سرویس: تولیدی 17:38 - یکشنبه 03 شهریور 1398

راهبردهای دشمن براي زير سؤال بردن انقلاب اسلامي ايران؛

تبيين و تحليل بيانيّه گام دوّم با نگاه به عمليات روانی دشمن

دشمن تلاش مي­كند القا كند كه؛ نظم سياسي و اجتماعي و به طور كلي نظام و ساختار با انقلابي­گري در تضاد است و لذا اصرار بر شعار و رفتار انقلابي انحراف و خطاست.

اصفهان شرق_حسین بیات، با نگاه اوّليه به بيانيّه، ظاهراً مباحث مربوط به عمليات رواني تهاجمي دشمن و راهكارهاي مقابله، چندان پررنگ به نظر نمي­رسد؛ اما با كمي دقت و تأمل و با نگاه به قالب كلي عمليات رواني، موارد متعددي از راهبردها و تاكتيك­ ها و تكنيك­ هاي متداول در حوزه جنگ رواني به چشم مي­آيد. البته رهبر معظّم انقلاب در مقابل، بر راهبردها و راه­كارهاي مقابله­اي تأكيد فرموده­اند.

در فصل اوّل بيانيّه ( نگاه به گام اوّل انقلاب) مهم­ترين راهبرد دشمن، تحريف[1] حقايق گذشته است و در فصل دوّم بيانيّه ( نگاه به گام دوّم انقلاب ) مهم­ترين راهبرد دشمن، ايجاد يأس و نااميدي[2] در مردم و مسئولين نسبت به آينده است.

در بررسي و تحليل متن بيانيّه به توضيح اين دو راهبرد تهاجمي و راهكارهاي مقابله با آن خواهيم پرداخت.

و اما اوّلين نكته، اصل صدور بيانيّه گام دوّم در اين مقطع زماني است.

در حاليكه كشور و نظام و مردم، تحت شديدترين فشارها قرار داشتند، تهاجم سنگين اقتصادي نظام سلطه و همراهي سرپنجه­ هاي داخلي، در كنار سوء مديريت­ها، عرصه را تنگ كرده و عموم مردم را تحت فشار اقتصادي و رواني قرار داده بود و از طرفي دشمن فرياد فروپاشي نظام و شعار نابودي انقلاب قبل از چهل سالگي آن را سر داده بود؛ بيانيّه رهبر معظّم انقلاب، جواب دندان شكن و محكمي به اين هجمه­ها بود و نشان داد كه نظام نه تنها منفعل فشارها نشده بلكه از گذشته خود دفاع جانانه كرده و افق آينده را نيز روشن­تر از گذشته ترسيم مي­كند. اين اقدام الهي، دل­هاي لرزان را محكم و اراده­ هاي سست شده و تحت تأثير القائات رواني دشمن قرار گرفته را متحول كرد.[3]

مروری بر فصل اول بیانیه:

در فصل اوّل بيانيّه، رهبر معظّم انقلاب به راهبردها و راه­كارهاي دشمن براي زير سؤال بردن انقلاب اسلامي ايران مي­پردازند:

اوّلين راهبرد:
اوّلين راهبرد دشمن، القاي دل­زدگي و نا اميدي مردم از ارزش ­هاي ديني است. او تلاش مي­كند اينطور القا كند كه مردم از ارزش ­هاي ديني خسته، دل­زده و روگردان شده­اند؛ به تعبير ديگر از كارآمدي ارزش­ هاي ديني نااميد شده­ اند. القا مي­كند كه اينگونه ارزش­ هاي ديني يا به كلي قابل تحقق نيستند و يا اينكه اين نظام قادر به تحقق آن­ها نيست و يا اين­كه كارآمدي خود را از دست داده­اند و بر عكس، ارزش ­هاي مورد نظر نظام ليبرال دموكراسي غربي، هم كار آمدند و هم قابل تحقق.

موج سنگيني از تبليغات رواني و رسانه ه­اي دشمن تلاش مي­كند القا كند كه نسل جوان اين كشور كاملاً از شعارهاي ارزشي و اخلاق ديني رويگردان شده ­است.

رهبر معظّم انقلاب به دو موضوع مهم در مقابل اين القاء رواني دشمن مي­پردازند.

