عقب نشینی آرام صدا و سیما
ظاهرا گسترش کمّی شبکه های صدا و سیما، فرایند مثبت و بی ضرری نبوده است و افتتاح سریع شبکه های متعدد تلویزیونی و رادیویی، در پشت صحنه هزینه هایی هم برای صدا وسیما داشته است که از جمله این هزینه ها، عقب نشینی صدا و سیما در برخی سیاستها و اصول منتسب به این سازمان بوده است، عقب نشینی که خیلی آرام و بی سر و صدا انجام می شود.
به گزارش اصفهان شرق به نقل از الف، پس از مدتی که صدا و سیما مخصوصا شبکه های تلویزیونی داخلی، از تبلیغ کالاهای خارجی خودداری می کردند، ظاهرا این روزها از این ممنوعیت عقب نشینی کرده اند و به سراغ برندهای معروف لوازم خانگی برای تبلیغ رفته اند. محمد رضا دیانی رییس انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران در این باره می گوید: در کارگروه حمایت از تولید، توقف تبلیغ کالاهای خارجی تصویب و ابلاغ شد، اما به این قانون توجه نشده است و همواره میبینیم که برندهای خارجی با گرفتن بهترین فضاهای شهری و حتی صدا و سیما کالاهای خود را به مردم معرفی میکنند.
مطمئنا این امر به مشکلات عدیده مالی صدا و سیما بر می گردد که ساختار عریض و طویل این سازمان، و گسترش مداوم شبکه های این رسانه، صدا و سیما را مجبور به این عقب نشینی کرده است، پیش از این ممنوعیت تبلیغات کالاهای خارجی در راستای حمایت از تولید داخلی ذکر شده بود. امری که ظاهرا باید این روزها و با مطرح شدن اقتصاد مقاومتی بیشتر مورد نظر قرار گیرد، اما هزینه های جاری صدا و سیما و بلند پروازی های این سازمان در گسترش تعداد شبکه های خود تبدیل به پاشنه آشیل این سازمان شده است و باعث عقب نشینی این سازمان در زمینه های مختلفی شده است که یکی از آنها پذیرش تبلیغات خارجی بوده است، ساخت و تولید برنامه های مشارکتی نیز از دیگر عقب نشینی های سازمان صدا و سیما بوده است که حتی به برنامه های کودک هم رحم نکرده، امری که چندی پیش حتی به آنتن فروشی صدا و سیما هم کشیده شد و در آگهی که البته بعدها ظاهرا تکذیب شد، در قبال پرداخت هزینه ای می توانستید آنتن پخش را در اختیار بگیرید. قرعه کشی های لاتاری مانند محصولات داخلی نیز که دیگر از برنامه های ثابت و روزانه صدا و سیما شده است، سیاستهایی که ظاهرا فقط برای تشویق به مصرف بیشتر است، که این هم به نوعی عقب نشینی از اصول صدا و سیما می باشد.
با این اوصاف، ظاهرا صدا و سیما فقط در بخش سیاسی و اخبار میلی به تغییر ندارد و کماکان بر اجرای سیاستهای یک جانبه و بی تفاوت به نیاز و علایق مخاطبان و مردم ادامه می دهد. امری که دیگر صدای همه را در آورده و تبدیل به پاشنه آشیل صدا و سیما شده است، گرایشهای بسته و تنگ نظرانه سیاسی و خبری صدا و سیما ظاهرا یک سیاست ابدی خواهد بود، و این مرغ سازمان صدا و سیما یک پا دارد، چه در بیست سال پیش و چه اکنون با ظهور این همه رقیب و دسترسی آسان به اخبار.
با این اوصاف معلوم نیست رئیس بعدی سازمان و صدا و سیما چگونه می خواهد این دستگاه فربه را چگونه و با چه بودجه و نیرویی اداره کند! مخصوصا که در این چند ساله همه آرشیو تولید سی ساله اش را هم بارها باز پخش نموده و هر روز هم با رقبای توانمندی مواجه می شود.