سرویس: اقتصادی 08:30 - شنبه 28 فروردین 1395

مصیبت های فروش نفت در پسابرجام؛

حراج نفت ایران در بازارهای اروپا/ فریز نفتی شاید وقتی دیگر

با ارقام اعلام شده توسط وزیر نفت درباره میزان پیش‌بینی شده صادرات نفت در سال ۹۵ و همچنین نرخ فروش نفت پیش‌بینی شده در لایحه بودجه امسال می‌توان میزان درآمدهای نفتی امسال را بیش از ۳۲ میلیارد دلار تخمین زد.

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از صاحب نیوز، هر چند پسابرجام از راه رسیده و به گفته زنگنه، وزیر نفت، میزان فروش نفت از حدود یک میلیون بشکه در روز به یک میلیون و ۷۰۰هزار تا دو میلیون بشکه در روز رسیده، اما عدم شرکت او در نشستی که فردا و با هدف تثبیت میزان تولید و فروش نفت انجام می شود، نشان می دهد که ایران هنوز تا جایگاه ایده آل خود برای فروش نفت فاصله دارد.

به بیان دیگر به غیر از از دست رفتن جایگاه نفتی ایران در اوپک و اروپا و مشکلات چاه های نفت ایران برای برداشت بیشتر، گویا هنوز مشکلات صادرات نفت کشور رفع نشده است.
هر چند که زنگنه اعلام کرده که تا رسیدن ایران به جایگاه نفتی ایده آل که فروش ۴میلیون بشکه نفت در روز است، درباره فریز نفتی حتی فکر هم نمی کند اما عربستان بیکار ننشسته و موانعی جدی بر سر راه فروش نفت ایران ایجاد کرده است.

نفت

فایننشال تایمز در گزارشی از اقدامات سعودی ها برای مقابله با ایران در حوزه صادرات نفت خبر داده است.
آنگونه که این نشریه گرارش داده، بازرگانان و واسطه های حمل و نقل دریایی توضیح داده اند که عربستان سعودی برای مقابله با تدابیر ایران برای افزایش صادرات نفت گام هایی برداشته و مانع از ورود کشتی هایی شده است که نفت خام ایران را انتقال می دهند.

نشریه یاد شده تاکید کرده است که با وجود برداشته شدن تحریم های مربوط به صنعت نفت ایران در ماه ژانویه، این کشور هم اکنون با موانع بیمه، مالی و حقوقی دست به گریبان است.

این در حالیست که سایت اقتصاد نیوز به تارگی اعلام کرده که در حال حاضر اروپا نیز به جمع خریداران نفت ایران پیوسته که به عقیده کارشناسان، ورود این دسته از خریداران نفت توازن را در بازار ایجاد می کند و زمینه های لازم را برای تولید بیشتر نفت ایران فراهم خواهد کرد.

سایت یاد شده توضیح داده که ایران قبل از تحریم ها حدود ۸۰۰ هزار بشکه از نفت صادراتی خود را به کشورهای اروپایی صادر می کرد که در دوران تحریم، روزانه به حدود ۱۰۰ هزار بشکه رسید که بر اساس برآوردها، برای فروش ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه نفت به خریداران اروپایی در پساتحریم، بازاریابی شده است.

اما آماری که نشریه فایننشال تایمز ارایه داده راوی حکایت دیگریست. به گزارش این نشریه «از زمانی که تحریم ها برداشته شد، ایران توانسته است فقط مقدار اندکی از نفت خام خود را به اروپا، از جمله به شرکت های “کپسا” اسپانیا، “توتال” فرانسه و “لیتاسکو” روسیه، بفروشد.»

به گفته های واسطه های شناورهای حمل نفت، تا اواسط آوریل، فقط در حدود ٨ نفت کش از جزیره خارک ایران به مقصد اروپا بارگیری کرده اند.
فایننشال تایمز همچنین اعلام کرده که بر اساس اطلاعیه ای که از سوی یکی از شرکت های بیمه کشتیرانی برای اعضای آن در ماه فوریه صادر شد، از ورود کشتی های ایران که نفت خام این کشور را حمل می کنند، به بنادر کشورهای عربستان سعودی و بحرین جلوگیری می شود.

