سرویس: اخبار شهرستان 20:13 - جمعه 27 فروردین 1395

امام جمعه نصرآباد:

اعتکاف از رویش های انقلاب و نوعی تبلیغ فرهنگی و خود جوش از درون جامعه است

حجت الاسلام فرهنگ گفت: 13 تا 15 رجب سه روزی که بسیار سفارش شده به عبادت، روزه داری و اعمال دیگر که مهمترین آن اعتکاف است. اعتکاف از رویش های انقلاب اسلامی، یک نعمت بزرگ الهی، نوعی تبلیغ فرهنگی و خود جوش از درون جامعه است.

به گزارش اصفهان شرق؛ حجت الاسلام و المسلمین علیرضا فرهنگ، امام جمعه نصرآباد جرقویه، در خطبه های نماز جمعه آخرین آدینه نخستین ماه سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل؛ پس از توصیه به تقوا و استفاده مناسب از اعضا و جوارح ؛ به این فرمایش حضرت جوادالائمه علیه السلام  اشاره کرد که فرموده اند: « تقوا پیشه کنید ؛ چرا که خداوند متعال برای شما دلیل آورده، که من به شما نعمت چشم ، زبان، دهان و لبها را دادم، تا شما از اینها استفاده های خوب بکنید.»

بررسی  نقش دین و راه های تقویت اقتصاد مقاومتی از دیدگاه قرآن و روایات

امام جمعه نصرآباد ، که در هفته های اخیر، در خطبه اول، درباره صفات مون صحبت می کرد؛ از این هفته موضوع خطبه اول را به تبیین شعار سال و بررسی نقش دین و راه های تقویت اقتصاد مقاومتی از دیدگاه قرآن و روایات اختصاص داد، و افزود : اقتصاد مقاومتی یعنی  این که روی پای خود بایستیم، و به بیگانه وابسته نباشیم؛ و از نعمت ها و امکاناتی که خدای متعال به ما داده خوب استفاده کنیم، تا بی نیاز شویم.

ضرورت قدرشناسی نعمت ها و تلاش برای رفع مشکل ها

فرهنگ مدیریت مصرف نعمت های الهی  را یکی از عوامل مستقیم و موثر در اقتصاد مقاومتی دانست، و با ابراز تاسف ازکم توجهی به مسائل دینی و ناسپاسی در برابر نعمت های الهی گفت: بعضی به آنچه دارند توجه نمی کنند؛ و دایم نواقص را می بینند، در حالی که خداوند متعال  می گوید به سرمایه هایی که به شما دادیم نگاه کنید و قدر بدانید و در پی رفع نواقص باشید.

شاه کلید گشایش درهای زمین و آسمان

وی با بیان این که اگر با این دیدگاه زندگی کنیم، در واقع به دستورات دین عمل کرده ایم و اگر به دستورات دین عمل کنیم ، خدای متعال آن چه نعمت است برای ما نازل می کند؛ به این حدیث شریف از وجود نازنین حضرت امام حسن علیه السلام استناد کرد که فرموده اند: «  اگر مردم به آن چه خدا و رسولش فرموده اند ، گوش می دادند، آسمان قطره هایش و زمین برکاتش را دریغ نمی کرد ، و اختلافی بین امت پیامبر به وجود نمی آمد ، و تا روز قیامت همه از نعمت های سر سبز دنیا استفاده می کردند.

رابطه اقتصاد مقاومتی با دین

خطیب مذکور استفاده صحیح از نعمت های الهی  و  پرهیز از اسراف را  از نشانه های بندگی خدا و راه های نزول برکات و مصادیق ارتباط مستقیم اقتصاد مقاومتی با دین خدا دانست؛ و افزود: یکی از مصادیق گوش دادن به حرف خدا و عمل به شعار اقتصاد مقاومتی از دیدگاه دین دوری از اسراف است؛ که خودش یکی از راه های مدیریت مصرف است. عزیزان اسراف بسیار بد ، حرام و از نظر خدای متعال به دور از شان مومن است.خداوند نعمت را داده و گفته استفاده کنید، ولی دوست ندارد که از نعمت هایش استفاده نا صحیح بشود. درآیه 31 سوره اعراف مردم را به خوردن و آشامیدن امر و از اسراف نهی می نماید ، و در آیه 67 سوره فرقان  می گوید که عباد الرحمن اهل اسراف و سخت گیری بی جا نیستند. از دیدگاه امام صادق علیه السلام اسراف تلف کردن مال و ضرر رساندن به بدن ، و اقتار خساست و سختگیری بیجا در مصرف است.

همه جانبه بودن دین

فرهنگ در ادامه با استناد به آیات و روایات به تشریح سه مورد از مصادیق مدیریت  مصرف که از مولفه های موثر در اقتصاد مقاومتی است پرداخت و تصریح کرد:  علیرغم تصور دشمن و افراد جاهل ،که فکر می کنند دین فقط برای توصیه به خواندن دو رکعت نماز ، روزه گرفت و چند عبادت دیگر است ؛ دین برای زاوایای مختلف زندگی انسان ها برنامه دارد.

