سرویس: اجتماعی 08:30 - پنجشنبه 26 فروردین 1395

آخرین نغمه یک پروژه فرسوده؛

مصلی اصفهان به ایستگاه آخر رسید

پروژه فرسوده مصلی پس از۲۰سال، از نو ساخته شد تا ماه رمضان امسال به صورت نیمه کاره پذیرای روزه داران اصفهانی باشد.

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از صاحب نیوز، وجود پروژه های کلان و نیمه کاره ای همانند مترو، نقش جهان و مصلی در اصفهانی که با آثاری همانند میدان امام، عالی قاپو، مسجد امام و شیخ لطف الله، سی و سه پل و پل خواجو و….در دنیا شهره شده است، نشان از آن دارد که نصف جهان از جایگاه معماری و برنامه ریزی خود دور افتاده است چرا که۴۰۰سال قبل بودجه دولتی و تکنولوژی های ساخت و ساز وجود نداشته و با این وجود شاهکارهای معماریش هنوز حیرت زدگی خارجی ها را در پی دارد.

بازدید روز گذشته اعضای شورای شهر از این پروژه بهانه ای شد برای مرور روند ساخت مصلی شاید به قدمت نصف جهان.

سال ۱۳۷۰برای ساخت مصلی در اصفهان تصمیم گیری و پس از مکان یابی، در سال ۱۳۷۳ کلنگ آن به زمین زده شد تاظرف ۸ سال تکمیل شود. ۱۸پروژه جنبی و سازه ای عجیب از جمله مشخصات طرحی بود که از همان ابتدا دو دوتای بودجه اش درست در نیامد و در نهایت به جای مصلی، هایپر مارکت و تعدادی از واحدهای تجاری پروژه به نتیجه رسید تا همچنان یادگار صفویه پذیرای نمازگزاران و سایر مراسم فرهنگی، مذهبی و سیاسی مردم اصفهان باشد.

مصلی

 

حرکت لاک پشتی و حاشیه های طرح ادامه داشت تا در نهایت در سال۹۱با تغییر هیات امنا و مدیریت مجموعه، طرح کلی مجموعه نیز تغییر کرد. نامش تغییر سلیقه یا هر چه که بود به نظر می رسد که بودجه ای هنگفت را طلب کرده تا امروز مصلی با طرح بیست سال قبلش از زمین تا آسمان متفاوت باشد.

مسوولان پروژه دلایلی همانند مشکلات اقتصادی و گستردگی طرح، ترافیک حاصل از بهره برداری پروژه، نواقص تاسیسات، تنگی فضا و کمبود پارکینگ و موانع دید را مهمترین دلیل این تغییرات ذکر کرده اند.

تغییراتی که باعث شد رییس طرح و مشاوران آن تغییر کرده و ۱۸پروژه جنبی نیز حذف و به کاربری های تعدیل شده، فضای سبز و پارکینگ های طبقاتی تبدیل شود.

بدین ترتیب شکل صحن اصلی و گنبد مقصوره تغییر و دو رواق به رواق های صحن اصلی در بخش شرق و غرب افزوده تا صحن اصلی به مستطیلی با مساحت۲۲هزار مترمربع برای حضور۴۵هزار نمازگزار و۹۰هزار نفر به صورت ایستاده برای مراسم فرهنگی، تبدیل شود.

همچنین اصلاحاتی در شانه های گنبد مقصوره انجام و رواقی نیز در ضلع جنوبی مقصوره و جبهه شمالی تکیه صاحب روضات انجام شده است.
طرحی سنتی و به اصطلاح به سبک معماری اسلامی- ایرانی برای دیواره های صحن اصلی در نظر گرفته شده که به صورت فولادی طراحی شده و برای نمای بیرونی نیز از آجر، سنگ و کاشی استفاده می شود.

آنچه که این سازه و پروژه را متفاوت می کرد، استفاده از شیشه لاجوردی در سقف مقصوره و سالن اصلی بود. در حال حاضر فقط سقف گنبد مقصوره ازشیشه های یاد شده استفاده گردیده و سقف سالن اصلی با طرح اولیه تفاوت کامل دارد.

مسوولان فعلی اعتقاد دارند که استفاده از شیشه برای سقف صحن اصلی امکان پذیر نبوده چرا که به لحاظ اقلیم خشک و غبار آلود اصفهان، شیشه ها به سادگی طاهر زیبای خود را از دست می دهد و از سوی دیگر با تابیدن اشعه آفتاب، فضای صحن همانند گلخانه، بسیار گرم می شود و به همین دلیل جنس مواد پوشاننده سقف تغییر کرد.

این تغییرات در حالی رخ می دهد که شیشه های مورد نیاز سقف صحن اصلی نیز خریداری شده بود و مشخص نیست که هزینه های اعمال شده در شرایطی که اعلام می شود این پروژه۲۰سال به دلیل کسری بودجه، معطل مانده، چگونه جبران شده است.

در حال حاضر پوشش سقف به صورت دو پوسته طراحی شده که پوشش اصلی و رویی از بتن مصلح شده با الیاف شیشه با پوشش سرامیکی پرسلان با رنگ های فیروزه ای و لاجوردی و پوشش زیرین از جنس کامپوزیت و با الهام از طرح های مقرنس های سنتی ساخته و نصب شده است.

مصلی

در گذشته نخستین انتقادی که به طرح مصلی گرفته می شد استفاده از شیشه های گران قیمت سقف بود و امروز اعلام نشده که استفاده از تکنولوژی و مصالح به روز دنیا چقدر برای این پروژه آب خورده است.

در بخش پروژه های تجاری قرار است که بانک های مجموعه در ساختمان هایپر مارکت ادغام و از دل آن یک مجتمع تجاری بزرگ متولد شود. در جبهه جنوبی نیز مکان هایی برای دفتر کار و بیت امام جمعه، دفتر اداری حوزه سیاستگداری نماز جمعه و … در نظر گرفته شده است.

پارکینگ مجموعه توان جا دادن۱۵۰۰خودرو را دارد و در صورتی که بتوان سیلوی کنار مجموعه را تغییر کاربری داد، این مشکل حل می شود. بدین ترتیب با افتتاح این مجموعه گره ترافیکی بزرگی در سنتی ترین و با ارزش ترین بافت فرهنگی اصفهان اتفاق می افتد.

گفتنی است برای اتمام کامل مجموعه۶۰تا۷۰میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است که البته بسته به طول کشیدن زمان اتمام، متناسب با تورم این نرخ تغییر می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.