سرویس: فرهنگ و هنر 15:11 - پنجشنبه 08 تیر 1396

در انتقاد نسبت به برنامه خندوانه؛

گسترش دامنه انتقادات از « طنز سخیف»/ واکنش‌ها به «‌حیازدایی» روی آنتن‌ شبکه‌های تلویزیونی

به‌کارگیری ادبیات لمپن و طنز سخیف در برنامه‌های تلویزیونی به بهانه خندانیدن مردم، انتقادات مخاطبان، کاربران شبکه‌های اجتماعی و محافل رسانه‌ای را برانگیخته است.

به گزارش اصفهان شرق،  استفاده از الفاظ نامناسب، توهین‌آمیز و دستاویز قرار دادن هر چیزی حتی محتویات توالت برای خنداندن، در برنامه تلویزیونی خندوانه  با اعتراضات و انتقادات مردمی روبه‌رو شده است.

برپایه این گزارش، این روزهای «خندوانه» از ریل خود خارج شده است. برنامه‌ای که آمده بود تا «مُرّ» کمدی را اجرا کند امروز خود به کمدی‌های سخیف ورود کرده است. این برنامه در تازه‌ترین قسمت‌های خود پا را فراتر گذاشته است از کلماتی استفاده می‌کند که بهتر است برای آنها محدودیت سنی قائل شویم.

سالهاست که مخاطبان سینمای کشورمان به خاطر نبود ادبیات مناسب به ندرت با خانواده‌های خود به سینما آمده و با آنها به تماشای فیلم می‌نشینند، وقتی علت را از آنها جستجو می‌کنیم از بی احترامی‌ها سخن می‌گویند، از جملاتی که در برخی از فیلمهای سینمایی به کار برده می‌شود و کابوس پدران و مادران این است که فرزندشان سؤال کند «فلان کلمه یعنی چی؟».

پایگاه خبری جهان نیوز در واکنش به رفتار و گفتار برخی از مجریان و میهمانان برنامه‌های تلویزیونی با تاکید بر این نکته که « زنگ خطر» به صدا در آمده و باید آن را جدی گرفت، نوشت که در کمال تعجب برنامه‌ای که به صورت ضبط شده! از شبکه نسیم پخش می شود، با بی دقتی تمام زمینه ای را فراهم کرد که منجر به شکسته شدن حیا در بین مخاطبانش شد که عموما بصورت خانوادگی برنامه را تماشا می کنند.

جهان نیوز نوشت:بیان استعاره ها و کنایه های رکیک از زبان یک بانوی ایرانی صرفا برای خنداندن مردم! شان و منزلت زنان و بانوان را هم مورد هجمه قرار داد تا جایی که منجر به اعتراض تعداد زیادی از مخاطبان خندوانه، در صفحات اجتماعی این برنامه شد.این اشتباه اگرچه نافی سایر اقدامات مثبت تیم خندوانه نیست اما توجه به این نکته که صرف «خنداندن مخاطب» با هر روشی، نه تنها از ارزش این برنامه می کاهد بلکه استفاده از شوخی های بدون مبنا و تفکر، می تواند زمینه های افول فکری و فرهنگی مجریان و مخاطبان برنامه را نیز به دنبال داشته باشد .

این پایگاه خبری با اشاره به این نکته که اگرچه برنامه خندوانه با اجرای رامبد جوان از بهترین و خلاقانه ترین برنامه های تلویزیونی در سالهای اخیر بوده است که بعضا دغدغه های فرهنگی عوامل آن بر غنای این برنامه افزوده است،‌ نوشت:  به عنوان یک برنامه پرمخاطب نباید از نقش الگوسازی آن برای مخاطبان و نیز سایر برنامه های تلویزیونی غافل شد.نکته قابل تاسف و بسیار حائز اهمیت دیگر، ضعف نظارتی در چنین مواقعی است.اینکه به رغم ضبطی بودن برنامه چنین اتفاقاتی مورد غفلت ناظرین صداوسیما قرار بگیرد بسیار نگران کننده است که مبادا ناظرین هم از افرادی انتخاب شده باشند که نسبت به این موارد مخرب فرهنگی بی تفاوت باشند، آن هم در شرایطی که در مواردی بسیار جزیی و بعضا نابجا برخی برنامه های عموما سیاسی تلویزیون دچار ممیزی های غیراصولی می شوند.

روزنامه جوان در یادداشتی در این باره نوشت: دو نفر از چهره‌های حاضر در برنامه استندآپ کمدی خندوانه پیش از این نام‌های «امپراتور کوزکو»و «شیخ حسین» در فضای شبکه‌های مجازی مانند اینستاگرام فعالیت داشته‌اند و استندآپ‌های‌شان را منتشر می‌کردند که اغلب موارد دارای کلمات رکیک و نامناسب برای رده سنی غیربزرگسال بود. حالا این دو نفر با نام‌های اصلی {خود}در برنامه حاضرند.

