امام جمعه شهر محمدآباد:
نباید سرنوشت اقتصادی کشور را به آمریکا گره زد
حجت الاسلام هاشمی گفت: یکی از ثمرات برجام این است که همه متوجه شدند امریکا غیر قابل اعتماد است.
به گزارش اصفهان شرق از جرقویه سفلی، خطیب نماز جمعه شهر محمدآباد در خطبه های اول نماز جمعه پس از نمازگزاران به تقوای الهی به بیان روایتی از امام صادق(ع)پرداختند و بیان داشتند:یکی از اصحاب امام صادق(ع) از ایشان در مورد وصیت لقمان به پسرش پرسید، حضرت فرمود در آن وصیت مطالب شگفتی بود و شگفت تر از همه این بود که به پسرش فرمود از خدای عزوجل چنان بترس که اگر نیکی جن و انس را داشته باشی، تو را عذاب کند و به خدا چنان امیدوار باش که اگر گناه جن و انس را بیاوری به تو رحم کند.در ادامه حضرت می فرماید: پدرم می فرمود: هیچ بنده مومنی نیست، جز آنکه در دلش دو نور است:نور خوف و نور رجاء که اگر این وزن شود از آن بیش نباشد و اگر آن وزن شود از این بیش نباشد.
انسان موجودی ناقص و ضعیف است و هر چه دارد از طرف خداوند متعال می باشد و خود فقیر مطلق است.چنین موجودی نمی تواند چنانچه شایسته خداوند متعال است، او را عبادت کند و از عهدۀ وظیفه خود برآید . هر مقدار که تلاش کند باز در برابر بی نهایت قرار دارد و چیزی به حساب نمی آید. اعمال و اطلاعاتی را نیز که انجام می دهد لطف و مرحمت الهی است که خود آنها نیز احتیاج به شکر دارد. از طرفی بسیاری از انسانها عبادات و تکالیفی را نیز که انجام می دهند، برای فرار از جهنم و با رسیدن به بهشت است و برای خداوند متعال نیست. بنابراین انسان نباید به اعمال و عبادات خود امیدی داشته باشد بلکه باید خوفناک باشد. انسان وقتی به ضعف خود و اعمال ناچیز خود در برابر خداوند متعال می نگرد باید نگران باشد.ولی انسان مومن وقتی توجه می کند به عظمت الهی و لطف و رحمت بی پایان او، باید امید داشته باشد که مورد لطف و مهربانی او قرار گیرد و بتواند وارد بهشت نعمت های الهی شود.
بنابراین انسان مومن باید بین خوف و رجاء به سر ببرد، وقتی به خود و عملکرد خود نگاه می کند خوفناک باشد و وقتی به خداوند متعال و لطف و رحمت و مهربانی او نظر می کند امید سعادت و برخورداری از نعمتهای اخروی را داشته باشد.
در روایتی پیامبر اکرم (ص) از خداوند متعال نقل می کند که آنها که برای ثواب من عملی انجام می دهدن، نباید اعمالی که انجام می دهند تکیه کنند، زیرا ایشان اگر در تمام عمر خویش کوشش کنند و در راه عبادت من خود را به زحمت اندازند،باز مقصر می باشند و در عبادت خود به کف بندگی من نمی رسد نسبت به آنچه از من طلب می کنند که کرامت و نعمت در بهشت و رفعت به درجات عالی در جوار من باشد. ولی تنها به رحمت من باید اعتماد کنند و به فضل من باید امیدوار باشند و به حسن ظن من اطمینان کنند. آنگاه است که رحمتم ایشان را دریابد و رضوانم به انها برسد و آموزشم برآن لباس گذشت پوشاند، زیرا من خدای رحمان و رحیم هستم و به این نام نامیده شده ام.
البته باید توجه داشت که امید داشتن به خداوند متعال به معنای ترک انجام تکالیف و اعمال و عبادت نیست . اگر کسی امید رسیدن به رحمت الهی و رضوان الهی را دارد باید تلاش خود را انجام دهد. ولی چون تلاش انسان در مقایسه با آنچه انتظار دارد ناچیز است باید به رحمت الهی امیدوار باشد. یکی از اصحاب امام صادق(ع) می گوید به امام عرض کردم: مردمی هستند که گناه می کنند و می گویند ما امیدوار به رحمت خدا هستیم و اینگونه هستند تا مرگشان فرا رسد. حضرت فرمود: اینها مردمی هستند که در آرزو ها غوطه ور هستند و دروغ می گویند، اینها امیدوار نیستند ، هر کس به چیزی امیدواار باشد آن را طلب می کند و هر کس از چیزی بترسد از آن گریزان است.
