سرویس: اجتماعی 12:30 - جمعه 03 اردیبهشت 1395

وامی برای اقشار خاص/ زوج‌های جوان در حسرت خانه‌دار شدن پیر می‌شوند

کارشناسان مسکن معتقدند که تسهیلات مسکن بخصوص برای زوج های جوان بسیار مثبت است به شرطی که میزان بازپرداخت بالا نباشد.

به گزارش اصفهان شرق؛ شورای پول و اعتبار در اسفندماه سال 94 در ادامه برنامه های دولت برای خروج از رکود، شرایط خانه دار شدن مزدوجین را تسهیل کرد؛ بر این اساس تسهیلات خرید مسکن برای این قشر به یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال افزایش یافت.
بر اساس این مصوبه اعطای تسهیلات مسکن از محل صندوق پس انداز مسکن یکم به زوجین خانه اولی روی یک پلاک ثبتی از ۸۰۰ ، ۶۰۰ و ۴۰۰ میلیون ریال به ترتیب، یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال در شهر تهران (هر یک از زوجین حداکثر ۸۰۰ میلیون ریال)، یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال در مراکز استان ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر (هریک از زوجین حداکثر۶۰۰ میلیون ریال) و ۸۰۰ میلیون ریال در سایر مناطق شهری (هر یک از زوجین حداکثر ۴۰۰ میلیون ریال) با رعایت حداکثر تسهیلات معادل ۸۰ درصد ارزش ملک رسید.
اما نکته قابل توجه در این خصوص آن است که معمولاً افراد و زوج‌های جوانی از وام مسکن استفاده می‌کنند که از طبقه متوسط به پایین جامعه بوده و به کمک دولت نیاز مبرم دارند، اما شرایط بازپرداخت و سود این وام به حدی بالاست که بسیاری از افراد مجبورند از این وام صرف نظر کنند، چرا که وضعیت مالی آن‌ها در حدی نیست که بتوانند چنین وامی را بازپرداخت کنند.
***وام مسکن برای تمام افراد جامعه نیست
حسن محتشم عضو انجمن انبوه سازان و ساختمان استان تهران  در این خصوص گفت: اصولا باید پرداخت وام مسکن طوری باشد که تمام افراد جامعه بتوانند به صورت عادلانه ای از آن بهره ببرند.
وی در ادامه گفت: سیاست های انقباضی دولت در حال حاضر موجب شده تا نقدینگی لازم جهت استفاده وسیع همه اقشار از وام مسکن در بازار فراهم نشود.
وی در پایان تاکید کرد: بانک ها باید با ارزیابی توانایی مالی متقاضیان وام پرداخت کند.
***تسهیلات مسکن به شرط و شروط تاثیر گذار است
در همین ارتباط منوچهر بهرویان نظر دیگری دارد.
وی ارائه تسهیلات برای زوج های جوان را مناسب دانست و افزود: این تسهیلات کمکی در راستای صاحب خانه شدن این افراد است.
بهرویان تصریح کرد: بطور یقین تسهیلات اعطایی می تواند در گردش خرید و فروش مسکن  تاثیرگذار باشد.
این کارشناس مسکن در ادامه گفت: دولت در ارائه تسهیلات باید تدابیری را اتخاذ نماید تا بازپرداخت وام طولانی شود.
***وامی که فقط متراژ کوچک ها را تامین مالی می کند
مجید طاهری یکی دیگر از کارشناسان مسکن گفت: در شرایط رکود ، امکان خرید مسکن برای بسیاری از زوج های جوان وجود ندارد.

به گفته وی درحال حاضر با استفاده از تسهیلات، افراد می توانند به طور متوسط مسکنی با متراژ 75 متربخرنند در حالیکه درشهرستان با متراژ بالاتری خانه می توانند خریداری کنند.
***سنگ بزرگی به نام بازپرداخت وام
غلامرضا کیامهر کارشناس اقتصادی نیز  از مشکل بازپرداخت افزایش تسهیلات مسکن گفت: افزایش تسهیلات مسکن به 80 میلیون برای هر زوج، مشکلاتی از جمله بازپرداخت آن را به دنبال خواهد داشت.
وی ادامه داد: افزایش تسهیلات بانکی می تواند اثرات جهش قیمت در بازار مسکن داشته باشد.
کارشناسان معتقدند که این وام به دلیل بازپرداخت بالا چندان مطلوب به نظر نمی رسد و همین امر موجب می شود تا عملا قدمی در خانه دار شدن افراد جامعه برداشته نشود.
باشگاه خبرنگاران

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.