سرویس: اقتصادی 21:05 - شنبه 28 فروردین 1395

3 ماه از پایان مذاکرات هسته‌ای گذشت؛

اعترافات تلخ سیف در مورد برجام/ خورشید تابان روحانی طلوع نکرده غروب کرد

دولت در جایی که به دنبال رضایت درون کشور بود به صورت تمام قد از برجام دفاع کرده و اعلام می کرد که آثار برجام در زندگی مردم به خوبی مشخص شده است، اما امروز اعترافات برخی از افراد در بدنه دولت نشان می دهد که در حقیقت بدعهدی آمریکا همچنان ادامه داشته است.

به گزارش اصفهان شرق؛ رییس کل بانک مرکزی ایران که برای شرکت در نشست مشترک بهاره بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول در راس هیاتی متشکل از معاونت‌های ارزی و اقتصادی این بانک به آمریکا سفر کرده بود، روز 5 شنبه با جک لو وزیر خزانه داری آمریکا دیدار کرد.

 

این دیدار اگرچه پشت درهای بسته انجام گرفت اما وزارت خزانه داری در بیانیه ای نوشت که آقای لو در این دیدار تاکید کرد که آمریکا تا زمانی که ایران به تعهدات خود براساس برجام عمل کند، با حسن نیت به اجرای تعهدات مرتبط با تحریم‌ها ادامه خواهد داد.

 

همزمان با این موضوع رسانه‌های غربی اعلام کردند که یکی از مشکلات بزرگ ایران این است که نمی تواند هیچ معامله ای را با دلار انجام دهد چون چنین معاملاتی باید از کانال بانک های آمریکایی رد شود که مجوز آن را ندارند. این موضوع پیشتر از سوی برخی از منتقدان سیاست های دولت در کشور نیز مورد بررسی قرار گرفته بود اما دولت اعلام کرد که تحریم ها برداشته شده و مشکلی برای سوئیفت وجود ندارد.

 

با گذشت 3 ماه از روز اجرایی شدن برجام، واقعیت برجام در کشور و رفع تحریم ها در عمل را در سخنان سیف در گفتگو با بلومبرگ می توان دریافت.

 

بلومبرگ در این راستا نوشت: آقای سیف گفته ایران سه ماه بعد از اجرای شدن برجام، توان دست‌یابی به 100 میلیارد دلار دارایی ضبط‌ شده‌اش در خارج از کشور را نداشته و برای پرداخت صورت‌حساب‌هایش در مبادلات خارجی به دنبال راهی برای استفاده از دلار است.

 

رئیس بانک مرکزی ایران اضافه کرد با آنکه قرار است سپرده‌های ایران در بانک‌های خارج از کشور قابل دسترس باشند، بانک‌های اروپایی کماکان نگران نقض قوانین آمریکا و مواجه شدن با جریمه‌های سنگین این کشور هستند.

 

سیف، جمعه به تلویزیون بلومبرگ گفت که «تقریباً هیچ چیز» از این توافق که در روز 16 ژانویه اجرایی شد عاید ایران نشده است. وی می‌گوید: «یکی از نیازهایی که قطعاً ما داریم تبدیل کردن ارز است برای اینکه بتوانیم به تأمین‌کنندگان (کالا) پول پرداخت کنیم. این، نیازمند دسترسی به نظام مالی آمریکا است.»

 

از طرف دیگر کارشناسان در روزها و هفته‌های گذشته بارها تصریح کرده‌اند امکان برخورداری از آثار تحریم‌های هسته‌ای برای ایران، با توجه به سلطه دلار در مبادلات خارجی، بدون دسترسی محدود این کشور به آنچه در نظام بانکی «چرخه دلار» (U-Turn) خوانده می‌شود وجود نخواهد داشت.

 

در حالی که دولت در تلاش بود تا در فضای داخل کشور از اجرای برجام بیشترین بهره برداری تبلیغاتی را ببرد؛ تبلیغات برجام تا جایی پیش رفت که روحانی اعلام کرد که برجام خورشید تابان است!

 

پیش از این نیز روحانی در 28 دی 1394 طی نامه ای به محضر رهبر انقلاب، این روز را رسما روز اجرای برجام را اعلام کرده و در بند 9 نامه خود تأکید کرد  تحریم‌های اقتصادی و مالی مربوط به هسته‌ای شورای امنیت، اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا در حوزه‌های گوناگون همچون نقل‌وانتقالات مالی، فعالیت‌های بانکی، سوئیفت، سرمایه‌گذاری، خدمات بیمه، اعتبارات صادراتی، نفت، گاز، پتروشیمی، حمل‌ونقل، کشتیرانی، بنادر، تجارت طلا و سایر فلزات، خودرو، هواپیما برداشته شد و به این ترتیب زمینه لازم برای حضور توانمند ایران در اقتصاد جهانی، استفاده از فرصت‌های بازار صادراتی و دسترسی به بازار سرمایه بین‌المللی فراهم گردید.

 

از طرف دیگر هنوز ساعاتی از اجرایی شدن برجام نگذشته بود که رئیس جمهور در نشست خبری خود در محل سالن اجلاس سران با اشاره به دستاوردهای بسیار برجام از باز شدن «هزار ال سی» خبرداد و تصریح کرد: «در همین تجربه چند ساعته امروز هزار ال‌سی در بانک‌های مختلف باز شد و این نشان داد آنها که می‌گفتند باور نکنید. اشتباه می‌کردند».

 

اذعان سیف به عدم دسترسی ایران به دلار و امکان خرید در حالی که تحریم ها رفع شده است در حالی بود که پیش از این علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرده که طرف غربی به برخی از تعهدات خود در برداشتن تحریم‌ها از جمله تحریم‌های بانکی، تأخیر داشته است و دستگاه دیپلماسی کشور باید این بحران را حل کند.

 

اما روحانی نسبت به این اظهارات صالحی واکنش نشان داده و گفت: در زمینه مسائل اتمی آقای صالحی هرچه بگوید درست است و ایشان وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی نیست، وزیر خارجه هم الآن نیست، ایشان مسئول سازمان انرژی اتمی است!

 

دولت در جایی که به دنبال رضایت درون کشور بود به صورت تمام قد از برجام دفاع کرده و اعلام می کرد که آثار برجام در زندگی مردم به خوبی مشخص شده است، اما امروز اعترافات برخی از افراد در بدنه دولت نشان می دهد که در حقیقت بدعهدی آمریکا همچنان ادامه داشته و تا کنون ایران نتوانسته است به آنچه که بر روی کاغذ به دست آورد، در واقعیت نیز دست پیدا کند.

دانا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.