اوّلاً مي­فرمايند:

« براي همه چيز مي­توان عمر مفيد و تاريخ مصرف فرض كرد؛ اما شعارهاي جهاني اين انقلاب ديني مستثني است زيرا فطرت بشر با آن­ها سرشته است. ارزش­هايي نظير: آزادي، اخلاق، عدالت، معنويت، عزت و … مربوط به يك نسل يا دوره­اي از تاريخ نيست. هرگز نمي­توان مردمي را تصور كرد كه از اين چشم­اندازهاي مبارك دل­زده شوند.»

ايستادگي نسل­هاي اوّل تا امروز اين كشور و تلاش مجاهدانه جوانان براي تحقق بخشيدن به اين­گونه ارزش­هاي ديني، گوياي چنين واقعيتي است.

ثانياً مي­فرمايند:

« هر گاه دل­زدگي پيش آمده، از روي گرداني مسئولان به اين ارزش­هاي ديني بوده­است و نه از پايبندي  به آن­ها.» حقيقت اين است كه هر جا مسئولين، مقيّد به شعار بوده­اند و براي تحقق ارزش­ها تلاش كرده­اند؛ هم كارآمدي اين شعارهاي ارزشي اثبات شده است و هم علاقه­مندي و جذب آحاد مردم را به دنبال داشته است. مردم از بي­توجهي و بي­قيدي مسئولين دل­گيرند نه از ارزش عدالت و اخلاق و آزادي و … .

از طرفي رهبر معظّم انقلاب در بياني ديگر مي­فرمايند:« انقلاب اسلامي نسبت به اصول و ارزش­هاي خود، متعصب و پايبند است. ملت ايران توانسته است شعارهاي اصلي انقلاب را بر همان استحكام اوّل تا امروز حفظ كند. ارزش­هاي اصلي: استقلال، آزادي، عدالت، مردم­سالاري و … با همان طراوت اوّل حفظ شده است.[4]

در ادامه به چند راهكار مناسب مقابله­اي اشاره مي­شود:

1- ضروري است در پاسخ به اين القاي دشمن، به طور مستمر به مصاديق و نمونه­هاي عيني در جامعه كه نشانگر تقيد و علاقه­مندي مردم، خصوصاً جوانان به ارزش­هاي ديني و انقلابي است تأكيد و تبليغ شود. استفاده هنرمندانه از رسانه و مخصوصاَ رسانه ملي و فضاي مجازي امري لازم است.

2- ضروري است، نهضت مطالبه­گري در اين حوزه احيا شده و تقيّد مسئولين نسبت به ارزشها به طور دائم مراقبت و خواسته شود؛ و در برابر بي توجهي و عمل خلاف آن­ها موضع­گيري و حساسيت نشان داده شود.

3- حقيقت اين­گونه مفاهيم بيشتر و كامل­تر تبيين و تشريح شود. دشمن تلاش مي­كند تعاريف انحرافي از اين مفاهيم القا كند. تعريف حقيقي عدالت، عزت، آزادي و … را به گونه­اي خلاف تفسير كند و آدرس غلط بدهد.

دوّمين راهبرد:

دشمن تلاش مي­كند القا كند كه؛ نظم سياسي و اجتماعي و به طور كلي نظام و ساختار با انقلابي­گري در تضاد است؛ و لذا اصرار بر شعار و رفتار انقلابي انحراف و خطاست.

در پاسخ به اين القاء دشمن، رهبر معظّم انقلاب مي فرمايند:« انقلاب اسلامي پس از نظام­سازي به ركود و خموشي دچار نشده و نمي­شود و ميان جوشش انقلابي و نظم سياسي و اجتماعي تضاد و ناسازگاري نمي­بيند، بلكه از نظريه نظام انقلابي تا ابد دفاع مي­كند.»

ايشان در ديدار جمعي از دانشجويان در تاريخ 7/3/97 نيز مي­فرمايند:

« انقلابي­گري يك مشي صحيح، عاقلانه، پر انگيزه، پر اميد و شجاعانه به سمت اهداف والاست و اين فقط در بستر و مسير نظام اسلامي يعني نظام موجود امكان پذير است. خارج از اين امكان پذير نيست.»

