سرویس: اجتماعی 16:02 - پنجشنبه 02 اردیبهشت 1395

افتتاح پنجمین نمایشگاه گل و گیاه اصفهان/

طرح مقابله با خشکسالی تا حضور فعال بخش خصوصی در پنجمین نمایشگاه گل و گیاه اصفهان

پنجمین نمایشگاه گل و گیاه، ماهی و پرندگان زینتی اصفهان با رونمایی طرح‌های مقابله با خشک‌سالی و حضور فعال بخش خصوصی از ۱ الی ۵ اردیبهشت دایر است.

به گزارش اصفهان شرق؛ پنجمین نمایشگاه گل و گیاه، ماهی و پرندگان زینتی شامگاه چهارشنبه با حضور شهردار اصفهان، اعضای شورای اسلامی شهر و دیگر مسئولان شهری در محل نمایشگاه‌های پل شهرستان اصفهان افتتاح شد.

مقابله با خشکسالی

شهردار اصفهان در حاشیه افتتاح پنجمین نمایشگاه گل و گیاه اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان اظهار داشت: این نمایشگاه مجموعه از گل‌های زینتی، گیاهان دارویی، ماهیان زینتی و طرح توسعه فضای سبز بود و برپایی آن می‌تواند در راستای استفاده از گیاهان دارویی به جای داروهای شیمیایی فرهنگ‌سازی خوبی صورت دهد.

مهدی جمالی نژاد افزود: در این نمایشگاه گیاهانی به نمایش گذاشته شدند که نیاز به کمترین میزان آب دارند، همچنین طراحی‌هایی از فضای سبز در این نمایشگاه پیشنهاد شده که با خشکسالی مقابله می‌کند.

حضور ویژه بخش خصوصی در پنجمین نمایشگاه گل و گیاه

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان با بیان اینکه نمایشگاه گل و گیاه اصفهان حاصل تلاش سازمان‌های شهرداری، بخش خصوصی و دوستداران اصفهان بوده، خاطرنشان کرد: با توجه به بحران آبی و محیط زیستی که داریم باید دست به دست هم این مسائل را رفع کنیم. باید دانست در این نمایشگاه بخش خصوصی حضوری ویژه داشته که باید راه را برای حرکت این بخش آماده کنیم.

احمدرضا مصور تصریح کرد: داشتن فضایی زیبا نیازمند عرصه وسیعی نیست، در ساختمان‌ها نیز می‌توان آب را مدیریت کرد و هم می‌توان فضایی زیبا داشت. در این راستا باید مردم طبیعت دوست را تشویق به نزدیکی با فضای سبز کنیم و علاوه بر این باید گفت اگر اصفهان زیباست حاصل تلاش همه مردم است.

فضای سبز اهمیت بسیاری در کاهش آلاینده‌ها دارد

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان نیز در این مراسم با بیان اینکه فضای سبز کارکردهای مختلفی دارد، گفت: فضای سبز از نظر اجتماعی، روان‌شناختی، کاهش آلاینده‌های سطح شهر و صنایع بسیار اهمیت دارد و همه این موارد به نوعی سلامت مردم را به خطر انداخته و گیاهان را نیز دچار مشکل کرده است.

احمد سلیمانی پور گفت: اصفهان در سرانه فضای سبز کشور با 26 متر مربع در رتبه نخست قرار دارد و این در حالی است که این میزان در کشور حدود 22 متر مربع  بوده و اگر بخواهیم سلامت مردم را تأمین کنیم باید این میزان به 49 مترمربع  افزایش یابد.

وی با اشاره به استفاده مردم از آب شرب برای آبیاری گیاهان اظهار داشت: با توجه به خشک‌سالی موجود در اصفهان شاهد محدودیت آب هستیم و با توجه به این مسئله مردم باید نوع گیاه خود را تغییر داده و به سمت پرورش و نگهداری گیاهان کم آب بروند.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان افزود: قرار بر این است که حدود 170 هزار گونه گیاهی منحصر به فرد را به عرصه‌های فضای شهری آورده و بخش عمده آن جایگزین گل و گیاه با استفاده آب بالا شود، البته 20 درصد از فضای هر ساختمان باید به فضای سبز ریشه‌دار تبدیل شود و این در حالی است که منازل در حال فاصله‌گیری از این موضوع هستند.

وی با بیان اینکه در این نمایشگاه گونه‌های گیاهی کم آب را به معرض نمایش قرار داده‌ایم، خاطرنشان کرد: در مسئله استفاده از آب غیر شرب و آب حمام نیز برای گل و گیاه دستگاهی را طراحی کردیم تا آب خاکستری را هدایت کنیم و آب را ذخیره و با توجه به نیاز استفاده کنیم.

