سرویس: اجتماعی 17:16 - دوشنبه 30 فروردین 1395

زندگی با سیگاری‌ها، سومین علت مرگ زودرس

از مهم‌ترین عوامل خطرناک برای بیماران مبتلا به نارسایی قلبی استعمال دخانیات، قلیان، فشار خون، چربی خون ودیابت است که می‌تواند بیماری‌ آنها را تشدید کند.

به گزارش اصفهان شرق؛ دبیرعلمی پنجمین کنگره بین‌المللی نارسایی قلب ایران با بیان اینکه سیگار شایع‌ترین علت مرگ و میر زودرس قابل پیشگیری است، گفت:پس ازاستعمال دخانیات دومین علت مرگ و میر زودرس، تصادفات و سومین علت زندگی با فرد سیگاری است.

به گزارش ایرنا، دکتر بابک شریف کاشانی روز یکشنبه در نشست خبری پنجمین کنگره بین‌المللی نارسایی قلب ایران در جمع خبرنگاران افزود:ازمهم‌ترین عوامل خطرناک برای بیماران مبتلا به نارسایی قلبی استعمال دخانیات، قلیان، فشار خون، چربی خون ودیابت است که می‌تواند بیماری‌ آنها را تشدید کند.

وی یادآور شد:‌ نارسایی قلب یکی از دغدغه‌های مهم بیماران و پزشکان است که از لحاظ تشخیص و درمان مورد بحث و بررسی است.

مسئول پیوند قلب بیمارستان مسیح دانشوری یادآورشد:ازنظر گروه پزشکی پیوند قلب، استنت‌گذاری و به کار بردن دستگاه کمک قلب از جذابیت‌ بیشتری برخوردارند اما نارسایی قلب اگر مورد تشخیص و درمان قرار گیرد، می‌تواند به‌عنوان اولین اقداماتی پیشگیرانه‌ای باشد که جان بیمار را نجات می دهد.

شریف کاشانی با بیان این که آمار دقیقی از مبتلایان به بیماری نارسایی قلبی در کشور وجود ندارد، گفت: نارسایی قلبی در کودکان کمتر از بزرگسالان است اما اگر کودکی در سنین پایین‌تر به بیماری نارسایی قلبی مبتلا شود، باید تیم پزشکی تلاش کند تا با بهترین روش کودک را مورد درمان قرار دهند تا در بزرگسالی بتواند از کیفیت زندگی بهتری برخوردار باشد.

دبیرعلمی پنجمین کنگره بین المللی نارسایی قلب ایران با اشاره به اینکه شایع ترین بیماری میان بزرگسالان، بیماری های قلب و عروق است، افزود:با تغییر سبک زندگی و افزایش فشار خون، بیماری های قلبی و عروقی در کشور افزایش یافته است.

شریف کاشانی ادامه داد: فشار خون از جمله بیماری هایی است که بهترین روش کنترل آن، پیشگیری است که با تغییرات الگوی زندگی، رعایت توصیه های پزشکان و ترک سیگار می توان به راحتی از این بیماری پیشگیری کرد.

وی گفت:بیماری های قلبی و عروقی در مردان و زنان شایع است و دراین کنگره به طور مفصل به بیماری نارسایی حاد قلبی وروش های جدید تشخیص و درمان پرداخته خواهدشد.

مسئول پیوند قلب بیمارستان مسیح دانشوری افزود:سالانه 5 هزار پیوند قلب درجهان انجام می شود. در حال حاضر در ایران چهار مرکز عمده در تهران (بیمارستان های مسیح دانشوری، امام خمینی (ره)، طالقانی و شریعتی) به طور متوسط در سال 100پیوند قلب را انجام می دهند.

وی با بیان اینکه حدود 80 درصد از پیوندهای قلب در کشوربا موفقیت انجام می شود، تصریح کرد:پیوند عضو ازافراد بیگانه و خارجی در ایران ممنوع است.

شریف کاشانی با بیان اینکه ایران در منطقه در زمینه پیوند قلب فعال و درکنار 2 کشور ترکیه و عربستان در این زمینه پیشرو است، افزود:البته مراکز پیوند قلب ترکیه ازایران بیشتر است اما از لحاظ تعداد پیوند تفاوت عمده ای با ایران ندارد.

این متخصص قلب و عروق ادامه داد: در سال هایی که ایران مورد تحریم کشورها قرار گرفته بود مشکلات زیادی دراین زمینه وجود داشت اما متخصصان ایرانی در هر شرایطی فعالیت های خود را با صرف انرژی زیاد انجام داده اند.

وی اظهار کرد: پرداختن به بیماری نارسایی قلب یکی از اهداف مهم کشورهای منطقه است که از نظر فرهنگی ،نژادی و قومی با هم شباهت دارند و به همین دلیل قرار است ترکیه و ایران همکاری بسیاری در این کنگره داشته باشند.

*** اختلالات خواب ریسک بیماری های قلبی را افزایش می دهد

در ادامه این نشست دکتر سعید علیپور پارسا دبیراجرایی پنجمین کنگره بین المللی نارسایی قلب ایران گفت:وجود اختلالات خواب و افزایش فشارخون در افراد چاق می تواند زمینه بیماری نارسایی قلبی را تشدید کند.

وی افزود:اختلالات خواب عوارض مختلفی مانند فشار خون ، دیابت ، بیماری قلبی ، حملات قلبی را بیشتر می کند و کسر خواب در دراز مدت ریسک ابتلا به بیماری قلبی و عروقی و دیابت را افزایش می دهد.

به گفته این متخصص قلب و عروق افرادی که در دراز مدت کمتر از 5 ساعت می خوابند، زمینه بروز بیماری های قلبی – عروقی و دیابت در آنها افزایش پیدا می کند.

وی گفت: دراین کنگره محققانی از سراسر کشور و همچنین شرکت کنندگانی ازایتالیا، استرالیا، اتریش و کشورهای منطقه حضور دارند و آخرین یافته های علمی پیرامون بیماری قلبی و نارسایی قلبی را ارایه می کنند.

پارسا ادامه داد: قرار است در آینده با هماهنگی اورژانس 115 مراکزی برای خدمات آنژیوپلاستی و عارضه قلبی به بیماران ایجادشود تا به موقع بیماران را به مراکز درمانی هدایت کرده و تحت درمان قرار دهند.

پنجمین کنگره بین المللی نارسایی قلب ایران با حضور متخصصان و اساتید برجسته داخلی و خارجی در روزهای 15 تا 17 اردیبشهت ماه در مرکز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار می شود.

دانا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.