لذا دوگونه نگاه به اين امر، انحرافي است. يكي اينكه لزوماً براي رسيدن به اهداف والا و آرمان­ها بايد ساختارشكني كرد و بطور كلي انقلابي­گري يعني ساختار شكني.

ديگر اينكه: انقلاب براي ايجاد ساختار و نظام بود، حال كه ايجاد شده، ديگر نيازي به آن نيست. تفكر، روحيه و رفتار انقلابي را بايد كنار گذاشت.

بلكه صحيح اين است كه: نظام، ساختار را نشان مي­دهد و انقلابي­گري، آرمان را. حذف انقلابي­گري از نظام جمهوري اسلامي به معني از بين بردن آرمان و هويت اوست.

بنابراين رهبر معظّم انقلاب در 22 بهمن سال 97مي­فرمايند:

« در نظام انقلابي مي­توان در عين پايبند بودن به ساختار، انقلابي ماند و براي بهبود ساختار تلاش شبانه­روزي كرد. در نظام انقلابي اصل بر ساختن است نه تاختن.»

سوّمين راهبرد:

تبليغات رواني دشمن تلاش مي­كند با بهره­گيري از تاكتيك فريب و سياه­نمايي القا كند كه نظام ديني قديمي است و پاسخ­گوي نيازهاي فعلي جامعه نيست. اين طور القا مي­كند كه چون دين قديمي است، نظامي كه برمبناي باور و اعتقادات و در چهارچوب قوانين ديني شكل يافته است نيز محكوم به تحجّر است، به نيازها و مقتضيات امروزه توجهي ندارد و لذا محكوم به شكست است.

در پاسخ به اين القاي رواني دشمن، رهبر معظّم انقلاب مي­فرمايند:

« جمهوري اسلامي، متحجّر و در برابر پديده­ها و موقعيت­هاي نو به نو، فاقد احساس و ادراك نيست، اما به اصول خود به شدت پايبند است.»

در توضيح، اين پاسخ قابل ذكر است: دين اسلام بر مبناي فطرت بشري بوده و نگاه كامل و جامع به حقيقت وجودي انسان و نيازهاي مادي و معنوي هميشگي او دارد. دين نه فقط به پيشرفت­هاي علمي و رشد عقلي و فكري بشر كاملاً توجه داشته؛ بلكه شرط سعادت را در پيشرفت و تكامل هر روزه مي­داند. البته بر اصول ارزشي، اعتقادي و اخلاقي خود اصرار دارد؛ چراكه اين اصول فطري، ابدي و هميشگي است.

چهارمين راهبرد:  القاي چهره­اي خشن و متجاوز و ظالم از نظام جمهوري اسلامي ايران

نظام سلطه تلاش مي­كند با سياه­نمايي و اتهام­زني و دروغ، شيعه­هراسي و ايران­هراسي ايجاد كند. سياست نظام را متجاوز­گرانه و توسعه طلبانه القا كند، تا در بين كشورهاي همسايه و ديگر دولت­هاي جهان، نفرت و ترس ايجاد كند و مانع يك ديپلماسي فعال بين ايران و ديگر كشورها شود.

ايجاد انزواي سياسي و اقتصادي از اهداف مهم و هميشگي نظام سلطه است.

در پاسخ به اين راهبرد تهاجمي دشمن، رهبر معظّم انقلاب مي­فرمايند:

« انقلاب اسلامي ايران، قدرتمند اما مهربان و با گذشت و حتي مظلوم بوده است در هيچ معركه­اي حتي با آمريكا و صدام گلوله­ي اوّل را شليك نكرده و در همه موارد پس از حمله دشمن از خود دفاع كرده و البته ضربت متقابل را محكم فرود آورده است. اين انقلاب از آغاز تا امروز نه بي­رحم و خون­ريز بوده و نه منفعل و مردّد، با صراحت و شجاعت در برابر زورگويان و گردن­كشان ايستاده و از مظلومان و مستضعفان دفاع كرده است.»