سلیمانی پور با بیان اینکه استفاده از آب شرب برای آبیاری گیاهان در منازل باید ممنوع شود، تصریح کرد: این طرح در نمایشگاه مطرح شد، ما فرش گل 170 متر مربعی را نمایش دادیم و از 7 رنگ، گل اطلسی ایجاد و طراحی کرده‌ایم تا بتوان علاوه بر هفته نکوداشت اصفهان، یکی از صنایع دستی این شهر را نیز را به مردم نشان دهیم.

وی بیان کرد: در این نمایشگاه کارگاه آموزشی 2 روزه نیز برگزار می‌شود و توانایی‌های گیاهان مقاوم به کم‌آبی را در قالب روش‌های مختلف به مردم نشان می‌دهیم.

گل و گیاه در فرهنگ مردم نفوذ کرده است

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار اصفهان با بیان اینکه پنجمین نمایشگاه گل و گیاه اصفهان در حوزه پرندگان زینتی نیز فعالیت دارد، گفت: پرندگان زینتی که در گذشته جایگاه مناسبی نداشتند را ساماندهی می‌کنیم. البته باید دانست نمایشگاه گل و گیاه در 5 دوره اخیر به‌گونه‌ای پیشرفت کرده‌ که امروز 4 سالن به این نمایشگاه اختصاص داده شده است.

اصغر کشاورز اظهار داشت: یکی از اهداف برگزاری این نمایشگاه حمایت از تولیدکنندگان بوده، با توجه به فرهنگ‌سازی که تا کنون انجام گرفته فروش ما به 4 برابر رسیده و این نشان می‌دهد پرورش گل و گیاه در فرهنگ مردم نفوذ کرده و این سبب افزایش کیفیت تولیدات گل و گیاه می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت نخستین بازار گیاهان دارویی کشور در اصفهان افزود: بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گل و گیاه دارویی در این بازار حضور دارند، درباره ماهی‌های زینتی نیز باید دانست تا چندی پیش ماهی‌های زینتی، وارداتی بودند اما در چند سال اخیر و با حمایت شهرداری در پرورش ماهی نیز قدم‌هایی برداشتیم که واردات را به صفر رساند و امروز به برخی استان‌ها نیز ماهی صادر می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار اصفهان با بیان اینکه در نمایشگاه از اساتید بزرگ طب سنتی دعوت شده خاطرنشان کرد: در حاشیه این نمایشگاه مسابقه گیاهان دارویی برگزار می‌شود و در این  مسابقه ابتدا تولیدکنندگان محصولات خود را ارائه داده و پس از آن توسط افراد متخصص مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

وی در پاسخ به این سئوال که شهرداری اصفهان چه اقدامی در راستای گسترش بازارهای گل و گیاه صورت داده، تصریح کرد: شهرداری اصفهان و هیئت مدیره سازمان میادین در این حوزه برنامه‌ریزی خوبی داشته‌اند و در این راستا بازار بزرگ گل و گیاه کلنگ زنی می‌شود که در زمینی با مساحت حدود 7 هکتار و هزینه‌ای 10 میلیاردی احداث خواهد شد و در نقاط دیگر شهر نیز بخش خصوص وارد شده است.

حضور پرندگان زینتی برای نخستین بار در نمایشگاه گل و گیاه اصفهان

مدیر برنامه‌ریزی و خدمات شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه برنامه‌ریزی کلان نمایشگاه گل و گیاه از بهمن سال گذشته آغاز شده، بیان کرد: در برنامه‌ریزی اهداف و نقشه راه مطرح و سیاست‌های کلان نمایشگاه در حوزه معاونت خدمات شهری تدوین شد و هدف از برگزاری نمایشگاه ورود بازار گل و گیاه به عرصه تجاری است.

مجید عرفان منش گفت: شرکت‌های فعال در عرصه خدمات نگه داری، تولیدکنندگان و دیگر نهادهای مربوطه در این نمایشگاه حضور داشته و برای نخستین بار در کشور پرندگان زینتی در نمایشگاه حضور یافتند، محدود تولیدکنندگان با سختی شناسایی و به نمایشگاه دعوت شدند و برنامه‌ریزی به سمتی می‌رود که نگاه ما به نمایشگاه نگاهی اقتصادی است.

وی با بیان اینکه به دنبال این هستیم تا بحث فرهنگ و تجارت، فرهنگ‌سازی شود، اظهار داشت: در این نمایشگاه اتاق تعامل و مبادلات اقتصادی شکل می‌گیرد و محلی را برای عقد قرار داد برای تولید کننده داشته و مبادلات اقتصادی مورد تفاهم قرار می‌گیرد.

به گزارش تسنیم پنجمین نمایشگاه گل و گیاه، ماهی و پرندگان زینتی اصفهان با حضور 120 شرکت داخلی از 1 اردیبهشت الی 5 اردیبهشت در محل نمایشگاه‌های پل شهرستان اصفهان دایر است.

تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.