در این اطلاعیه آمده است کشتی هایی که در یکی از سه توقف آخر خود در مبادی ورودی به ایران پهلو گرفته اند، پیش از ورود به آب های عربستان سعودی و بحرین، باید از مقامات این کشور مجوز بگیرند در عین حال که ایران هنوز باید به شناورهای ذخیره سازی در بندر مهم انتقال نفت در ساحل مدیترانه در مصر که مالکیت بخشی از آن در اختیار عربستان سعودی است ، نیز دسترسی پیدا کند.

«گروه نفت کش های اینترتانکو عربستان» و دیگر دست اندر کاران این صنعت اعلام کرده اند عربستان سعودی هیچ اطلاعیه رسمی صادر نکرده، اما این تردید موجب شده است برخی از اجاره کنندگان نفت کش ها علاقه ای به حمل نفت خام ایران نداشته باشند.

آمارهای شرکت “ویندوارد” شرکت تهیه کننده آمار و تحلیل در حوزه دریانوردی، نشان می دهد، از ابتدای امسال مقدار نفتی که در دریا و در خارج از سواحل ایران ذخیره می شود، ١٠ درصد افزایش یافته و اکنون به بیش از ۵٠ میلیون بشکه رسیده است.

با این وجود اقتصاد نیوز اعلام کرده است که «در حال حاضر بر مبنای اظهارات بیژن نامدار زنگنه صادرات نفت خام و میعانات گازی کشور به روزانه ۲ میلیون بشکه در روز رسیده است.»
این سایت در بخش دیگری از گزارش خود از قول معاون وزیر امور خارجه علت نرسیدن میزان صادرات نفت ایران به رقم دو و نیم میلیون بشکه نفت در روز را اینگونه عنوان می کند که کشور در زمان تحریم مشتری های خود را از دست داده و آنها به جای ایران جایگزین دیگری پیدا کرده اند و به همین دلیل، برای رساندن میزان فروش به ۲.۵میلیون بشکه در روز به ۶ماه تا یکسال زمان نیاز است.

زنگنه برای بازگرداندن جایگاه نفتی ایران نه تنها در فریز نفتی شرکت نمی کند که از ماه ها قبل، نفت ایران را آتش زده است. ایران برای پس گرفتن سهمش در بازار نفت، قیمت نفت خود را نسبت به رقیبی همچون عربستان پایین آورده است.

در شرایطی که تولیدکنندگان رقیب به دنبال توافقی برای مهار افزایش سطح تولید نفت هستند، شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد که نفت خام میدان فروزان را برای تحویل در ماه مه در آسیا پایین‌تر از نفت شرکت آرامکو عربستان خواهد فروخت.

آمار بلومبرگ نشان می‌دهد، پس از اینکه ایران تا ماه فوریه به مدت هفت سال این نفت را گرانتر از نفت عربستان می‌فروخت، این سومین ماه است که به مشتریان تخفیف می‌دهد.
با وجود ادامه روند مذاکرات میان کشورهای تولیدکننده نفت برای کاهش سطح تولید این ماده، ایران با کاهش بهای نفت نشان داده به دنبال سهم بیشتری از بازار جهانی است.

در حالی که عربستان و روسیه در تاریخ ۱۷ آوریل، فردا، در دوحه به منظور کاهش سطح تولید نفت با یکدیگر ملاقات می کنند، ایران مصمم است سهم از دست رفته خود در چند سال گذشته را بازپس گیرد.

شرکت ملی نفت ایران، نفت فروزان را ۲.۴۳ دلار کمتر از بهای نفت معیارهای عمان و دبی به فروش می رساند. این رقم ۳ سنت کمتر از بهای تعیین شده از سوی تولیدکنندگان سعودی است.
بلومبرگ اعلام کرده است که ایران تصمیم دارد تا تولید نفت خود را تا پایان مارس ۲۰۱۷ به روزانه ۴ میلیون بشکه در روز برساند و مسئولان این کشور برنامه ای برای کاهش تولید این ماده ندارند.

این در حالیست که همانطور که در ابتدای این گزارش گفته شد، موانع زیادی در فضای پسابرجام برای صادرات نفت کشور وجود دارد.
مجله فوربس در آخرین شماره خود

در تحلیلی نوشت: ایران تلاش می کند تا با کسب بخشی از بازار فروش نفت، به مقام دوم تولید کننده اوپک برسد، اما تا آن موقع دیگر اوپکی باقی نمانده که ایران عضو آن باشد!
این تحلیل خواندنی دراین  لینک قابل دسترسی است.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.