نظام اسلامي ايران از اوّل ياور مظلومان و دشمن سرسخت ظالمان بوده است. تاريخ چهل ساله انقلاب، برگ زرّيني از اين واقعيت غير قابل كتمان است. هرجاي دنيا نداي تظلّم خواهي بلند شده، ايران همراه و ياور او بوده و هرجا ظالمي تجاوزگري كرده، نظام اسلامي در كنار مظلوم از حق او دفاع كرده است و البته همين سياست الهي نظام، عامل جذب و علاقه محرومان و مظلومان عالم شده است.

پنجمين راهبرد: مهم­ترين راهبرد دشمن، تحريف حقايق گذشته انقلاب و حتي حقايق زمان حال است.

دشمنان انقلاب اسلامي، مخصوصاً معاندين داخلي به منظور تأمين هدف مهم زير سؤال بردن انقلاب و ايجاد شبهه در ذهن و فكر نسل­هاي جديد، تحريف حقايق قبل، حين و بعد از انقلاب تا امروز را در دستور عمليات نرم خود قرار داده­اند.

به طور مثال، جمعي از سران و تئوري پردازان ضد انقلاب داخلي، سناريوي جنگ روايت­ها را در دستور كار قرار داده­اند. توليد مستندهاي تلويزيوني از وقايع قبل و حين انقلاب با هدف زير سؤال بردن ماهيت انقلاب و ثمرات آن، انجام مصاحبه با افراد سرشناس و مدعي، تهيه و تدوين سوژه­هاي متعدد از تاريخ و وقايع دفاع مقدس، ارائه تحليل­هاي انحرافي و خلاف واقع و انتشار آن در رسانه­ها و مخصوصاً فضاي مجازي، از جمله­ي اين تلاش­ها است.

مثلاً مدعي شده­اند كه رژيم شاه در 17 شهريور تعداد محدودي را كشته است و انقلابيون اين كشتار را بزرگ­نمايي كرده­اند؛ و يا انقلاب اسلامي را حاصل ائتلاف اسلام­گرايان با ماركسيست­ها ادعا كرده­اند؛ ويا ترور آيت­الله شهيد مطهري، شهيد مفتح، شهيد باهنر و شهيد دكتر بهشتي را به تدابير رهبري نظام و با اهداف مغرضانه و منافقانه نسبت داده­اند؛ و يا مثلاً واقعه طبس و شكست آمريكا را محصول تعامل ايران و آمريكا و نوعي سناريوسازي با اهداف خاص تعبير كرده­اند و  مثال­هاي فراوان ديگر كه همه نشان از عزم جدي دشمنان براي تحريف انقلاب اسلامي دارد.

لذا رهبر معظّم انقلاب در مقابل، در بيانيّه به چند نكته مهم اشاره فرموده­اند:

1- درباره اهميت شناخت حقيقت انقلاب مي­فرمايند:

« براي برداشتن قدم­هاي استوار در آينده، بايد گذشته را درست شناخت و از تجربه­ها درس گرفت. اگر از اين راهبرد غفلت شود، دروغ­ها به جاي حقيقت خواهند نشست و آينده مورد تهديد­هاي ناشناخته قرار خواهدگرفت. دشمنان انقلاب با انگيزه­اي قوي، تحريف و دروغ پردازي درباره گذشته و حتي زمان حال را دنبال مي­كنند.»

2- « انقلاب اسلامي و نظام برخاسته از آن از نقطه صفر آغاز شد. هيچ تجربه پيشيني و راه طي شده­اي در برابر ما وجود نداشت و تركيب جمهوريت و اسلاميت و ابزارهاي تشكيل و پيشرفت آن، جز با هدايت الهي و قلب نوراني و انديشه بزرگ امام خميني به دست نيامده و اين نخستين درخشش انقلاب بود.» در واقع انقلاب اسلامي يك پديده بي­بديل در تاريخ و يك معجزه الهي بود. عليرغم  همه دشمني­ها و سنگ اندازي­ها از داخل و خارج متولد شد. مقايسه انقلاب اسلامي و ديگر انقلاب ها نشان از اهميت و ويژگي منحصر به فرد اين انقلاب دارد.

