اصفهان شرق

مهمترین پیام رونمایی از موشک S-300 در رژه امروز ارتش/ موازنه نظامی به سود محور مقاومت در منطقه بهم خورد!

کدخبر: 99111
1395/01/30 در ساعت 10:03

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از جهان، بر اساس گزارش خبرگزاری ها در جریان برپایی رژه امروز نیروهای سه گانه ارتش و قرارگاه پدافند هوایی که به مناسبت 29 فروردین (روز ارتش) در جوار حرم ملکوتی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) برگزار شد، یک گردان سامانه موشکی بُرد بلند پدافند هوایی S-300 برای اولین بار به نمایش درآمد که البته موشک‌های این سامانه در رژه حاضر نبود و تنها بخش هایی از این سامانه به نمایش گذاشته شد.
در این رونمایی، 2 سامانه راداری، خودرهای حامل و فرماندهی و خودرو حامل جرثقیل موشک‌گذار به نمایش گذاشته شد.

این در حالیست که خبرگزاری اسپوتنیک چند روز قبل از آزمایش سامانه‌های اس 300 در ایران خبر داده بود.

بر اساس گزارش این خبرگزاری یک منبع آگاه روس، گفته است: «نخستین محموله نه فقط با موفقیت به ایران رسانده شده بود، بلکه تاکنون آزمایش نیز شده است. طرف ایرانی هیچ شکایتی درباره مشخصات فنی موشک‌ها مطرح نکرده و پرتاب آن‌ها به‌طور عادی انجام شده است»

این رونمایی ضمن اینکه به همه شایعات و موج آفرینی ها درباره اس 300 در رسانه های خارجی پایان می دهد، یک پیام راهبردی مهم دیگر نیز دارد و آن  اینکه، موازنه نظامی در منطقه به سود محور مقاومت تغییر خواهد کرد.

زیرا به اذعان منابع غربی از هم اکنون سامانه اس 300 اساسا ایران را در برابر حمله اسرائیل و هر کشوری که جنگنده های رادار گریز نداشته باشد، مصون خواهد ساخت.

همچنین به اعتراف یک فرمانده بلندپایه نیروی هوایی آمریکا، ایران با در اختیار داشتن سامانه موشکی اس 300 و استقرار آنها می تواند بدون نگرانی از حمله هر ارتشی، هر کاری را که بخواهد ادامه دهد.

به طور کلی وجود سامانه های اس 300 باعث خواهد شد هرگونه اقدام نظامی علیه ایران حتی برای ارتش آمریکا بسیار دشوار و هزینه بر شود. با توجه به اینکه سامانه های اس 300 دارای قابلیت جا به جایی است، برای آمریکا بسیار دشوار خواهد بود که این سامانه ها را هدف قرار دهد.

بر اساس گزارش منابع غربی سامانه موشکی اس 300 به ایران خطر اقدام نظامی علیه این کشور را در صورت نقض موافقتنامه هسته ای توسط تهران کاهش خواهد داد. ضمن اینکه بر اساس این گزارش ها ایران می تواند فراتر از مرزهای خود برای ترافیک هوایی ایجاد مزاحمت و آن را مختل کند و هم اینکه از تاسیسات هسته ای خود در برابر حملات پیشدستانه محافظت کند.

به نوشته نشریه هیل اگر آتشبار اس 300 در ساحل جنوبی ایران مستقر شود، تهران می تواند خیلی سریع هواپیماهای آمریکایی و متحدان واشنگتن را که از پایگاه های محلی به پرواز در می آیند رهگیری کند.

این سامانه نه تنها باعث خواهد شد پیشرفته ترین هواپیماهای جنگی در فاصله بسیار زیاد پیش از رسیدن به سواحل ایران در معرض رهگیری و آسیب پذیری قرار بگیرند، بلکه باعث می شود توانمندی های دفاعی ایران به فراتر از حریم هوایی این کشور گسترش یابد و به این ترتیب ممکن است هواپیماهای غیر متخاصم نیز که بر فراز کشورهای همسایه ایران پرواز می کنند با مزاحمت روبرو شوند.

