سرویس: اقتصادی » اقتصاد مقاومتی 15:11 - شنبه 04 اردیبهشت 1395

استاد دانشگاه مطرح کرد:

دستبرد غرب به منابع ملت ایران در دوران پسابرجام/ عدم رفتار تهاجمی در سیاست خارجی، دشمن را جری کرده است

کارشناس مسائل سیاسی گفت: در دوران پسابرجام شاهد دستبرد آمریکا به منابع ملت ایران هستیم و یک بار دیگر به ما ثابت شد که با دشمن نمی توان بازی برد برد کرد.

استاد دانشگاه اصفهان در گفتگو با اصفهان شرق، با غارت دو ميليارد دلار اموال ايران توسط آمريکا گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی و خارج شدن ایران از زیر سلطه آمریکا، دشمنی غرب با موضوعات مختلف سیاسی و فرهنگی شروع شد و تا کنون ادامه داشته است و بر این اساس مسلم است که به دشمن نمی شود اعتماد داشت.

وی با اشاره به طرح برخی گفتگوها با محوریت برد برد اظهار کرد: پرونده هسته ایران بهانه ای برای ادامه روند دشمنی غرب با ایران ادامه یابد و در سال 92 برخی با طرح بازی برد برد درصدد این برآمدند که هم چرخ سانتریوفوژها بچرخد و هم اقتصاد مملکت رونق یابد و در  این میان رهبر معظم انقلاب بارها نسبت به خلف وعده های آمریکا هشدار دادند.

وی از ادامه گفتگو و توافق برجام این گونه بازگو کرد: متاسفانه علی رغم تذکرات رهبری و خوشبین نبودن حضرت آقا به طرف غربی، گفتگوها ادامه یافت تا اینکه در تاریخ 23 تیر 94 برجامی به تصویب رسید که بر اساس آن مقرر شد تا در قلب راکتور اراک سیمان ریخته و اورانیوم غنی از 10 تن به 300 کیلو برسد ولی از طرفی تعهدات طرف غربی در رفع تحریم ها هنوز اجرایی نشده است.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: از دی ماه 94 که روز اجرایی شدن برجام بود تا کنون سه ماه می گذرد ولی متاسفانه شاهد زیاده خواهی های نظام آمریکایی در خلف وعده هستیم به نحوی که نه تنها تحریم ها تعلیق نشد بلکه تحریم های جدیدی اعمال و مشکلاتی در روابط اقتصادی ایران با کشورهای بزرگ اروپایی ایجاد شد که نشانگر تسلط آمریکا بر کشورهای غربی است.

وی اذعان کرد: آمریکا در تلاش است که ذخایرمالی بلوکه شده کشور را ضبط کند و به منابع ملی کشور ما ضربه وارد کند و این را در رای دادگاه این کشور در غارت دو ميليارد دلار اموال ايران به بهانه پرداختن غرامت سربازان کشته شده آمریکایی در ماجرای لبنان طی سال 1983 میلادی می توان فهمید.

کارشناس مربوطه ادامه داد: آمریکا امروز ایران را به واسطه حمایت از حزب الله لبنان، محکوم به پرداخت غرامت کرد و به دنبال این هستند که حادثه 11 سپتامبر را به بهانه ضبط 10.5 میلیارد دلار دیگر از پول های بلوکه شده، به گردن ایران بیندازند و دشمنی خود را در دوران پسابرجام نشان دهند.

وی با اشاره به اینکه در حرکت های تروریستی منافقین به حمایت آمریکا، حدود 17 هزار شهید دادیم، متذکر شد: هزارن نفر از ملت ما در کشور خودشان با حمایت مستقیم آمریکا از گروه های منافقین به شهادت رسیدند و اگر قرار به دادن غرامت باشد، آمریکا باید غرامت خود به ملت غیور ایران را پرداخت کند نه اینکه ایران را به دلیل حمایت صحیح از حزب الله لبنان مجبور به پرداخت غرامت کند.

استاد دانشگاه اصفهان بیان کرد: در دوران پسابرجام شاهد دستبرد آمریکا به منابع ملت ایران هستیم و یک بار دیگر به ما ثابت شد که با دشمن نمی توان بازی برد برد کرد.

وی با توجه به اینکه چرا آمريکا بعد از سي سال از يک ادعا پس از برجام جرأت چنين غارتي را ميکند، اظهار کرد: طبیعی است که اگر در سیاست خارجی رفتار تهاجمی نسبت به دشمن نداشته باشیم، دشمن پرو و جری می شود و هر روز زیاده خواهی و جسارت آنها نسب به ملت ما فزونی می یابد.

کارشناس سیاسی، اقتصاد مقاومتی را یکی از مهم ترین راهکارهای رفع مشکلات قلمداد کرد و افزود: اتکا به توان جوانان داخل کشور و ظرفیت درونی و عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی در کشور یکی از راههای مهم برون رفت از مشکلات است و نباید چشم به آمریکا دوخت زیرا دشمنی آمریکا به مرور مضاعف تر خواهد شد.

 

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.