3- « انقلاب ملت ايران، جهان دوقطبي را به جهان سه قطبي تبديل كرد و با سقوط و حذف شوروي تقابل دوگانه جديد       ” اسلام و استكبار” به وجود آمد. بدين گونه مسير جهان تغيير يافت و … دشمني­ها به همه شدت آغاز شد.»

در واقع زلزله انقلاب اسلامي، جهان را تكان داد و يكبار ديگر بعد از قرن­ها، تقابل اسلام و كفر زنده شد و پرچم اسلام ناب محمدي به دست نائب امام زمان در برابر همه كفر و ظلم جهاني برافراشته شد و منافع نظام سلطه را به چالش كشيد و  اميد را در دل همه مستضعفان عالم زنده كرد؛ و چه گناه عظيمي است اين عنايت الهي را قدر ندانستن و از همه بدتر تلاش براي تحريف حقايق نوراني آن كردن. لذا ضروري است واقعيت­هاي قبل از انقلاب، حين انقلاب و پس از پيروزي انقلاب براي نسل­هاي جديد روشنگري شده و همه دلسوزان در برابر حركت منافقانه و دشمنانه تحريف­كنندگان مزدور بايستند و با همه توان و با كمك همه ابزارهاي فرهنگي و رسانه­اي در مقابل اهداف شوم دشمنان قيام كنند.

در اينجا به چند نمونه از اعترافات سران آمريكايي و صهيونيستي در همين زمينه اشاره مي­كنيم:

هنري كسينجر، مشاور رئيس جمهور وقت آمريكا مي­گويد: « آيت ا… خميني، غرب را با بحران جدي مواجه كرد. دشمني او با غرب برگرفته از تعاليم الهي او بود. او در دشمني خود نيز خلوص نيت داشت.»

و يا نخست وزير وقت رژيم صهيونيستي مي­گويد:« انقلاب اسلامي به مثابه زلزله­اي است كه نه تنها خاورميانه، بلكه جهان را خواهد سوزاند.

ششمين راهبرد: القاي اينكه انقلاب اسلامي، هيچ دستاوردي نداشته­است. ( القاي ناكارآمدي نظام انقلابي)

يكي ديگر از راهبردهاي مهم دشمنان انقلاب، تبليغ و القاي اين مسأله است كه انقلاب هيچ دستاوردي نداشته و اين حاكي از ناكارآمدي نظام ديني و انقلابي است.

در برابر اين راهبرد رواني دشمن كه با بهره­گيري از انواع تاكتيك­ها و تكنيك­هاي عمليات رواني[5] طراحي و اجرا مي­شود؛ رهبر معظّم انقلاب در بيانيّه به چند دستاورد مهم اشاره مي­فرمايند:

1. نجات كشور از انحطاط و تحقير

انقلاب به يك انحطاط تاريخي طولاني پايان داد و كشور كه در دوران پهلوي و قاجار به شدت تحقير شده و به شدت عقب مانده بود، در مسير پيشرفت سريع قرار گرفت. عنصر اراده ملي را كه جان­مايه­ي پيشرفت همه جانبه و حقيقي است در كانون مديريت كشور وارد كرد و روحيه و باور « ما مي­توانيم» را به همگان منتقل كرد.

2. ايجاد ثبات و امنيت

ثبات و امنيت كشور و تماميت ارضي و حفاظت از مرزها را كه آماج تهديد جدي دشمنان قرار گرفته بود ضمانت كرد و معجزه پيروزي در جنگ هشت ساله را پديد آورد.

3. پيشرفت كشور در عرصه علم و فناوري

ايجاد هزاران شركت دانش بنيان. هزاران طرح زيرساختي در حوزه­هاي عمران،  صنعت، نيرو، معدن و …

پيشرفت­هاي چشم­گير در حوزه­هاي سوخت هسته­اي، سلول­هاي بنيادين، فناوري نانو، زيست فناوري، از جمله پيشرفت­هاي گسترده محسوب مي­شود.

4. به اوج رساندن مشاركت مردم

انقلاب، مشاركت مردمي را در مسائل سياسي مثل انتخابات، مقابله با فتنه­هاي داخلي، حضور در صحنه­هاي ملي و استكبارستيزي به اوج رساند.

