سرویس: سیاسی 09:01 - دوشنبه 30 فروردین 1395

محروميت زدايي رمز بقاي نظام إسلامي

بازخوانی یکی از دغدغه‌های جدی رهبر انقلاب در حکم تولیت جدید آستان قدس رضوی

خواص جامعه، همواره بار سنگینى را بر حکومت تحمیل می ‏کنند، زیرا در روزگارسختى یاریشان کمتر و در اجراى عدالت از همه ناراضى‏تر و در خواسته‏‌هایشان پافشارتر و در عطا و بخشش‏ها کم‌سپاس‏تر و به هنگام منع خواسته‏ها دیر عذرپذیرتر و در برابر مشکلات کم استقامت‏تر مى‏باشند.

به گزارش اصفهان شرق؛ حکم انتصاب تولیت جدید آستان قدس رضوی بیانگر یکی از دغدغه های جدی رهبرمعظم انقلاب است. ایشان در این حکم خطاب به تولیت جدید یک خواسته جدی را در دو بند مطرح می کنند.

الف: خدمت به زائران آن بارگاه مقدس به ویژه ضعفاء و نیازمندان را از رؤس برنامه‌های خود قرار دهید.

ب: خدمت به مجاوران و به ویژه مستمندان و مستضعفان وظیفه‌ی دیگری است که شایسته است به آن اهتمام ورزید.

و دوباره در انتهای حکم خود براین خواسته تأکید می کنند و به نوعی این خواسته را اصلی‏ترین بحث در حکم خود بیان می‏کنند. این خواسته هم چیزی جز خدمت رسانی به مستضعفان و طبقات محروم جامعه اعم از زائران و مجاوران نیست.

خواسته‏‌ای که در نخستین اصل از سیاست‏های ابلاغی اقتصاد مقاومتی هم به نوعی به آن اشاره شده‎است: «تأمین شرایط و فعال‌سازی کلیه امکانات و منابع مالی و سرمایه‌های انسانی و علمی کشور به منظور توسعه کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیت‌های اقتصادی با تسهیل و تشویق همکاری‌های جمعی و تأکید بر ارتقاء درآمد و نقش طبقات کم‌درآمد و متوسط.»

این تأکید رهبرمعظم انقلاب بیانگر دغدغه جدی ایشان در این موضوع است. چرایی این تأکید را هم می توان در بیانات خود ایشان جست و جو نمود: «مسئولان باید دنبال عدالت و دنبال آسان‌کردن زندگى براى طبقات مستضعف و محروم و پابرهنه باشند. مراد کسانى است که در روز خطر این مملکت را نجات دادند و اگر خداى نکرده بار دیگر خطرى این مملکت را تهدید کند، باز هم همین جامعه‌ى کارگرى، همین معلمان، همین قشرهاى محروم و همین کارمندانى که از لحاظ درآمد در سطوح پایینى قرار دارند، مى‌روند دفاع مى‌کنند و سینه سپر مى‌سازند.»

«قشرهاى مستضعف، قشرهاى فقیر و ضعفاى مردمند که نیروهاى وفادار و ماندگار انقلاب و امام و دولت‌هاى مختلف بوده‌اند و هستند و خواهند بود. عزیزانى که ان‌شاءالله در آینده‌ى نزدیک مسئولیت بر عهده مى‌گیرند، باید هرچه مى‌توانند از این ذخیره‌ى دائمى استفاده کنند و تا آن‌جا که قدرت دارند، براى آن‌ها خدمت و کار کنند.»

این بیانات مقام‌ معظم‌ رهبری مبتنی بر بیانات امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام) است که خطاب به مالک اشتر فرمودند: «دوست داشتنىی‌ترین چیزها در نزد تو، در حق میانه‌‏ترین و در عدل فراگیرترین و در جلب خشنودى مردم گسترده‌‏ترین باشد، که همانا خشم عمومى مردم، خشنودى خواص (نزدیکان) را از بین می‌برد، اما خشم خواص را خشنودى همگان بی‌‏اثر میکند.

خواص جامعه، همواره بار سنگینى را بر حکومت تحمیل می کنند، زیرا در روزگار سختى یاریشان کمتر و در اجراى عدالت از همه ناراضی‌‏تر و در خواسته‌‏هایشان پافشارتر و در عطا و بخشش‌‏ها کم‌سپاس‏‌تر و به هنگام منع خواسته‏‌ها دیر عذرپذیرتر و در برابر مشکلات کم استقامت‌‏تر می‌باشند. در صورتى که ستون‏‌هاى استوار دین و اجتماعات پرشور مسلمین و نیروهاى ذخیره‌ی دفاعى، عموم مردم می‌باشند، پس به آن‌ها گرایش داشته و اشتیاق تو با آنان باشد.»

امام علی (علیه‌السلام) به خوبی در این عبارات، امتیازات عموم مردم که محرومین هم جزیی از ایشان هستند را بر خواص جامعه، به خوبی تشریح می‌کنند.

این عموم مردم و محرومین هستند که زمانی که دین‌داری، نیاز به مجاهده، تلاش و سختی دارد می‌توانند از خود بگذرند و به میدان مجاهده بیایند و سختی‌ها را تحمل کنند. البته زمانی محرومین به صحنه می‌آیند که دنیاطلبی بر جامعه حاکم نشده‌ باشد و علاوه بر این مانند دوران امام علی (علیه‌السلام)، توده‌های محروم جامعه، پیرو خواص و اشراف نشده‌ باشند.

اما آنچه که از مجموعه بیانات مقام‌ معظم‌ رهبری می‌توان استنباط نمود این است که یکی از لوازم حفظ انقلاب اسلامی، تکیه بر منافع عموم مردم و به خصوص، محرومین و مستضعفین است.

بر این اساس تمام نهادها و برنامه ریزی ها باید اولویت خود را خدمت رسانی به طبقات محروم جامعه متناسب با ظرفیت ها و وظایف خود نمایند. آستان قدس رضوی هم باید در این راستا گام بردارد.

امید است که آستان قدس رضوی با یک برنامه مشخص و هدفمند و همه جانبه و با استفاده از همه ظرفیت های خود در این موضوع گام بردارد و رایحه خوش خدمت به محرومین و مستضعفین در فضای مشهد الرضا دل انگیز شود.

جهان

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.