سرویس: سیاسی 11:30 - چهارشنبه 01 اردیبهشت 1395

لاسجردی:

آمریکا متهم اصلی پیش نرفتن برجام است / لزوم بیان واقعیت برجام توسط مسئولین برای مردم

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه گفت: آمریکایی ها بر این باور هستند که آنها علاوه بر تحریم‌های هسته‌ای تحریم های غیر هسته ای هم داشته و نیازی ندارند در مذاکرات هسته‌ای تحریم های غیر هسته‌ای را بردارند؛ مسئولین شتاب بسیار زیادی به سمت برجام برداشتند تا بتوانند همه مشکلات را از این طریق حل کنند.

به گزارش اصفهان شرق؛ حسن لاسجردی، کارشناس مسائل سیاسی در خصوص هدف اصلی آمریکا از کارشکنی هایی که در روند اجرای برجام انجام می‌دهد اظهار داشت: آن چیزی که در خصوص مباحث مالی و اقتصادی برجام است، باید مباحث مربوط به تحریم های هسته ای و غیر هسته ای تفکیک شود.

وی با تأکید بر اینکه در برجام تأکید شده بود، آمریکا باید تحریم های مربوط به مسائل هسته‌ای را بردارد خاطرنشان کرد: در ازتباطات فعلی و قطعنامه های 4گانه و بیانیه هایی که مطرح شد آمریکا بایستی تحریم هایی را برطرف می‌کرد.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه وقتی قراردادی به این مهمی در بین کشورها اتفاق افتاد انتظار بزرگی از آن میان مردم حاصل می شود خاطر نشان کرد: مردم به دنبال این بودند که این همه فشار و تنگنا که در طول سال های گذشته به وجود آمده است با یک توافق برطرف شود، این در حالی است که این موضوع شدنی نیست و تحریم های 12 ساله در چند ماه برداشته نمی‌شود.

لاسجردی ضمن انتقاد از عملکرد مسئولین در خصوص متوقع کردن مردم در مورد برجام گفت: دولت و مسئولین برای انکه افکار عمومی را برای پذیرش برجام اقناع کند و حجم کاری که انجام می‌دهند را به چشم مردم بیاورند همه مشکلات را به نتیجه برجام گره زدند.

وی همچنین افزود: آنچه که امروز شاهد آن هستیم و همه کارشناسان نظام بین الملل به آن اذعان دارند این است که نمی شود مسیر ده ساله تحریم ها را به یک باره در مدت زمان کوتاهی به عقب بازگشت و همه مشکلات را برطرف کرد.

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه گفت: آمریکایی ها بر این باور هستند که آنها علاوه بر تحریم‌های هسته‌ای تحریم های غیر هسته ای هم داشته و نیازی ندارند در مذاکرات هسته‌ای تحریم های غیر هسته‌ای را بردارند؛ مسئولین شتاب بسیار زیادی به سمت برجام برداشتند تا بتوانند همه مشکلات را از این طریق حل کنند.

لاسجردی خاطرنشان کرد: چالش های ما با آمریکا زیاد است و طی سال های گذشته چالش های هسته ای کشور بسیار بیشتر شده است و همین موضوع لازم است توسط مسئولین به مردم گوشزد شود که چون مذاکرات در حیطه هسته‌ای بوده است در نهایت تحریم های مربوط به هسته‌ای برداشته می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه آمریکا متهم اصلی پیش نرفتن پرونده برجام است خاطر نشان کرد: اساس مذاکرات بر اعتماد سازی بوده است و ایران گام های اولیه را در زمینه اعتمادسازی برداشته و اکنون نوبت آمریکا است که با اجرایی کردن تعهدات خود زمینه اعتمادسازی را فراهم کند.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: نقشه جدید آمریکا این است که بخش وسیعی از قول و قرارهای خود را به مباحث غیرهسته ای که از ابتدا قرار بود در مذاکرات گنجانده نشود مرتبط کنند و در عین حال تلاش می کنند که با این مدل مدیریت پرونده را به نفع خود تمام کنند و به جامعه جهانی بقبولانند که با ایران مذاکره کردند.

لاسجردی بیان داشت: آمریکا به دنبال القای این موضوع است که خوشبینی اولیه که نسبت به برجام وجود داشت از سوی ایران قابل پیگیری نیست تا از این طریق بتوانند امتیازهای بیشتری را با ادامه مذاکرات از ایران بگیرند که البته ایران همواره به دنبال حرکت در خطوط قرمز بوده است.

وی افزود: ایران در گذشته هم ثابت کرده است که با بدعهدی آمریکا در دام این کشور نخواهد افتاد و هرگاه بدعهدی آمریکا را دید مسیر قبلی خود را در پیش گرفته است و امروز هم اگر ایران بدعهدی آمریکا را ادامه دار ببیند قطعاً ادامه برجام موضوعیت و ضرورتی نخواهد داشت.

این کارشناس مسائل سیاسی اذعان داشت: بر اساس آن چیزی که از روح برجام بر می آید این است که بسیاری از تحریم ها باید برداشته شود که یکی از آنها سوئیفت است که اساسا آمریکا تبلیغات گسترده ای را برای اینکه نشان دهد این تحریم برداشته شده انجام داد اما در عمل معاملات ایران با دلار دچار مشکل شده اند.

لاسجردی با اشاره به تأثیر شرایط داخلی آمریکا بر روی بدعهدی های این کشور گفت: در حال حاضر رقابت های داخلی آمریکا بر سر انتخابات باعث شده است که اگر امتیازیاتی بدهند رقیب آنها استفاده های خاص خود را از این موضوع خواهد برد و اگر امتیازاتی ندهند نیز به بدعهدی در برجام متهم می شوند از این رو در حال حاضر سعی می کنند امتیازات کمتری به ایران بدهند و به تعهدات خود عمل نکنند.

دانا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.