سرویس: سیاسی 07:00 - شنبه 04 اردیبهشت 1395

بازی پلیس خوب و بد با برجام؛

غارت اموال ایرانیان نتیجه خوش‌خیالی مسؤولین در دوستی با آمریکا

یک روز پس از عکس یادگاری ظریف و جان کری در مقابل پرچم طرف مقابل که در عرف دیپلماتیک به معنای دوستی است، آمریکا دو میلیارد دلار دیگر از اموال بلوکه‌شده ایران را غارت کرد.

به گزارش اصفهان شرق؛ اجرای برجام اینک پس از سه ماه با مشکلات و پیچیدگی‌های خاصی روبرو شده است. کلاف سردرگمی که یک سر مشکلات آن به آمریکا باز می‌گردد. سد تحریم‌ها هنوز ترک برنداشته و آمریکا با ترس و واهمه‌ای که در دل بانک‌های اروپایی ایجاد کرده است، اجازه نقل و انتقالات مالی را نمی‌دهد.

حتی به نظر می‌رسد که از زمان اجرای برجام آمریکایی‌ها حلقه را بر ایران تنگ‌تر کرده‌اند. قانون محدود کردن سفر به ایران، عدم اجازه به بانک‌ها برای انجام تراکنش‌های مالی با ایران و اینک غارت دو میلیارد دلار دیگر از دارایی ایرانیان به بهانه گرفتن غرامت حادثه‌ای که 30 سال پیش در کشوری ثالث رخ داده، گواه بر این موضوع است. طنز تلخی که این‌روزها شایع شده این است که آمریکا در برجام تنها 3 میلیارد دلار به ایران داده‌ است[1]که با صدور حکم دیوان عالی آمریکا علیه ایران که ناظر بر برداشت دو میلیارد دلار دارایی بلوکه شده ایران است، در حال پس گرفتن آن هستند.[2]

موضوعی که قاضی دیوان عالی آمریکا به غارت بودن آن اعتراف کرده و بیان داشته است: «کنگره دارد به دادگاه‌ها دستور می‌دهد که تصمیماتی سیاسی بگیرند به طوری که مانند یک حکم قضایی به نظر بیاید.»[3]

دوستان آمریکایی ظریف دست به غارت اموال ایرانیان زدنداز این سو محمد جواد ظریف و بانک مرکزی ایران به این اقدام خصمانه آمریکا واکنش‌ نشان داد‌ه‌اند. [4]

اما این عمل آمریکایی‌ها یک روز پس از آن صورت گرفت که محمدجواد ظریف که در نیویورک به سر می‌برد، در اقدامی که میان دو وزیرخارجه ایران و آمریکا از پیش هماهنگ شده بود،‌ در کنار پرچم‌ آمریکا ایستاد و عکس یادگاری گرفت. موضوعی که در عرف دیپلماتیک به مفهوم ارتباط دوستی میان طرفین است.

اما به نظر می‌رسد که دوستی آمریکایی‌ها مانند گذشته دوستی خاله خرسه بوده و حتی یک روز نتوانستند این موضوع را پنهان کنند و اقدام ضدایرانی دیگری را با غارت دو میلیارد دلار از اموال و دارایی‌های ایران آغاز کرده‌اند.

این درحالی است که وزیر خارجه کشورمان در واکنش به این موضوع با تاکید بر این که ایران رای دیوان عالی آمریکا را به رسمیت نمی‌شناسد، گفت دولت آمریکا به خوبی می‌داند که هرگونه اقدامی در رابطه با اموال ایران این کشور را در مقام پاسخگویی و بازگردان این اموال به مردم ایران قرار خواهد داد.[5] اما اموالی که قرار است به برخی از شهروندان آمریکایی داده شود چطور قرار است به همین راحتی از آنها پس گرفته شود و این موضوع خود یک سلسله مذاکرات را برای زنده کردن پول ایران باید طی کند که بسیار وقت‌گیر و جنگ حقوقی دیگری را با آمریکا می‌طلبد که زبانی جز زور نمی‌فهمد.

البته آمریکایی‌ها به مانند قانون محدودیت سفر به ایران بازی دوگانه‌ پلیس خوب و پلیس بد را با شروع کرده‌اند و در همین زمینه «جان کربی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید که دولت آمریکا از نگرانی «محمدجواد ظریف» و دیگر مقامات تهران نسبت به سرعت اجرایی شدن برجام و تخفیف در تحریم‌های ایران آگاهی دارد و آن را درک می‌کند.[6]

دوستان آمریکایی ظریف دست به غارت اموال ایرانیان زدندخطر دیگری که اجرای برجام را به شدت تهدید می‌کند، داخل کردن موضوع برجام به اتفاقات داخلی آمریکاست. موضوعی که جک استراو وزیرخارجه سابق انگلیس بدان اشاره کرده و تاکید کرد ایالات متحده آمریکا تا اجرای موفقیت آمیز توافق هسته‌ای با ایران راه درازی در پیش دارد.

وی با بیان این که که اوباما و جان کری،‌ وزیر خارجه آمریکا، به اجرای برجام متعهد هستند اذعان کرد افرادی در درون کنگره‌ آمریکا از هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه، مانع از به ثمر رسیدن این توافقنامه می‌شوند.[7] موضوعی که به شدت ناظر بر بازی پلیس خوب و بد آمریکایی‌هاست. این درحالی است که کاخ‌سفیدنشینان به ویژه رئیس‌جمهور فعلی آمریکا نخواسته‌اند هزینه‌ای در برابر آن پرداخت کنند و حتی اوباما شخصا لایحه محدودیت سفر به ایران را امضاء‌ و قانونی کرد. موضوعی که به قول علیرضا زاکانی، رئیس کمیسیون برجام مجلس شورای اسلامی « مسئولان دولتی ایران را به ستوه درآورده است.»[8] زیرا از رئیس‌سازمان انرژی اتمی گرفته تا رئیس کل بانک مرکزی دستاوردهای برجام را با توجه به کارشکنی و کلاهبرداری آمریکا تقریبا هیچ می‌خوانند. اما نکته عجیب‌تر از همه عملکرد ظریف در برابر آمریکایی‌هاست که بعضا با‌ حرکاتی مانند عکس گرفتن در کنار پرچم ایالات متحده و پیاده روی با جان کری و دست دادن با اوباما، پیام دوستی با آمریکا منتقل می‌کند.



[1] http://www.presstv.ir/DetailFa/2016/04/19/461471

[2] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/561461

[3] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/561417

[4] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/561470

[5] https://94.182.146.218/fa/news/561380

[6] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/561355

[7] http://www.mashreghnews.ir/fa/news/561405

[8] www.mashreghnews.ir/fa/news/561472

مشرق

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.