سرویس: غیر تولیدی 16:06 - دوشنبه 30 فروردین 1395

استاندار در جلسه ي شوراي هماهنگي مديريت بحران استان تاکید کرد؛

کاهش ۳۰ درصدی حجم سد زاینده رود/ تامین خسارت دامداران، مراقبت و جلوگیری از شیوع تب برفکی

زرگرپور با تاکید بر اینکه تولید کنندگان واکسن های تب برفکی باید تولید خود را مطابق با نیاز افزایش دهند، گفت: در صورت نیاز به واردات اضطراری واکسن این اقدام باید در اسرع وقت انجام گیرد.

به گزارش اصفهان شرق؛ رسول زرگرپور در جلسه ی شورای هماهنگی مدیریت بحران استان، که پیرامون وضعیت بارندگی سال زراعی جاری، بررسی منابع آب و توزیع آب زاینده رود، خشکسالی در بخش کشاورزی و بررسی آخرین وضعیت بیماری تب برفکی در استان تشکیل گردید، اظهارداشت: براساس گزارش ارائه شده تعداد دام های سنگین درگیر بیماری تب برفکی در استان اصفهان ۱ درصد و دام سبک درگیر این بیماری کمتر از یک درصد می باشد.

زرگرپور با تاکید بر اینکه تولید کنندگان واکسن های تب برفکی باید تولید خود را مطابق با نیاز افزایش دهند، افزود: در صورت نیاز به واردات اضطراری واکسن این اقدام باید در اسرع وقت انجام گیرد.

رسول زرگرپور با بیان اینکه باید در خصوص جابجایی دام ها دقت بیشتری صورت گیرد، گفت: هرگونه خرید و فروش و جابجایی گسترده ی دام ها بدون مجوز های قرنطینه ای- بهداشتی نباید صورت گیرد.

استاندار اصفهان به تامین خسارت دامداران آسیب دیده بویژه دامداران سنتی اشاره کرد و اظهارداشت: باید در این خصوص تدابیر لازم اندیشیده شود.
مدیر ارشد استان به در پیش بودن ورود قریب به یک میلیون دام عشایر به استان اشاره کرد و افزود: سازمان عشایر و دستگاه های مرتبط باید جدی تر به این موضوع بپردازد و برخورد با این مقوله باید به صورت ویژه انجام شود.

وی خواستار تدوین چارچوبی برای معدوم سازی لاشه های دام های تلف شده با کمک دهیاری ها و بخشداری ها شد.
زرگرپورافزود: واکسیناسیون فعال دام ها علیه این بیماری در تعطیلات نوروز توسط کارشناسان و اکیپ های واکسیناسیون دامپزشکی سبب شد که شیوع این بیماری در استان اصفهان به حداقل برسد.

استاندار اصفهان در ادامه به بررسی وضعیت منابع آب استان پرداخت و گفت: وضعیت آب سد زاینده رود به گونه ای است که حتی یک لیتر آب نیز برای آن اهمیت دارد و باید حداکثر تلاش مدیریت استان و مردم صرفه جویی باشد.

رسول زرگرپور افزود: خروجی و ورودی سد تا پایان فروردین ماه مطابق برنامه انجام شده است و تلاش خواهیم کرد من بعد نیز یک لیتر هم خارج از برنامه از سد خارج نشود.
استاندار اصفهان اضافه کرد: با وجود بارش های اخیر حجم آب سد زاینده رود به ۲۸۹ میلیون متر مکعب رسیده است که نسبت به سال قبل هنوز ۳۰درصد کاهش را نشان می دهد.

وی با اشاره به اینکه در خصوص منابع آب استان بایک پارادوکس غیرقابل درک روبرو هستیم، افزود: از طرفی وضعیت خشکسالی در ۱۰ سال گذشته تا این حد شدید نبوده است و از طرفی به کشاورزان متعهد شده ایم که حداقل آبی را که نیاز دارند را در اختیار آن ها قرار دهیم.

استاندار اصفهان ادامه داد: با جریان موقت آب در رودخانه مردم باور نمی کنند که با کم آبی مواجه شده ایم و شرکت آب منطقه ای باید اطلاع رسانی کافی را در این زمینه داشته باشد.
زرگرپور به گزارش پیش بینی بارش ها در سال زراعی جاری اشاره کرد و اظهارداشت: کاهش بارش در استان نسبت به سال گذشته حدود ۹ درصد و نسبت به وضعیت نرمال ۲۵ درصد می باشد.

استاندار اصفهان با بیان اینکه حوضه ی آبریز زاینده رود تنها حوضه ی آبریزی بود که در سطح ملی و در شورای عالی آب به ریاست معاون اول رئیس جمهور بررسی شد، افزود: برنامه ی ابلاغیه توزیع آب وزارت نیرو باید با دقت دنبال شود.

رسول زرگرپور با اشاره به گزارش سازمان جهادکشاورزی استان در خصوص ادامه شرایط خشکسالی و خسارت های وارده به بخش کشاورزی اظهارداشت: گرچه خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته در اجرای طرح های زیربنایی، توسعه ی گلخانه ها، اصلاح الگوی کشت، اصلاح باغات و… خسارت ها روند کاهشی داشته است ولی با توجه به بروز خشکسالی شدید و بسیار شدید در برخی از مناطق استان و روند افزایش نسبی دما در پایان زمستان و سرمازدگی در اوایل بهار میزان خسارت ها در بخش کشاورزی افزایش خواهد یافت.

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.