سرویس: اجتماعی 13:04 - یکشنبه 29 فروردین 1395

یک روز کاری همراه جوانان پرتلاش شاهتور؛

شاهتوری ها کمر همت را بستند/ سبزی خشک کن هایی که برای کسب روزی حلال راه اندازی شد

اقدام عملیاتی برخی خانواده های شاهتوری در جهت کسب روزی حلال با راه اندازی دستگاه های سبزی خشک کن طی سال اخیر به ثمر نشست.

به گزارش اصفهان شرق از شاهتور، امروز اقتصاد مقاومتی به مطالبه نظام تبدیل شده و باید آن را مورد توجه جدی قرار دهیم. اهداف اقتصاد مقاومتی توسعه کارآفرینی و فعال‌سازی منابع مالی هم‌چنین پیشتازی اقتصاد دانش بنیان است که این مهم با رونق اقتصادی یافتن بازارهای فرامنطقه‌ای، اصلاح الگوی مصرف و تقویت منابع مردمی میسر می‌شود.

اقتصاد مقاومتی برای ایستادگی با هر نوع تهدید و فشارهای موجود و احتمالی آینده بسیار موثر خواهد بود چرا که با اقتصاد مقاومتی است که می توان در برابر تحریم ها مقاومت و مقابله کرد.

در مورد اقتصاد روستایی می توان گفت اقتصادی است که مسائل روستایی را در سطح روستا مطرح می کند. این سطح از اقتصاد به کلیه فعالیت های فردی و اجتماعی که در محیط روستا به منظور گذران زندگی و تأمین رفاه مادی روستاییان به وقوع می پیوندد مربوط است.

اقتصاد روستایی با اقتصاد کشاورزی وابستگی متقابل دارد و در کل خود جزئی از اقتصاد ملی است. هرگونه تغییر در اقتصاد ملی تغییر در اقتصاد روستایی را سبب می شود. این سطح از اقتصاد به منابع محیطی و اقتصادی مردمی وابسته است که این اصل مهم همان پیروی از سیاستهای اقتصاد مقاومتی است.

اقتصاد مقاومتی فرصتی طلایی برای صنعت و تولید ملی است. بدون تردید نقش روستا‌ها در توسعه اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و افزایش اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، نقشی محوری است و اگر فرآیند پیشرفت کشور با محوریت روستا‌ها انجام گیرد اولاً موجب جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه روستائیان به شهر‌ها می‌شود و ثانیاً بسیاری از مشکلات جامعه با تلاش روستائیان و تامین نیازهای شهر نشینان در حوزه کشاورزی، دامداری و… برطرف می‌شود.

عده ای از صاحب نظران توسعه، جمعیت روستایی را گروه مولدی می دانند که به دلایلی به شهرها مهاجرت نموده و از عنصر تولیدکننده و همگام با توسعه، به عنصر مصرف کننده و در تقابل با توسعه تبدیل می شوند.

مهاجرت روستاییان به شهرها که عمدتاً ناشی از مشکلات اقتصادی و افزایش بیکاری است از سوی جامعه‌ شناسان و دغدغه‌ مندان این حوزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است اما آنچه در این حوزه به ‌طور ملموس مشاهده می ‌شود، بی ‌توجهی مسئولان و مدیران عالی‌ رتبه کشوری به این حوزه است.

*شاهتوری ها کمر همت را  بستند

حدود 3 سال است که گروهی از خانواده های روستای شاهتور به ابتکاری در راستای اقتصاد مقاومتی دست زده اند که در شرق اصفهان به ندرت در دیگر جاها دیده میشود.

حدود  25خشک کن در شاهتور وجود دارد که فقط یکی از این خشک کن ها به صورت مکانیزه است. به وضوح میتوان همت مردان و زنان شاهتوری را با این اقدام به موقع به دیگران معرفی کرد.

14

مدت ها بود که قصد گذشتن از شاهتور و آشنایی با صاحبان این حرفه را داشتم تا بتوانم اقدام به جای مردان شاهتوری را به عنوان مثال عملی و طرح اجرایی به دیگر مردم شرق اصفهان معرفی کنم.

صاحب یکی از دستگاه ها که با اشتیاق زیاد و برای امرار معاش خانواده به کار مشغول بود، از شغلش گفت: حدود یک ملیارد و دویست خرج این خشک کن شده است و کل مکانی که به این دستگاه اختصاص یافته است حدود 7هزار متر می باشد.

