد، مانند: ابوطالب به محمد.

نام‌هایی که در تلفظ یا نوشتن دشواری ایجاد کنند را نیز می‌توان به نام‌های مناسب طبق ضوابط مربوط به مقررات تغییر نام، تغییر داد.

نام‌هایی که طبق مستندات ارائه شده مغایر شئونات اجتماعی، مذهبی و … باشد.

اسامی غیردینی را می‌توان به نام‌های دینی که متقاضی به آن‌ها مشهور است، تغییر داد.

اگر نام فرد برای او طبق مستندات ارائه شده ایجاد مشکل کند، می‌توان آن را طبق ضوابط موجود تغییر داد.

چه نام‌هایی را نمی‌توان تغییر داد؟

براساس مقررات موجود، نام‌های مذهبی و اسامی‌ معصومین را نمی‌توان تغییر داد. نام‌هایی نظیر محمد، علی، حسن و …از این جمله‌اند. نام‌هایی که از اسامی و صفات خداوند باشد، نیز جزو خط قرمزهای تغییر نام هستند.

شما می‌توانید، در میان متخصصین مجربی که در گروه حقوقی کیا وکیل گرد هم آمده‌اند، از مشاوره یک وکیل برای تغییر نام در تهران و غرب تهران بهره‌مند شوید. اگرچه اخذ وکیل در این دعوای ضروری به‌نظر نمی‌رسد، اما افراد برای تغییر نام معمولاً با موانع متعددی مواجه می‌شوند.

در صورت عدم آگاهی نسبت به چگونگی رفع این موانع، تغییر نام می‌تواند، به تقاضایی غیرممکن تبدیل شود. چه بسا زمان‌بر بودن فرآیند رسیدگی به دعاوی تغییر نام در مراجع قضایی، فرد را در میانه راه از ادامه مسیر منصرف کند.

پیشنهاد می‌کنیم برای پیشگیری از دوباره‌کاری‌های قضایی و انجام اقدامات غیرضروری پیش از هرچیز از یک وکیل برای تغییر اسم مشاوره بگیرید. وکیل برای تغییر نام در تهران را می‌توانید در تیم حقوقی کیا وکیل بیابید.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.