اصفهان شرق

رشد 40 درصدی مشاغل خانگی در اصفهان

کدخبر: 99155
1395/01/30 در ساعت 13:14

به گزارش اصفهان شرق؛ مهر السادات حسنی  اظهار کرد: افزایش تعداد نمایندگان زن در مجلس دهم اتفاق خوبی است، زیرا تصمیمات این گروه متعهد و تحصیل کرده می‌تواند در رفع مشکلات این قشر به عنوان نیمی از جمعیت کشور موثر باشد.

مدیر عامل شرکت تعاونی خدیجه کبری خمینی شهر، از رشد 40 درصدی توسعه مشاغل خانگی و گروهی زنان در سال 94 در استان خبر داد و گفت: این گونه مشاغل به سرمایه کمی برای راه اندازی نیاز دارد، ریسک سرمایه گذاری در صنایع بزرگ را ندارد و مهم‌تر اینکه با این گونه شغل‌ها زنان بهتر به خانواده رسیدگی می‌کنند.

حسنی از ثبت نام حدود 15 هزار نفر در سراسر کشور برای دریافت وام دو میلیون تومانی اشتغال خانگی از صندوق قرض الحسنه مهر امام رضا (ع) خبر داد و اظهار کرد: استان اصفهان با ثبت نام چهار هزار نفر رتبه نخست را دارد، اما به ترتیب استان‌های کردستان و آذربایجان در رده‌های بعدی هستند.

وی تصریح کرد: سعی کردیم در این امر عدالت رعایت شود و در همین راستا نخست حدود یک هزار نفر از زنان درخواست کننده در اصفهان و خمینی شهر ثبت نام شدند، ولی پس از آن ثبت نام را در سایر شهرستان‌های استان ادامه دادیم.

این فعال خیریه کار آفرینی با بیان اینکه مخالف هزینه وام در خارج از کار آفرینی مانند پرداخت قرض و … هستیم، ادامه داد: ثبت نام سال گذشته از فرودین تا آذرماه انجام شد ولی فعلا فقط 700 نفر در استان تسهیلات گرفتند و سایر افراد در سال 1395 وام‌ خود را دریافت می‌کنند.

حسنی با بیان اینکه چرخ خیاطی یکی از لوازم ارزان قیمت برای اشتغال خانگی است که نرخ آن حدود دو میلیون تومان است، افزود: یک بانوی کارآفرین در شاهین شهر با به کارگیری 20 دوزنده که چرخ خیاطی نیز از خودشان است کارگاه خانگی ایجاد کرد و ماهانه اعضای آن بین 800 هزار تا یک میلیون تومان درآمد دارند.

وی ادامه داد: در خمینی شهر نیز کارگاه خانگی بسته بندی و فروش حبوبات با هدف به کارگیری زنان بی سرپرست راه اندازی شده است، همچنین تولید خانگی عروسک نیز از دیگر فعالیت‌های زنان خود اشتغال است، مینا کاران زن این شهر نیز در منازل بسیار فعالند و محصولات تولیدی خود را برای ادامه مراحل تولید و فروش به خیریه حضرت نرجس می‌آورند.

نماینده بنیاد توسعه تعاون کانون کار آفرینی زنان استان اصفهان، گفت: در شهر درچه و روستاهای آن نیز قرار است که دستگاه جوجه کشی برقی به قیمت کمتر از دو میلیون تومان برای متقاضیان تهیه کنیم که این دستگاه برقی جای کمی می‌گیرد و شخص خود اشتغال با استفاده از آن جوجه و مرغ بدون هورمون تولید خواهد کرد.

افزایش علاقه زنان برای کار آفرینی در گردشگری

وی از تلاش این خیریه برای معرفی شغلی تعدادی از زنان شهرستان در مراکز تولید و کار خبر داد و گفت: اساسا در استان اصفهان زنان تحصیلکرده رویکرد جدید برای کار آفرینی در بخش‌های گردشگری پیدا کرده‌اند.

وی ادامه داد: روستای “برزک” در جاده بیابانی میمه- کاشان واقع شده است اما نکته جالب این است که این مکان در فصل تابستان خنک است و مردم از کولر اصلا استفاده نمی‌کنند از سوی دیگر 100 کارگاه عرقیجات در آن فعال است، قنات‌های آب آن هنوز خشک نشده و باغات آلو در آن وجود دارد.

مدیر عامل شرکت تعاونی خیریه حضرت نرجس، اظهار کرد: تعداد چهار بانوی تحصیل‌کرده این روستا قرار است با ایجاد یک مکان اقامتی و تفریحی به وسیله وام‌های خود اشتغالی از گردشگران پذیرایی کنند، هم‌چنین توسعه شغل خانگی خشک کردن پوست میوه آلو نیز از دیگر مواردی است که در” برزک ” انجام می‌شود.

حسنی گفت: روستایی در چادگان وجود دارد که به آن “کاوه آهنگر” می‌گویند و طبق نقل‌ها زادگاه این شخصیت تاریخی است که قرار است شش نفر بانو در آن اقامتگاهی برای پذیرایی از گردشگران ایجاد کنند.

وی گفت: رونق گردشگری برای ایجاد اشتغال بانوان بسیار موثر است، زیرا این گروه در طبخ غذاهای سنتی و سایر تزیینات خوراکی حوصله و مهارت خوبی دارند و می‌توانند بهترین پذیرایی و خدمات را به مسافران ارائه کنند.

ایسنا