سرویس: اخبار شهرستان 17:25 - شنبه 04 اردیبهشت 1395

در اختتامیه همایش همنت مطرح شد؛

«همنت» بسیج سازندگی نخبگان به شمار می رود/ فرصتی که در روستای کفران پدید آمد

استاندار اصفهان با بیان اینکه “هم نت” بسیج سازندگی نخبگان به شمار می‌رود گفت: مدل توسعه روستا از بخش های بالا به پایین اشتباه است و روند توسعه روستا باید از خود آن منطقه آغاز شود.

به گزارش خبرنگار اصفهان شرق از ورزنه، مراسم اختتامیه همنت روستایی با حضور مسئولان استانی و محلی و همچنین 250 نفر از نخبگان سراسر کشور در روستای کفران از توابع بخش بن رود برگزار شد.

دهیار کفران در گفتگو با اصفهان شرق با اشاره به اجرای این طرح طی یک ماه اخیر گفت: طرح همنت در روستای کفران با هماهنگی و همکاری دهیاری روستای کفران از توابع بخش بن رود و همچنین بنیاد نخبگان استان اصفهان با حضور دکتر حق جو رییس بنیاد، در قالب طرح همایش 4 روزه از تاریخ 31 فرودین تا 3 اردیبهشت برگزار شد تا بتوان به بهترین شکل ممکن از پتانسیل جوانان و دانسته های آنان بهره برد.

علی اسماعیلی با اشاره به تشکیل گروه هایی متشکل از جوانان نخبه طی این چهار روز افزود: حضور 250 نفر از نخبگان سراسر کشور در قالب 30 گروه طی 4 روز یکی از اهداف این طرح است تا گروه ها به بیان طرح ها و تحلیل فرصت ها، تهدیدات و چالش های پیش رو پرداخته و در خصوص اجرای بهتر طرح های روستایی تصمیم گیری شود.

وی اظهار کرد: طی این همایش اقداماتی نظیر، معرفی طرح های برتر با رای اوری 15 طرح- معرفی طرح فراوری تولید کود مرغی به عنوان طرح برتر و اهدای لوح از طرف استاندار به جوان کفرانی- تحقیق نخبگان در قالب 30 گروه و حضور در کارگاه ها، مزارع و محل های آموزش کلاس های صنایع دستی به جهت شناخت مشکلات و موانع؛ انجام شد.

دهیار روستا با اشاره به اینکه امید داریم بتوانیم این طرح را در کفران به عنوان الگویی مطلوب معرفی کنیم، خاطرنشان کرد: موضوع مهم و مورد تاکید استاندار و رییس بنیاد نخبگان در همایش، پویایی روستای کفران و همکاری مردم این روستا جهت تداوم این طرح در این روستا عنوان شد تا بتوان در شهریور ماه به نتیجه ای مهم در خصوص طرح های پایه ریزی شده در روستا رسید.

 

IMG_5555

استاندار اصفهان با بیان اینکه “هم نت” بسیج سازندگی نخبگان به شمار می‌رود گفت: مدل توسعه روستا از بخش های بالا به پایین اشتباه است و روند توسعه روستا باید از خود آن منطقه آغاز شود.

رسول زرگرپور با اشاره به اینکه همنت یک رویدا کارآفرینی است، افزود: رویداد کارآفرینی هم نت روستا تاکنون 3 بار در استان اصفهان برگزار شده و در هر مرحله سعی شده است تا بهترین نتایج حاصل شود.

وی با بیان اینکه رویداد کارآفرینی “هم نت” سعی دارد در توسعه محلی روستاها نقش‌آفرینی کند، گفت: خوشبختانه این رویداد توانسته جایگاه خود را پیدا کند و تا حد زیادی در دست‌یابی به اهداف خود موفق بوده است و امیدواریم بتوان در روستای کفران به این مهم دست یابیم.

استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: بسیاری از جوانان ما در جهاد سازندگی و اردوهای جهادی تلاش و فعالیت می‌کنند که هم بار جسمی دارد و هم بار معنوی، اما این سؤال مطرح می‌شود که آیا از نخبگان توقع داریم که ایشان هم به کار یدی دست بزنند؟

زرگرپور با بیان اینکه هم نت بسیج سازندگی نخبگان است، تصریح کرد: خوشحال هستیم از اینکه این مدل رویداد از اصفهان شروع شده است و امیدوارم که در سالهای آتی در سایر کشور گسترش پیدا کند.

