سرویس: اجتماعی 16:30 - دوشنبه 30 فروردین 1395

برخلاف ممنوعیت وارداتی؛

افزایش 4 برابری واردات برنج از آمریکا/ عضو کمیسیون اصل 90: شاید اجرای برجام بهانه ای برای این اتفاق است!

علیرغم ممنوعیت واردات برنج از آمریکا طبق آمار گمرک در 4 ماه پایانی سال گذشته حدود 29 هزار تن برنج به ارزش 34 میلیون دلار از آمریکا وارد شده است، موضوعی که عضو کمیسیون اصل 90 مجلس پیش بردن برجام را در آن دخیل می داند.

به گززارش اصفهان شرق؛ به نقل از رازق ، سال گذشته پس از اینکه مقام معظم رهبری واردات تمام کالاهای مصرفی از آمریکا را ممنوع اعلام کردند وزارت صنایع و معادن طی بخش نامه ای لیست 227 قلم از این جنس کالا را اعلام و به دستگاه های مربوطه برای اجرایی شدن ابلاغ کرد.

با این حال طبق آمار گمرک در 4 ماه پایانی سال گذشته حدود 29 هزار تن برنج به ارزش 34 میلیون دلار از آمریکا وارد شده است.

جدای از بحث مقدار واردات صورت گرفته جالب اینجاست که قبل از اعمال چنین دستور العملی و تاکید مقام معظم رهبری سهم واردات برنج از آمریکا نسبت به کل میزان واردات چیزی حدود 1 درصد بوده است اما با تاکید مقام معظم رهبری و همچنین ابلاغ خود سازمان صنایع و معادن این میزان تا چهار برابر افزایش یافته است.

این موضوع نشان می دهد ارگان های نظارتی و اجرایی دخیل در بحث واردات بی توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری مخالفت با اقتصاد مقاومتی را در دستور کار خود قرار داده اند.

محمد جواد کولیوند در گفت و گو با خبرنگار «رازق»، با اشاره به واردات 29 هزار تنی برنج از آمریکا، اظهار کرد: در بخش بازرگانی دچار مشکلاتی هستیم که به طورمثال وقتی خواهان تامین ارزاق عمومی  مردم هستیم بعضا کشورهایی که با آنها مراوده اقتصادی داریم آن کالایی را که می خواهیم به ما نمی دهند.

وی ادامه داد: همینطور وقتی نمایندگان برخی کشور ها برای انجام مذاکرات اقتصادی به کشور ما می آیند می بینیم که در انتها عمل به تعهدات خود را مشروط بر صدور اجازه از جانب آمریکا می کنند.

عضو کمسیون اصل 90 مجلس با بیان اینکه در رابطه با بحث واردات برنج می توانستیم آن را از کشور های دیگر هم تامین کنیم، افزود: می توانستیم این محصول را از کشور های آسیای غربی یا آسیای شرقی که بسیاری از آنها در زمینه تولید و کشت برنج فعالیت می کنند تامین کنیم.

کولیوند با توجه به اینکه سیاست های ما باید بگونه ای باشد که آمریکا اصلا جزء گزینه های مراوده با کشور ما قرار نگیرد، عنوان کرد: برای تهیه نیاز های کشور باید تمام راه های ممکن را رفت و در صورتی که با تمام این شرایط باز با کمبود مواجه بودیم ناچارا بیاییم و نیاز هایمان را از چنین کشوری برطرف کنیم  و اگر مجبور به قبول چنین شرایطی شدیم این پاسخ را داشته باشیم که تمام سعی خود را کردیم که از کشور های دیگر تهیه کنیم.

وی با بیان اینکه انتخاب آمریکا به عنوان اولین کشور برای مراودات اقتصادی کار بسیار نادرستی است، ادامه داد: ما خودمان یکی از کشور هایی هستیم از اقتصاد آمریکا و سیاست های آنها بیشترین ضربه را دیده ایم آنگاه با خرید کالا از آنها به اقتصاد آنها کمک می کنیم!! واقعا چنین موضوعی امری بسیار ناپسندیده است.

وی در رابطه با 4 برابر شدن این میزان واردات برنج از آمریکا طی 2 سال اخیر، بیان کرد: احساس من اینست که چنین اتفاقی به دنبال جلو بردن بحث برجام اتفاق افتاده است که به نظر من نباید اجازه چنین اتفاقی داده می شد.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.