چنین توانمندی هایی به ایران امکان خواهد داد هواپیماهای نظامی آمریکا و متحدانش و همچنین هواپیماهای مسافربری را در سراسر منطقه خلیج فارس رهگیری کند. به عنوان مثال اگر سامانه های موشکی اس 300 در ساحل جنوبی ایران مستقر شود فرودگاه بین المللی بحرین و پایگاه دریایی آمریکا در بحرین، هر دو در فاصله رهگیری 150 مایلی قرار خواهند گرفت.

سامانه های موشکی اس 300 علاوه بر کمک به تقویت و گسترش قدرت هوایی ایران، به این کشور امکان خواهد داد یک حلقه دفاعی محکم در اطراف مراکز هسته ای خود ایجاد کند.

*آشنایی با سامانه اس 300

اس-۳۰۰ (به روسی: С-300) یک سامانه موشکی سطح‌به‌هوای دوربرد و خودکششی با قابلیت استفاده در تمامی ارتفاع‌هاست که در اواخر دهه ۱۹۷۰ توسط شرکت همکاری‌های صنعتی آلماز برای نیروی دفاع هوایی شوروی ساخته شد. مدل‌های مختلف این موشک در نام‌گذاری ناتو با نام‌های سام ۱۰، سام ۱۲ و سام ۲۰ شناخته می‌شوند.

اولین مدل این موشک با نام اس-۳۰۰ پی برای نخستین بار در سال ۱۹۷۹ در شوروی عملیاتی شد، هرچند تکامل آن از سال ۱۹۶۹ به منظور ساخت موشک سطح به هوایی با برد ۷۵ کیلومتر که هم در نیروی زمینی و هم در نیروی دریایی استفاده شود، آغاز شده بود. این موشک در ابتدا برای رهگیری هواپیماها و موشک‌های کروز ساخته شده و بعدها توانایی رهگیری موشک‌های بالیستیک نیز به آن افزوده شد.

از جدیدترین مدل‌های این سامانه می‌توان به سامانه اس-۳۰۰ پی‌ام‌یو اشاره کرد که یکی از پیشرفته‌ترین موشکهای زمین به هواست و توانایی آن را دارد تا اهدافی واقع در ارتفاع حداکثر ۲۷ کیلومتری را منهدم سازد. این سامانه توانایی پیگیری همزمان ۱۰۰ هدف و درگیری همزمان با ۱۲ هدف را دارد. زمان آماده‌سازی آن حدود ۵ دقیقه و موشکهای آن از نوع انبارشونده‌ است که مانند مهمات معمولی نیاز به هیچگونه نگهداری در مدت عمر مفید خود ندارند.

موشک سطح به هوای اس۳۰۰ در سال ۱۹۷۹ برای دفاع از ساختمانهای حساس و مهم شوروی ساخته شد. این سامانه پدافندی سپس با تکمیل و توسعه بیشتر برای دفاع در برابر موشک‌های بالستیک بکار می‌رود. تا کنون چندین نوع سامانه پدافندی اس-۳۰۰ با موشک‌های متفاوت و سیستم‌های راداری بهینه شده، افزایش ویژگی مقابله با اخلال الکترونیک، افزایش دقت برخورد باهدف به خصوص برای اهدافی که در ارتفاع کم پرواز می‌کنند و موشک‌های بالستیک طراحی شده است.

اس-۳۰۰ شباهت زیادی با سامانه پدافندی آمریکایی ام‌آی‌ام-۱۰۴ پاتریوت دارد. مدل‌های پیشرفته‌تر اس-۳۰۰ توانایی اجرای تاکتیک «بزن‌دررو»  را دارند که بقاپذیری آن‌ها را در شرایط جنگی افزایش می‌دهد و در شرایط ویژه می‌توانند به عنوان یک سلاح تهاجمی عمل کنند؛ برای مثال موشک‌های اس-۳۰۰ چینی مستقر در تنگه تایوان توانایی حمله به فضای هوایی تایوان را دارند و تهدیدی برای تمامی هواپیماهای آمریکایی به شمار می‌روند که ممکن است در درگیری احتمالی به کمک این کشور بیایند.