وی از ایجاد شغل برای برخی جوانان روستا در این رابطه خبر داد و افزود: حدود 25 نفر به کار در این کارگاه مشغول می باشند که به صورت شیفتی به جهت عدم تعطیلی فعالیت خوبی دارند. البته در فصل زمستان کار کمتری است و به مراتب تعداد کارگر کاهش می یابد.

*تصویری مربوط به خشک کردن قارچ

18

فعالیت و سرزندگی این مرد جوان شاهتوری به قدری بود که سوالات متعدد یکی پس از دیگری در ذهنم می گذشت و در این رابطه از وی سوال کردم که به چه صورت این کار و اقدام برای راه اندازی سبزی خشک کن به ذهن شما رسید.

وی گفت: به جهت اینکه شغل بیشتر اهالی شرق اصفهان کشاورزی و سبزی کاری است، برخی مواقع به دلیل سردی هوا، و بارانی بودن، بخشی از سبزی ها در راستای انتقال به بازار خراب می شد و خسارتی به کشاورز زحمت کش وارد می آمد لیکن بر آن شدیم که با راه اندازی دستگاه های خشک کن سبزی جات در مسیر کارآفرینی گام برداریم.

صاحب یکی دیگر از دستگاه ها با اشاره به اینکه خدا راشکر به مرور زمان، خانواده های بسیاری به این کار رو آوردند، بیان کرد: در این زمان 25 دستگاه در دهستان مشغول به کار است که برخی به صورت گهواره ای و دو مدل دیگر که نسبتا هزینه بالاتری دربر دارد به صورت ریلی و مکانیزه است.

وی تاکید کرد: سعی بر این است که بتوان گامی در جهت ایجاد درامد برای خانوارها و عدم مهاجرت از روستا را فراهم آورد و در این میان در کنار درآمدزایی، برای ما سلامت تولیدات از اهمیت بالایی برخوردار است.

28

یکی دیگر از صاحبان دستگاههای خشک کن که به تازگی وارد این کار شده بود، به ما گفت: به دلیل اینکه هر خانواده، سبزی را به صورت عمده ای خریده و بعد از شستشو و ادامه مراحل، اقدام به خشک کردن محصول می کند، درآمد مطلوبی عاید هر خانواده می شود ولی باید گفت انتظار صاحبان این مشاغل از مسئولان فراتر از حرف است که انشالله با دادن وام هایی با درصد کم، بتوان کمک خوبی به خانواده ها کرد.

جوانی شاهتوری در بین صحبت های همشهری خود، با اشاره به خشکسالی های اخیر این گونه بیان کرد: جوانان روستایی، در خانواده هایی بزرگ شده اند که با زحمت نان از بازوان خود میخورند و نازپروده نیستند و به این خاطر اگر مسئولان نگاه ویژه داشته باشند با خشک شدن زمین ها و آوردن مشاغل صنعتی و نیمه صنعتی به اطراف روستاها، در فکر بیکاری و عدم معیشت فرو نمی روند.

وی در پایان بیکاری را عاملی در جهت مهاجرت روستاییان به شهرها عنوان کرد و گفت: طی سال های اخیر جوانان مجبور به مهاجرت شده اند تا الاقل با کار در کارخانه های حاشیه شهرها، بتوانند روزی حلالی برای خانواده ببرند و مسئولان باید در سال اقدام و عمل فکری به حال اشتغال پایدار کنند.

کلام پایانی: نیاز است که بعد از گذشت چندین سال از بحث سیاست های اقتصاد مقاومتی وارد میدان عمل و کار جدّی شد و کمر همت به پیشرفت کشور عزیزمان ببندیم و به روستا و روستاییان به عنوان یکی از اصلی ترین ستون های اقتصاد مقاومتی نگاه کنیم. هنر آن است که از فرصت ها به معنای حقیقی کلمه استفاده و تهدیدها را نیز به فرصت تبدیل کنیم.

حضرت آیت الله خامنه ای «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» را همچون راهی مستقیم و روشن به سمت رفع نیازهای کشور دانستند و با تشکر از همه تلاشگران این عرصه، فرمودند: البته توقعی نیست که این اقدام و عمل در ظرف یک سال همه مشکلات را حل کند اما اگر اقدام و عمل با برنامه ریزی درست همراه شود، یقیناً در پایان سال آثار و نشانه های آن قابل مشاهده خواهد بود.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.