خطبه دوم
خطیب جمعه شهر محمدآباد در خطبه دوم پس از توصیه نمازگزاران به تقوای الهی و تشکر از حضور پر شور مردم در نماز جمعه به اهمیت نماز جمعه و اینکه مردم باید از نماز جمعه حفاظت کنند پرداخت و بیان داشتند:حضور پرشور مردم در نماز جمعه از الطاف خداوند متعال است . اوست که دلهای مومنین را به سوی نماز متمایل می کند و باعث می شود چنین شکوه و عظمتی ایجاد شود . چنین اجتماعی با این کیفیت در شهر محمدآباد بی نظیر است. لطف خداوند متعال شامل حال ما شده و ما وظیفه داریم از ان صیانت و حفاظت کنیم .نماز جمعه متعلق به همه مردم است و همه وظیفه دارند این شکوه و عظمت را حفظ کنند. نماز جمعه از مصادیق حبل الله است که ما وظیفه داریم به آن چنگ بزنیم . اگر همه به نماز جمعه بپیوندند و خود را در این بحر رحمت الهی شستشو دهند ، کینه ها ، حسادتها سوء ظن ها اختلافات ، همه از بین می رود.
همه باید مواظب باشند و مراقبت کنند که این صلابت و شکوه حفظ شود و اگر کسی درصدر بود خدشه ای به نماز جمعه وارد کند مانع شوند.
هاشمی در ادامه :به اسلام متحجر که در کلام رهبری مطرح می باشد، پرداختند و شاخصه های آن را اینگونه بیان کرد: از شاخصه های تحجر انعطاف ناپذیری و سخت گیری است . نداشتن درک و فهم درست ا واقعیت و نپذیرفتن حقیقت ، سرباز زدن از دلیل و برهان طرف متقابل بدون اینکه خود تکیه گاه قابل قبولی داشته باشد، افراط در سخت گیری و ایجاد وحشت و ترس ، یکی از شاخصه های متحجر است.
از دیگر شاخصه های متحجر بهره نگرفتن از خرد در بررسی ها ، تحلیل ها و تصمیم ها است. زندگی دنیوی انسان با درست و نادرست ، حق و باطل در هم آمیخته است و برای این که در حضیض نادرست ها و باطل سقوط نکند به نبروی خرد تجهیز شده است تا در بررسی و تحلیل مسایل ، حوادث و پدیده ها با بهره گیری از ان به گزینش انچه که در دست است بپردازد. اما اگر عقل در زندگی به کار گرفته نشود انسان گرفتار تحجر میشود.
داوری سطحی و کلیشه ای ، مطلق گرایی از دیگر شاخصه های تحجر است. ندیدن خوبی ها ، بزرگ انگاشتن لغزش های کوچک ، لغزش شمردن برخیکارها و برنامه ها با اینکه لغزش نیست، همه را یک کاسه کردن از خصوصیات شحص متحجر است.
وی افزود: از شاخصه های تحجر شخصیت زدگی است. برخی افراد درزمان امیرالمومنین شخصیت طلحه و زبیر و سابقه خوب انها در زمان پیامبر، آنها را به شک انداخته و نمی توانستند باور کنند که این دو همراه با عایشه با ان ظاهر آراسته دینی و چهرهای فریبنده مذهبی خود گمراه باشند.گذشته گرایی و مخالفت با اصلاحات و نوآوری از دیگر شاخصه های تحجر است . انسان متحجر همیشه در گذشته و آداب و رسوم آن زندگی می کند و با هر گونه نوآوری و اصلاحاتی مخالف است.و شاخصه های دیگر تحجر عدم تحمل مخالف است.
هاشمی در فراز دیگر خطبه ها به بحث برجام و پسا فرجام پرداختند و بیان داشتند: یکی از ثمرات برجام این است که همه متوجه شدند امریکا غیر قابل اعتماد است. عده ای در کشور بودند که هم خود به امریکا اعتماد داشتند و هم مردم را به سمت اعتماد به امریکا فرا می خواندند . برجام به همه کسانی که اهل انصاف باشند فهماند که امریکا و دیگر شرکای غربی آن قابل اعتماد نیستند و نباید سرنوشت اقتصادی کشور را به رابطه با آنها گره زد. آنچه را که باید از برجام درس گفت آن است که باید با عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی کشور را به استقلال اقتصادی رساند.