5. ارتقاء شگفت­آور بينش سياسي مردم

ارتقاء بينش سياسي و تحليل سياسي و فهم مسائل بين المللي در موضوعاتي همچون جنايات غرب به خصوص آمريكا، مسئله فلسطين و …

6. سنگين كردن كفه عدالت

جمهوري اسلامي در شمار موفق­ترين حاكميت­هاي جهان در جابه­جايي خدمت و ثروت از مركز به همه جاي كشور و از مناطق مرفّه­نشين شهرها به مناطق پايين­دست بوده­است.

7. افزايش چشم­گير معنويت و اخلاق

عيار معنويت و اخلاق در فضاي عمومي جامعه به گونه­اي چشمگير افزايش يافت و اين معجزه­اي ديگر از انقلاب و نظام اسلامي فعال و پيشرو است. مجاهدت­هاي جوانان در ميادين سخت از جمله دفاع مقدس، رونق بي سابقه مساجد و فضاهاي ديني، مراسم­هاي پر شكوه اعتكاف، حضور مشتاقانه جوانان در اردوهاي جهادي، راه­پيمايي بي بديل اربعين و ده­ها نمونه ديگر حاكي از رشد معنويت و فضاي ديني جامعه دارد.

8. ايستادگي روزافزون در برابر مستكبران جهان

در تمام اين چهل سال، تسليم­ناپذيري و صيانت و پاسداري از انقلاب و عظمت و هيبت الهي آن و گردن برافراشته­ي آن در مقابل دولت­هاي متكبر و مستكبر، خصوصيت شناخته­شده ايران و ايراني به­ويژه جوانان اين مرز و بوم به شمار رفته است. و به دنبال آن اقتدار نظام اسلامي هر روز بالاتر و چالش­هاي بين انقلاب و اسلام با نظام استكباري عميق­تر و جدي­تر شده­است. اگر آن روز چالش با آمريكا تعطيلي سفارت رژيم صهيونيستي در تهران يا رسواكردن لانه جاسوسي بود؛ امروز چالش بر سر حضور ايران مقتدر در مرزهاي رژيم صهيونيستي و برچيدن بساط نفوذ نامشروع آمريكا از منطقه غرب آسيا و حمايت جمهوري اسلامي از مبارزات مجاهدان فلسطيني در قلب سرزمين­هاي اشغالي و دفاع از پرچم برافراشته حزب ا… و مقاومت در سراسر اين منطقه است.

و البته ده­ها دستاورد مادي و معنوي ديگر كه ضروري است دلسوزان انقلاب و اهل قلم و بيان و هنر در معرفي اين دستاوردها از هيچ تلاشي فروگذار نكنند و نسل جوان را از بركات بي­شمار اين نظام انقلابي آگاه كنند و در مقابل، نسبت به آشكارسازي و برملا كردن عمليات سنگين رواني دشمن براي القاي ناكارآمدي نظام اقدام كنند.

و اما گام دوّم و سر فصل­ ها و توصيه­ هاي اساسي رهبر معظّم انقلاب:

« اكنون به شما فرزندان عزيزم در مورد چند سرفصل اساسي، توصيه­ هايي مي­كنم. اين سرفصل­ها عبارتند از: علم و پژوهش، معنويت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادي، عزت ملي و روابط خارجي و مرزبندي با دشمن، سبك زندگي.

اما پيش ازهمه چيز، نخستين توصيه­ي من اميد و نگاه خوش­بينانه به آينده است؛ بدون اين كليد اساسيِ همه قفل­ها، هيچ گامي نمي­توان برداشت. آنچه مي­گويم يك اميد صادق و متكي به واقعيت­هاي عيني است. اينجانب همواره از اميد كاذب و فريبنده دوري جسته­ام؛ اما خود و همه را از نوميدي بي­جا و ترس كاذب نيز بر حذر داشته­ام و برحذر مي­دارم. در طول اين چهل سال – و اكنون مانند هميشه – سياست تبليغي و رسانه­اي دشمن و فعال­ترين برنامه­هاي آن، مأيوس سازي مردم و حتي مسئولان و مديران ما از آينده است. خبرهاي دروغ، تحليل­هاي مغرضانه، وارونه نشان دادن واقعيت­ها، پنهان كردن جلوه­هاي اميدبخش، بزرگ كردن عيوب كوچك و كوچك نشان دادن يا انكار محسّنات بزرگ، برنامه­ي هميشگي هزاران رسانه­ي صوتي و تصويري و اينترنتي دشمنان ملت ايران است؛ و البته دنباله­هاي آنان در داخل كشور نيز قابل مشاهده­اند كه با استفاده از آزادي­ها در خدمت دشمن حركت مي­كنند. شما جوانان بايد پيش­گام در شكستن اين محاصره­ي تبليغاتي باشيد. در خود و ديگران نهال اميد به آينده را پرورش دهيد. ترس و نوميدي را از خود و ديگران برانيد. اين نخستين و ريشه­اي ترين جهاد شماست.»