در دامه مراسم از گروه نخبگان برتر تجلیل به عمل آمد. گفتنی است در ادامه مراسم استاندار اصفهان و هیئت همراه با حضور در گلزار شهدا ضمن ادای احترام با شهدا تجدید میثاق کردند و همچنین در پایان دیداری با خانواده شهید محسن دری و فرزندان این شهید داشتند.

 

درباره روستای کفران

روستای کفران، در دهستان رودشت شرقی قرار دارد و بر اساس اطلاعات آمایشی به‌عمل‌آمده از دهیاری و شورای روستا جمعیت آن در حال حاضر حدود دوهزار و ۶۰۰ نفر در قالب ۹۲۰ خانوار است، که به واسطه خشکسالی‌های اخیر از سال ۱۳۷۶ تاکنون حدود یک‌هزار و ۳۰۰ نفر از مردم این منطقه به شهر مهاجرت کرده‌اند.

به گفته دهیار روستا، بسته به میزان بارندگی‌ها و جاری شدن آب زاینده رود در منطقه تعداد جمعیت روستا متغیر بوده و این عامل انگیزشی برای کشاورزان و بعضاً برگشتن اهالی به روستا شده است. قدرت ریسک‌پذیری و مشارکت مردم روستا نیز به‌شدت پایین است.

بیشتر اهالی به شغل کشاورزی و کشت گندم و جو مشغولند که به‌دلیل میزان بالای شوری آب و همچنین خاک مزرعه مرغوبیت محصولات تولیدی پایین بوده و تعداد معدودی دامداری و حوضچه‌های پرورش ماهی (در حدود ۲۰ واحد) در این روستا در طی چند سال گذشته ایجاد شده که در شرایط سختی به‌سر می‌برند و مشکلات خاص خود را (تأمین خوراک و عدم آشنایی با استانداردهای آن) دارند. علاوه بر این خاک منطقه برای تأمین کارخانه‌های ساخت آجر مناسب به‌نظر می‌رسد.

از لحاظ امکانات و نیروی انسانی (تعداد افراد بین ۱۵ تا ۱۹ سال ۱۸۰ نفر، ۲۰ تا ۲۴ سال ۲۰۰ نفر، ۲۵ تا ۲۹ سال ۲۷۰ نفر و ۳۰ تا ۳۴ سال ۱۷۰ نفر) وضع روستا خوب است.

از لحاظ منابع آب شیرین محدودیت بسیاری وجود دارد و عمدتاً در مرکز روستا چاه‌های آب شیرین وجود دارند، اما از لحاظ منابع آب شور در اطراف روستا شرایط مناسب‌تر و محدودیت‌ها کمتر است.

در حال حاضر تیم‌های شناسایی و پشتیبانی هم‌نت در حال ایجاد کارگاهی برای آموزش صنایع دستی (میناکاری) و تخصیص یک زمین یک هکتاری برای کشت جایگزین (روناس، سازگار با آب شور، امکان استفاده از ریشه‌های گیاه و فرآوری محصول تولیدی) به‌صورت آزمایشی در منطقه حضور دارند.

امکان‌سنجی کشت گیاهان دارویی مانند پرکوهی، زیره سبز یا گیاهان دیگر مانند زعفران، جعفری، ایجاد یک واحد آب‌شیرین‌کن، راه‌اندازی کارگاه‌هایی برای بسته‌بندی و فراوری محصولات روستاهای اطراف، پرورش گیاهان آپارتمانی و همچنین احداث یک واحد گلخانه سیفی‌جات در مرکز روستا برای تأمین مصرف روستاییان با تجمیع حق‌آبه اهالی نیز در دست بررسی قرار دارد.

IMG_5489 IMG_5493 IMG_5533 IMG_5548 IMG_5589 IMG_5594 IMG_5602 IMG_5608 IMG_5625 IMG_5634 IMG_5641 IMG_5648 IMG_5712 IMG_5722 IMG_5723

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.