سرویس: غیر تولیدی 08:01 - چهارشنبه 01 اردیبهشت 1395

یک شبکه و این همه مخاطب

جدیدترین تغذیه کودکان ایرانی از راه رسید/کنترل تلویزیون در دست کودکان قرار گرفت

برنامه های تولیدی باید از ساختاری که در زندگی روزمره کودکان و نوجوانان تنیده شده است استفاده نماید و بهترین محصولات را از نظر جذابیت برای مخاطب در اختیار قرار دهد

به گزارش اصفهان شرق؛ با گسترش شبکه های تلویزیونی و ماهواره ای، بهترین فرصت برای آموزش و یادگیری نیز ایجاد می شود. از مهرماه سال گذشته بود که شبکه کودک کار خود را آغاز کرد و به صورت آزمایشی آغاز به فعالیت نمود. شبکه ای که دیگر قشر کودک و نوجوان منتظر ساعتی از شبانه روز برای گنجاندن برنامه خود در دل برنامه های دیگر در شبکه یک، دو ، سه و سایر شبکه ها نباشد و با انتخاب شبکه مختص به خود از برنامه های تدارک دیده شده بهره مند شود.

بر کسی پوشیده نیست که توجه به قشر کودک و نوجوان از ضروری ترین ابعاد مورد توجه درحوزه فرهنگی است. آیین افتتاح رسمی شبکه های پویا و نهال و برنامه ریزی ویژه برای این قشر نوید بخش روزهای روشن و درخشانی در صدا و سیما می تواند تلقی شود که بنابود در روز میلاد حضرت جواد (که در کودکی به امامت رسیدند) آغاز به کار رسمی نماید. اتفاقی که نمادی از توجه ویژه صدا وسیما به این قشر است. برنامه سازی برای کودک از جزئیات و ابعاد گسترده ای برخوردار است. موضوعی که شاید کمتر مورد توجه قرار می گیرد که به بهانه افتتاح شبکه کودک اشاره ای هرچند گذری و کوتاه به آن خالی از لطف نخواهد بود:
۱- شاید مهمترین دلیل تشکیل شبکه های مختلف نیاز مخاطب باشد. به عبارتی تا نیازی از جانب مخاطب شکل نگیرد نمی توان برای آن مخاطب محصولی ارائه داد. پس در گامی فراتر،  مهمترین اقدام مقدماتی، شناسایی نیاز مخاطب اعم از کودک، نونهال یا نوجوان می باشد. همان نیازی که امروزه کاربران را در هر رده سنی به سمت فضای مجازی کشانده است و تا بدانجا پیش رفته است که از اوقات اصلی و حتی همصحبتی و گردش و شادی اعضاء خانواده ها کاسته و باعث دور شدن آنها از فضای حقیقی شده است.
برنامه های تولیدی باید از ساختاری که در زندگی روزمره کودکان و نوجوانان تنیده شده است استفاده نماید و بهترین محصولات را از نظر جذابیت برای مخاطب در اختیار قرار دهد تا بتوان به مرور جایگرین شرایط سابق گردد.
۲- توجه به مفاهیم ارزشی در اولویت برنامه سازی ها باید قرار گیرد. مفاهیمی همچون قرآن و عترت، احکام، دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و مفاهیم ارزشمند دیگری که شاید تا کنون یا در حد اشاره در محتوای برنامه سازیهای کودک قرار می گرفت باید اصلاح شود و بیشتر وارد متن شود. هرچند ذکر این نکته نیز ضروری است که مفاهیمی ارزشمند همچون موارد یاد شده باید به صورت مغزی در کالبد و جان تولیدات قرار گیرد.
۳- تنوع در تولید و عدم استفاده ا ز سناریوهای کلیشه ای یکی از ابزارهای در دست تولید کنندگان باید قرار گیرد. برنامه های تولیدی، انیمیشن، زنده، مسابقه های تلفنی و حضوری و هزاران موضوع و تولید دیگر می تواند باعث جذب مخاطب کودک و نوجوان گردد.
۴- بر اساس آنچه مدیر شبکه اعلام کرده است بناست که حضور پررنگ تری از تولیدات داخلی را در این شبکه شاهد باشیم. پویانمایی هایی که در شبکه وجود خواهد داشت و در اختیار کودکان قرار می گیرد گاه به دلیل عدم انطباق کشور سازنده با کشورمان انطباقی هم از نظر فکری ایجاد نمی کند.
حرکت پرشتاب و پرانرژی در تولیدات فرهنگی داخلی می تواند به دلیل برخوردار بودن از دغدغه های موجود در کشور تولیداتی فاخر را در آرشیو مجموعه صدا وسیما به جای بگذارد که در عین آرشیو شدن اثرات مطلوب فرهنگی را برای کودکانمان ایجاد نماید.
۵- تمرکز بر موضوع آموزش کودکان و نوجوانان نیز از موضوعاتی است که شاید کمتر به صورت جدی به آن پرداخته می شود. ذهن کاوشگر و آماده دریافت کودکان و نوجوانان همچون زمین آماده کاشتی است که اگر برای آن برنامه ریزی صورت نگیرد و با اطلاعات مطلوبی مورد توجه قرار داده نشود، توسط رسانه های بیگانه بارگزاری خواهد شد. آموزشهای دینی، علمی، مهارتهای فردی و اجتماعی هم می تواند به صورت جداگانه و هم در قالب زیرپوستی در قالبهای برنامه سازی کودک مورد توجه قرار گیرد.
۶- توجه به اتاق فکر در هر مجموعه ای پیشبرنده و راهگشا خواهد بود.ژرف اندیشی در تولیدات کودکان و نوجوان ارتباط مستقیم با مانایی و اثربخشی آن خواهد داشت. به عبارتی شاید بتوان به صورت موقت با برنامه هایی شاد و مفرح و به دور ازعمق لحظات مفرحی را برای کودکان و دانش آموزان ایجاد کرد اما نباید فراموش کرد که کودکان و نوجوانان ما امروز به دلیل برنامه ریزی هایی که برای آنها از داخل نشده است سر در وسائل الکترونیک و شبکه های ماهواره ای فرو برده اند که از عمق و محتوای منطبق با اصول و ساختارهای ارزشی برخوردارنیست.
امروز اگر برای لحظات، تفکرات و آموزشهای مورد نیاز فرزندان مرزو بوممان تلاشی صورت ندهیم فردا نمی توان انتظار جامعه ای عاری از مشکلات اجتماعی داشت. کودک و نوجوان بیگانه با فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی جامعه ای را آمیخته از آسیبهای اجتماعی رقم خواهد زد. اعتیاد، طلاق، ازدواجهای سفید و هزاران آسیب و ناهنجاری اجتماعی از لحظاتی رقم خورده است که خمیرمایه فرزندانمان در حال شکل گیری بوده اند و رهایشان کرده بودیم.
فرهنگ
دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.