سرویس: اجتماعی » علمی 18:10 - یکشنبه 20 بهمن 1392

پای حرفهای ناشری دولتی که خودگردان است و بودجه دولتی نمی‌گیرد

یک کتابمان بیش از 50 نوبت چاپ شده و 100 عنوان از کتاب هایمان را ترجمه کرده اند/ کتابهای حاج آقا مجتبی رکوردار فروش است

هشتمین نوبت از نشست فرهنگی «صبح‌ ناشر» باحضور مدیر عامل ‌سازمان ‌انتشارات‌ “پژوهشگاه فرهنگ‌ و‌ اندیشه ‌اسلامی” ‌برگزار ‌شد.

به گزارش اصفهان شرق به نقل از رجانیوز  سیدغلامرضا حسینی، مدیر عامل سازمان انتشارات «پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی» میهمان هشتمین نشست «صبح ناشر» بود که دراین نشست ضمن ارایه فلسفه و تاریخچه تاسیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: از سال 1373 حسب الامر رهبر معظم انقلاب تاسیس و با اخذ مجوز از شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمره موسسات غیر دولتی غیذ انتفاعی ثبت شد. این پژوهشگاه از 5 پژوهشکده مستقل و 20 گروه زیرمجموعه تشکیل شده است.

 مدیر سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه در زمینه کارنامه موفقیت های این سازمان اظهار داشت: ما در طول قریب به 20 سال 800 عنوان کتاب و مجله منتشر کرده و 6 دوره ناشر برگزیده کتاب سال و 2 نوبت ناشر برگزیده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده ایم.

او در ادامه افزود: 200 عنوان از کتابهای این پژوهشگاه  در جشنواره های مختلف حایز رتبه شده اند که از جمله آنها مجموعه دانشنامه امام علی علیه السلام بود که برنده کتاب سال جمهوری اسلامی شد.

 سیدغلامرضا حسینی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص وابستگی مجموعه تحت امر خود به بودجه عمومی گفت: بدنه پژوهشگاه از بخش کوچکی از بودجه عمومی استفاده مینماید، اما انتشارات به صورت کاملا مستقل و خودگردان اداره میشود. مدلی که ما در انتشارات پیاده کرده ایم مدل یک نشر خصوصی است.

 وی در خصوص روند انتشار آثار و متوسط شمارگان آثار هم اظهار داشت: کتابهای پژوهشگاه در برنامه های علمی 5 ساله ای که از قبل در گروه های علمی و تخصصی تصویب و برنامه ریزی میشود در نوبت چاپ قرار میگیرد. متوسط تیراژ ما بین 1000 تا 2000 نسخه است، البته در این سال ها کاهش تیراژ داشته ایم.

 حسینی در بخش دیگری از این نشست درباره کتابهای پرفروش این انتشارات گفت: کتاب “موج فتنه” که در سال88 منتشر شده است بیش از 50 نوبت چاپ را داشته است. کتاب بعدی انتشارات که رکورددار فروش است مجموعه کتابهای اخلاق الهی تا 18 نوبت چاپ را تجربه کرده است. کتاب “ابزارهای مالی اسلامی” هم 8 نوبت تجدید چاپ و “جریان شناسی سیاسی” دکتر دارابی 10 نوبت چاپ داشته است. با وجود حوزه تخصصی در انتشار کتابها معمولا در نوبت اول متوقف نمیشود.

 مدیر عامل انتشارات پژوهشگاه فرهنگی و اندیشه اسلامی در پاسخ به سوالی درباره ترجمه و صادرات کتاب هم اظهار داشت بیش از 100 عنوان از کتابهای ما به زبانهای خارجی ترجمه شده است که برای ارسال آنها از زیرساخت فضای مجازی بیشتر بهره برداری شده است.

 وی درخصوص توزیع آثار انتشارات پژوهشگاه هم گفت: ما هم مثل بسیاری از ناشران با مشکل توزیع مناسب آثارمان مواجه هستیم. اخیرا با تلاش و اهتمام شرکت پخش ترنج در این عرصه توفیقاتی بدست آورده ایم.

 حسینی در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد مشکلات عمده قیمت کاغذ و ممیزی و مسائلی از این دست اظهار داشت: مشکلات عمده دیگری در این زمینه داریم که مشکلات چاپخانه دارها، تغییر شغل نیروهای متخصص در این رشته و مواردی از این دست لطمه های بسیاری زده است.

 طبق اعلام حسینی پژوشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در نمایشگاه کتاب سال 93 چهار کتاب ویژه خواهد داشت: دانشنامه فاطمی در 6 جلد و حجمی بالغ بر 3000 صفحه، مجموعه تازه ای از سری کتابهای اخلاق الهی مرحوم آیت الله مجتبی تهرانی، کتاب تازه ای از محمدحسن قدردان قراملکی و فقه سیاسی جمهوری اسلامی.

 حسینی مدیر انتشارات یکی از نقاط ضعف مجموعه خود را عدم امکان تبلیغ و ترویج کتاب اعلام کرد و اظهار داشت از راه هایی که ناشران دیگر اقدام به معرفی عمومی کتابهای خود میکنند و ارتباط با خبرگزاری و مطبوعات اقداماتی را انجام میدهیم ولی امیدواریم با بهره گرفتن از امکان تبلیغ تیزرهای بازرگانی کتاب در صدا و سیما شرایط بهتری را تجرب نماییم.

 مدیر انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در پایان این نشست از دو دسته راهکار کوتاه مدت و بلند مدت هم برای حل برخی از مشکلات حوزه نشر سخن گفت. وی در باره راهکارهای کوتاه مدت اظهار داشت: پرداخت مطالبات ناشران از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و افزایش بودجه خرید کتاب می تواند در مقطع کنونی به باز شدن دست ناشران و برنامه ریزی بهتر برای نمایشگاه کتاب 93 کمک نماید. در پیشنهادات بلند مدت هم تقویت ناشران حرفه ای، پرهیز از صدور بی رویه مجوز نشر و تلاش برای ارتقاء فرهنگ کتاب و کتابخوانی را بخشی از راهکارها دانست.

مرکز رسانه‌ای «شیرازه»، صبح روز یک‌شنبه، در هشتمین نوبت برپایی خود میزبان سیدغلامرضا حسینی بود تا پاسخگوی سوالات خبرنگاران و اهالی رسانه درباره فعالیت‌های انتشارات «پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی» و هم‌چنین مسائل پیرامون حوزه نشر کشور باشد.

شایان ذکر است تاکنون نشست‌های صبح ناشر به‌ترتیب با حضور مدیران انتشارات‌ “آرام دل”، “موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران”، “پیام محراب”،”نسیما”، “روایت فتح” و “جمال” برگزار شده است.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.