رابطه صرفه جویی در مصرف آب با اقتصاد مقاومتی

این استاد حوزه و دانشگاه صرفه جویی در مصرف آب را یکی از مصادیق مدیریت مصرف بر شمرد و افزود:  در حالی که اسلام  بر مصرف  صحیح آب تاکید دارد، متاسفانه ما در این شرایط  نامناسب وضعیت آب در کشور هم از آب استفاده صحیح نمی کنیم جا دارد مسئولان از یک طرف و مردم از طرف دیگر به فکر مدیریت مصرف آب باشند، که خودش نوعی اقتصاد مقاومتی است. مسئولان باید  به کشاورزان کمک نمایند تا آنها با بهره گیری از شیوه های نوین آبیاری و  ساز و کارهای روز دنیا ، با کمترین آب بهترین و بیشترین محصولات را تحویل بدهند.

اسراف آب در کنار رود فرات

نامبرده سپس با بیان این که اسراف باعث بی برکتی می شود؛  به دقت دین در  مدیریت مصرف آب اشاره کرد، و با بهره گیری از روایات بزرگان دین مبین اسلام ،گفت: دین به ما توصیه کرده حتی در شرایط وفور در مصرف آب صرفه جویی کنیم ، تا جایی که  انسان را از دور ریختن اضافه آب نوشیده شده،  بر حذر می دارد؛ و برداشتن آب از رود فرات برای استفاده و بازنگرداندن مازاد نیاز به داخل نهر را اسراف می داند.

مدیریت مصرف در پوشاک

امام جمعه نصرآباد استفاده صحیح از لباس و پوشاک، در خرید و استفاده، را از دیگر مصادیق مدیریت مصرف دانست؛ و با بیان این که از نظر دین داشتن چند دست لباس اسراف نیست، بلکه استفاده نا صحیح، برای نمونه استفاده از لباس مهمانی و مجلسی برای کارگری اسراف است؛ گفت: آن چه امروزه به عنوان یک آفت بویژه در بین برخی خواهران رسوخ پیدا کرده، این است که برای رفتن به هر مجلس  عقد، عروسی و میهمانی می خواهند لباس نو  یا با فلان رنگ یا کیفیت خریداری، تا خودنمایی  کنند؛ در حالی که لباس خوب هم دارند. این اسراف است و هرکسی در شان خود و حدی که خدا دیده باید لباس بپوشد.

ته مانده عذا مایه برکت و شفا

دقت در غذا و خوراک  مورد دیگری بود که سخنران مذکور به عنوان سومین مصداق مدیریت مصرف از آن یاد کرد، و با انتقاد از اسراف و دور ریختن غذاها بعد از مجالس  مهمانی ها ، چه عروسی و عزا یا برگشت از زیارت، و حرام دانستن آن؛ با استناد به فرمایشات گهربار حضرت امیر المومنین و امام جعفر صادق علیه السلام؛ گفت:  دین ما به سفره ما هم نگاه کرده، و ما را از دور ریختن باقی مانده غذای سفره منع نموده، و آن را مایه برکت و شفا دانسته؛ و دستور داده آن چه که در سفره مانده را بخورید ، زیرا  خوردن آن ، به اذن الهی برای کسی که با نیت شفا مصرف کند، دوای هر دردی است. این  کار درس دین و مصداق اقتصاد مقاومتی و پرهیز از اسراف است.

تقوا مانع رسیدن آفات و عامل نزول برکات

امام جمعه نصرآباد در طلیعه خطبه دوم نیز نمازگزاران را به رعایت پاکی و تقوا سفارش،  و با بیان این که تقوا انسان را در این دنیا از آقات زمینی و آسمانی حفظ و آن چه خیر و برکت است برای انسان نازل می کند؛ ضمن تبریک سالروز ولادت با سعادت حضرت امام محمد تقی علیه السلام  این روایت شریف از آن وجود نورانی را بیان کرد که فرموده اند:«  بندگان خدا تقوا داشته باشید،  تقوایی که در آن امید به ثواب هست ، و ترس از خدا، و در کارتان فکر کنید، و بدانید که برای خدا خلق شده اید، که خداوند شما را بیهوده نیافریده »

توجه و توسل ویژه برای ظهور در مراسم اعتکاف

علیرضا فرهنگ ضمن تبریک سالروز ولادت حضرت امیر المومنین  علیه السلام و شروع ایام البیض، گفت: 13 تا 15 رجب سه روزی که بسیار سفارش شده به عبادت ، روزه داری و اعمال دیگر که مهمترین آن اعتکاف است. اعتکاف از رویش های انقلاب اسلامی، یک نعمت بزرگ الهی، نوعی تبلیغ فرهنگی و خود جوش از درون جامعه است. دانشگاهی که برخی وقتی وارد آن می شوند، ناامید بر می گردند، در ایام اعتکاف مسجدش پر می شود از جوان هایی، که  برخی از آنها شاید تحت تاثیر مسائل اخلاقی قرار گرفته اند ، و حالا برای اعتکاف هجوم آورده اند و این گونه نشان می دهند که خواستار حفظ ارتباط خود با خدا هستند.