لذا بر اساس ديدگاه رهبر معظّم انقلاب، مهم­ترين راهبرد دشمن براي به چالش كشيدن انقلاب اسلامي و از بين بردن آن، ايجاد نااميدي و يأس از آينده است. و براي تحقق اين هدف راهبردي و اساسي خود از انواع روش­ها و فنون عمليات رواني بهره مي­برد.

عمليات فريب توأم با انواع دروغ و اتهام، وارونه­سازي واقعيت­ها، كوچك­نمايي و حتي وارونه­نمايي نقاط قوّت، بزرگ­نمايي كمبودها و كسري­ها و مشكلات، تحليل­هاي غلط و انحرافي از جمله تاكتيك­ها و تكنيك­هاي مورد استفاده دشمن بوده و هست.

در مقابل، راهبرد مورد نظر رهبر معظّم انقلاب، اميدبخشي و روحيه­بخشي و از بين بردن ترس و نااميدي نسبت به ادامه مبارزه و جهاد و رفتار انقلابي است. لذا در توصيه به جوانان مي­فرمايند: « اين نخستين و ريشه­اي ترين جهاد شماست.»

پس جهاد مهم فعلي براي خنثي سازي تلاش دشمن، ايجاد روحيه و اميد در خود و ديگران است. راه­هاي اميدبخشي و ايجاد نشاط و انگيزه و از بين بردن ترس و ترديد و نااميدي و سستي، خود بحث مفصلي است كه بايد به تفصيل به آن پرداخت. و به دنبال آن توصيه­هاي هفت­گانه رهبر معظّم انقلاب تبيين و تشريح شده و با جديت و اميد براي تحقق هر كدام اقدام شود. إن شاءا…

منابع:

[1] ) تحريف به معناي منحرف كردن موضوع و حقيقتي از وضعيت اصلي و واقعي خودش و يا تفسير حقيقت بر خلاف معني واقعي آن، از جمله تكنيك­هاي عمليات رواني است؛ لذا دشمنان انقلاب اسلامي از ابتدا تحريف واقعيت­هاي انقلاب را به منزله يك راهبرد دائمي انتخاب كرده و در حال حاضر نيز درصدد تحريف واقعيت­هاي موجود هستند.
[2] ) ايجاد نااميدي در مردم و مسئولين، نسبت به آينده انقلاب و نظام نيز در حال حاضر مهم­ترين راهبرد تهاجمي دشمن است. دشمن براي رسيدن به اين هدف، از تاكتيك­ها و تكنيك­هاي متعدد از جمله: تاكتيك فريب و شبهه افكني، تكنيك­هاي بزرگ­نمايي و كوچك­نمايي، سياه­نمايي و … بهره مي­برد.
[3] ) تاكتيك­هاي دفاعي و مقابله­اي: آرامش­بخشي، اطمينان­بخشي و اميد بخشي از جمله روش­هايي است كه در چنين موقعيتي مورد استفاده قرار مي­گيرد.
[4] ) بيانات رهبر معظّم انقلاب در ديدار نوروزي با مردم (1/1/97)
[5] ) تاكتيك­هاي فريب و شبهه­افكني و تكنيك­هاي كوچك­نمايي، سياه­نمايي، تكرار تأكيد بر نقطه آرماني، بزرگ­نمايي و … هر كدام در تحقق هدف راهبردي فوق نقش ايفا مي­كنند.

مؤسسه علمي مطالعات جنگ نرم سپاهان

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.