سرویس: اجتماعی 17:12 - دوشنبه 30 فروردین 1395

برگزاری رویداد «هم‌نت روستا» برای نخستین بار در کشور

رییس بنیاد نخبگان اصفهان با اشاره به برگزاری نخستین رویداد «هم نت روستا» گفت: هم نت بستری فراهم می‌کند تا پای درد و دل روستاییان بنشینیم و راهی نو و عالمانه پیدا کنیم تا روستا همچنان جای مطلوب و امیدبخشی برای یک زندگی سالم، محترمانه، پرتلاش و روبه رشد باشد.

به گزارش اصفهان شرق؛ شقایق حق جو با بیان اینکه «هم نت روستا» رویدادی سه مرحله‌ای شامل شناسایی ظرفیت‌های مناطق روستایی، جلب مشارکت و توانمندسازی روستاییان است، اظهار کرد: پیش رویداد چند روزه روستایی که شامل بیان فرصت‌ها، ایده پردازی، آموزش و کارتیمی است، به منظور شکل‌گیری هسته‌های کارآفرین با محوریت راه‌اندازی کسب‌ و کارهای پایدار و ارائه راهکارهای نوآورانه برای حل معضل مناطق زیر نظر سرمایه‌ گذاران و تسهیل‌گران روستایی است. همچنین به منظور عملیاتی کردن طرح‌های اجرایی با تأیید دهیاری‌ها و مشارکت روستاییان مناطق برگزار می‌شود.

وی افزود: این رویداد فضایی برای مواجهه با فرصت‌های واقعی، شناسایی چالش‌های کارآفرینی در روستا و بهره‌مندی از ظرفیت‌های موجود با مشارکت روستاییان است.

رییس بنیاد نخبگان استان اصفهان با اشاره به مشکلات روستاها توضیح داد: روستاها با مشکلات بسیاری از جمله کمبود منابع آبی و پایین بودن قدرت ریسک کشاورزان روستا برای تغییر الگوهای کشت قبلی، مدیریت بهینه مصرف آب یا حفظ آب موجود، عدم آشنایی تولیدکنندگان محصولات کشاورزی و دامی با صنایع تبدیلی و روش‌های ایجاد ارزش افزوده با محصولات فعلی، عدم دسترسی به اطلاعات کافی برای ارتقای وضع موجود در کسب‌وکارهای روستایی، عدم شناخت بازار و کمبود مهارت‌های بازاریابی و فروش، بالا بردن ماندگاری حین تولید تا فروش محصولات تولیدی روستا و سردرگمی هنرهای اصیل و بومی روستا برای یافتن مشتری و تبدیل به محصولاتی متناسب با مدل‌های کاربردی در زندگی امروز دست به گریبان هستند که رفع این مشکلات اهمیت فراوانی در توسعه پایدار روستایی دارد.

حق جو هدف بنیاد نخبگان از برگزاری رویداد هم نت روستا را پیدا کردن راه حل برای بهبود کسب‌وکارهای موجود روستایی، شناسایی فرصت‌های نوی کارآفرینی در روستا و بهره‌مندی از داشته‌های روستا و روستاییان اعلام کرد و افزود: سعی داریم با همکاری و مشارکت روستاییان برای پیشرفت پایدار روستا برنامه‌ریزی کنیم. برای فکری نو در انداختن، مشکلات و مسایل را از نزدیک دیدن و حس کردن و توانمندی‌های خود را محک زدن دست به کار می‌شویم.

وی اضافه کرد: هم نت بستری فراهم می‌کند تا پای درد و دل روستاییان بنشینیم و مانند یک جستجوگر دقیق سعی کنیم با استفاده از همه چیزهایی که تا به حال یاد گرفته‌ایم، راهی نو و عالمانه پیدا کنیم تا روستا هنوز جای مطلوب و امید بخشی برای یک زندگی سالم، محترمانه، پرتلاش و روبه رشد باشد.

رییس بنیاد نخبگان استان اصفهان ادامه داد: امید داریم بعد از اتمام این رویداد با شناسایی امکانات و فرصت‌های کارآفرینی روستایی مبتنی بر اصول توسعه پایدار و رشد فراگیر، کسب‌وکارهای جدید روستایی و همچنین ارائه آموزش‌های کارآفرینی روستایی از نتایج این رویداد باشد.

حق جو با بیان اینکه این رویداد ترکیبی از رویدادهای کارآفرینی و اردوهای جهادی بوده و از این حیث برای نخستین بار در کشور برگزار می‌شود، اظهار کرد: این رویداد به صورت پایلوت و آزمایش در دو اقلیم متفاوت در سطح استان اصفهان برگزار می‌شود که بر اساس ظرفیت سنجی‌های انجام شده و با پیشنهاد معاونت توسعه روستایی استانداری انتخاب شده‌اند.

وی از سخنرانی ویژه دکتر شوان صدر قاضی، پژوهشگر ارشد دانشگاه سازمان ملل در هلند و دکتر علی‌اصغر جهانگیری خبر داد و گفت: فاز شناسایی، تحلیل و بیان چالش‌ها و فرصت‌های کسب‌وکار این رویداد در روستاها به مدت دو ماه، از اسفندماه تا فروردین‌ماه 95 ادامه داشت.

رییس بنیاد نخبگان استان اصفهان تصریح کرد: ارائه اطلاعات آمایشی روستایی به منظور رصد فرصت‌های کارآفرینی روستایی و برگزاری پنلی از جنس بیان فرصت‌ها با مشارکت روستاییان به مدت چهار روز از 31 فروردین‌ماه تا سوم اردیبهشت‌ماه 95 خواهد بود.

حق جو خاطرنشان کرد: ایده پردازی حول فرصت‌ها، برقراری ارتباط با روستای هدف و تعامل با اهالی آن، تسهیل‌گری، شناخت بازار محصولات تولیدی، تحلیل کسب‌وکارهای روستایی و تلاش برای رسیدن به شاخص‌های ورود به مرحله نهایی رویداد هم نت روستا به مدت پنج ماه از اردیبهشت‌ماه تا شهریورماه 95 ادامه خواهد داشت.

ایسنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.