نامبرده با دعوت از همگان برای ثبت نام و حضور در مراسم معنوی اعتکاف و تاکید بر لزوم برنامه ریزی برای استفاده هر چه بیشتر از این ظرفیت، توصیه نمود: در مراسم اعتکاف توجه و توسل برای فرج امام عصر ارواحنا فداه در این سال زهرایی پر رنگ باشد، و اعتکاف را به نیت ظهور انجام دهید، و آن را به امام زمان عجل الله تعالی فرجه هدیه نمایید، و روز جمعه دعای ندبه خوانده شود ، و همه در مراسم اعمال ام داود که روز پانزدهم برگزار می شود، شرکت نمایید.

امنیت و آرامش در سایه اقتدار و همدلی نیروهای مسلح

خطیب مذکور با اشاره به روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و روز نیروی زمینی و سالروز تاسیس سپاه پاسداران، با اشاره به درگیری های موجود در منطقه و ثبات و آرامش در کشور گفت:  آرامش و امنیت جامعه در سایه وجود نیروهای  نظامی و انتظامی است که یکدل و یک زبان فعالیت می کنند و زحمت می کشند؛ یکی از علل مهم امنیت کشور حاکم بودن روحیه الهی و ولایتی بر این نیروهاست.

وی با اشاره به دستور قرآن کریم درآیه 60 سوره انفال برای بالا بردن توان نظامی مسلمین با هدف ایجاد ترس و رعب در دل دشمنان؛ گفت: به تعبیر مقام معظم رهبری اگر ما تهدید نظامی هم نمی شدیم، نیاز به بالا بردن توان نظامی بود. در روزهای اخیر تعدادی از نیروهای ارتش به سوریه رفتند و چند تن از آنها  هم به شهادت رسیدند. از خدای متعال  برای  همه نیروهای نظامی و انتظامی توفیق مسات می نماییم.

تهدید به جنگ نشانه ترس دشمن

امام جمعه نصرآباد با اشاره به  دیدار نوروزی مقام معظم رهبری با مسوولان کشور؛ ضرورت مجهز و آماده بودن کشور در  مقابل قلدری و زورگویی و فشار امریکا و دیگر مستکبرین به کشورهای ضعیف را یکی از مهمترین نکات مطرح شده در این دیدار دانست و با اشاره به این که تهدیدات دشمن نشان از ترس آنها دارد ؛ گفت: معظم له به همه دستگاه ها برای  افزایش روز به روز آمادگی ها دستور العمل دادند، بنابر این همه مسئولان و هرکس نقشی در جامعه اسلامی دارد، باید آماده باشد؛  هم از لحاظ روح ، هم روحیه ؛ هم سخت افزاری ، هم نرم افزاری؛ هم تقویت ایمان ، هم مجهز شدن به سلاح های روز؛  و تقویت اتحاد و همدلی برای حل مشکلات مردم چرا که در سایه تفرقه خدمت تحت تاثیر قرار می گیرد. امروز فرصت اختلاف نیست، امروز زمان سوار شدن بر اریکه خط و خط بازی نیست . باید مشکلات مردم را حل کرد.

تلاش امریکا برای شکست دولت ایران

نامبرده با اشاره به تاکید مقام عظمای ولایت بر ضرورت فرماندهی و اقدام همه جانبه در اقتصاد مقاومتی گفت: مسئولان خیلی باید دقت کنند، آقا دائم دارند تذکر می دهند ، به امریکا نمی شود ، اعتماد کرد، دائم سفارش می کنند ، ولی برخی از مسئولان هنوز ملاحظه می کنند ، وقتی در یک مجمع بین المللی یا جای دیگر سخنرانی می کند ، نمی تواند اسم امریکا را ببرد و ابراز تنفر کند. مسئولان کشور باید باور کنند که حقیقتا امریکا به آنها کمکی نخواهد کرد و نه تنها به وعده های خود عمل نمی کند ، بلکه تمام تلاش خود را می کند ، تا دولت و دیگر نهادهای قانونی ایران، با شکست مواجه شوند. به خاطر همین باید به خود اتکا کنیم. هم مسئولان و هم ما باید دست به دست هم بدهیم، تا کشورمان را به مراتب بالاتر از این برسانیم.

کارگروه اقتصاد مقاومتی در نصرآباد ، اهداف و برنامه ها

امام جمعه نصرآباد در پایان با اشاره به تشکیل کارگروه اقتصاد مقاومتی در شهر نصرآباد و برگزاری اولین جلسه این کارگروه، گفت:  طبق گفته هفته قبل کارگروه اقتصاد مقاومتی تشکیل ،و قرار شد جلسه ماهانه در شهر نصرآباد برگزار شود. بنده و تعدادی  از مسئولان بخش و اعضای شورای اسلامی شهر عضو آن هستیم. هدف این است که به لطف و عنایت حق تعالی یک برنامه ای ارائه بدهیم که سربلندباشیم و تا پایان سال  عده ای از جوان ها مشغول کار شده  باشند و بتوانند کار مفید داشته باشند ، تصمیمات خوبی هم گرفته شد و محتاج دعای خیر شما برای خدمتگزاری به نحو احسن هستیم.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.