این روزنامه با اشاره به محتوای برخی از استندآپ‌هایی که برگزار شده است، نوشت که در یکی از اجراها در آن از زبان یک گوسفند به اجرای برنامه پرداخت و ادای برخی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را درآورد و بعد از سؤال کردن از حضار یکی گفت اینو چی می‌گی؟! در اینجا به وضوح به یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری توهین شد و همه هم خندیدند!

دیگر شرکت‌کننده‌ای هم که درباره قطعی آب صحبت کرد و در آن خواست که اگر آب قطع بود مردم توالت نرن و ….

این روزنامه نوشت: متأسفانه الفاظی از این دست در اجراهای خنداننده‌شو برنامه خندوانه زیاد است. «جوان» تلاش کرد درباره این حجم از به کار‌گیری الفاظ نامناسب در برنامه خندوانه با محمد احسانی، مدیر شبکه نسیم گفت‌و‌گو کند که به‌رغم تلاش زیاد احسانی حاضر به پاسخگویی نشد، اما منابع خبری «جوان» درباره حجم بالای ممیزی برنامه «خندوانه» می‌گویند که «در حد خیلی زیاد» است. برخی از تفاوت‌های پخش اصلی برنامه خندوانه و پخش تکرار آن این است که ممیزان شبکه علاوه بر چک کردن متن‌ها و اجراها گاهی اوقات متوجه می‌شوند که اجراکننده استندآپ کمدی بخش‌هایی را در زمان اجرا اضافه کرده‌اند. از سوی شبکه نسیم هم یک ناظر در محل پخش برنامه حضور دارد و بسیاری از موارد را وی با ممیزی که در سر صحنه انجام می‌دهد اجازه انتشار نمی‌دهد! و پیش آمده که علاوه بر حذف دستور ضبط مجدد بخش‌هایی از برنامه توسط ناظر شبکه داده می‌شود.
با وجود این هنوز هم شاهد اصرار شرکت‌کنندگان به استفاده از الفاظ نامناسب در اجرای برنامه هستیم. از جمله دلایلی که اجراهای مسابقه خنداننده‌شو با وجود ایرادات زیاد هنوز پخش می‌شود این است که این برنامه به صورت مسابقه‌ای اجرا می‌شود و شبکه نمی‌تواند اجرای یک استندآپ کمدی را به طور کامل حذف کند! با وجود این در هر جلسه بیش از چند دقیقه از برنامه به دلیل محتوای نامناسب اجازه پخش پیدا نمی‌کند!

به نوشته این روزنامه، رامبد جوان چند روز بعد از توهین به خبرنگاران، از اینکه خبرنگاران به بهناز جعفری گفته‌اند اگر ما نبودیم بهناز جعفری، بهناز جعفری نمی‌شد، انتقاد کرد اما در روزی که مجریان رادیو و تلویزیون به دیدار رئیس رسانه ملی رفته بودند در حضور علی‌عسگری گفت: اگر ما نباشیم این سازمان به جز یک ساختمان ارزش دیگری ندارد! بعد هم برای نشان دادن ارادتش به رئیس سازمان صداوسیما با وی یک عکس سلفی گرفت و رفت.

در همین حال روزنامه کیهان در یادداشتی با عنوان«حیا زدایی روی آنتن رسانه ملی!» نوشت: صحبت کردن درباره مسائل خصوصی و زناشویی، گفتن حرف‌های دو پهلو با معنای وقیحانه و این بار، رکیک‌گویی شوخی‌های جنسی به اسم استندآپ کمدی! ماجرایی که هدفش هر چه باشد، تأثیری جز قبح‌زدایی و ترویج بی‌حیایی نیست.
وقتی در برنامه «زنده رود» از بازیگر زن درباره اسامی خواستگارهای سینمایی‌اش سوال می‌شود، وقتی در برنامه «دورهمی» از مهمانان برنامه درباره مسائل مربوط به زندگی زناشویی سوال می‌شود، وقتی در سریالی که به مناسبت ماه مبارک رمضان و به نام مادر تولید شده، از ابتدا تا انتها پرخاشگری و ستیز اعضای خانواده با هم نمایش داده می‌شود، وقتی در برنامه فوتبالی- سیاسی «90» رکیک‌ترین الفاظ بیان می‌شود و … اینکه یک دختر جوان در برنامه «خندوانه» شوخی‌های غیراخلاقی را بیان کند و داورهای برنامه هم برایش کف بزنند، دور از انتظار نیست!
این اتفاقات گویای اختلال در بزرگترین دستگاه فرهنگی کشور، یعنی صداوسیما است.

انتهای پیام/تسنیم

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.