سرویس: سیاسی 14:02 - سه شنبه 24 فروردین 1395

یک کارشناس سیاسی:

رویه دولت یازدهم همان رویکرد اصلاحات است/ کشورهای مرتجع عربی باورشان شده ایران اهل مسامحه است

به علت اینکه دولت شعارهای اصلاحاتی می دهد کشورهای مرتجع عرب باورشان شده می توان به ایران فشار آورد چرا که آن روحیه مقاومت و پایداری در دولت مستقر و مشهود نیست و اگر هم هست در حد شعار و نه اقدام عملی و شجاعانه است.

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از صاحب نیوز، در ایامی که دولت تدبیر و امید سکاندار امور اجرایی کشور شده، مواضع مقامات دولت‌ها در قبال ایران تغییرات فاحشی داشته است، به گونه‌ای که از کشورهای منطقه‌ای گرفته تا دولت‌های اروپایی و امریکایی تلاش کرده‌اند در الفاظ و عبارات جامعه ایرانی را تحقیر کرده و توهین به کشورمان را جزء لاینفک مواضع خود قرار دهند.
این رویه موضع‌گیری مقامات کشورها در قبال جمهوری اسلامی ایران و سکوت دستگاه دیپلماسی بارها با انتقادات رهبری هم مواجه شد، به گونه‌ای که ایشان در یکی از سخنرانی‌ها تأکید می‌کنند مذاکرات زیر شبح تهدید را برنمی‌تابند یا در یکی دیگر از سخنرانی‌های خود از لزوم محافظت از عظمت و هیبت ملت توسط دستگاه سیاست خارجه سخن به میان می‌آورند: «مسئولان سیاست خارجی و مذاکره‌کنندگان باید خطوط قرمز و اصلی را به دقت رعایت‌کنند و همزمان با ادامه مذاکرات، باید از عظمت و هیبت ملت ایران نیز دفاع کنند و زیر بار هیچ تحمیل، زور، تحقیر و تهدیدی نروند.
یک کارشناس مسائل سیاسی و منطقه ای در همین زمینه به خبرنگار ما گفت: از همان ابتدای آغاز بکار این دولت مشخص بود رویکرد و جهت گیری آن اصلاح طلبانه و در ادامه دهنده مسیر دولت هشتم است.
حمید باقری با اشاره به گذشت ۳۳ ماه از روی کار آمدن دولت یازدهم خاطر نشان کرد: هر چند این دولت، اعتدال را به عنوان خط سیاسی خود شعار می داد اما در حقیقت همان نگاهی را که با طرح گفت و گوی تمدن ها همسو بود و بعدها رهبری آن را اصلاح کردند دنبال کرد.
به گفته این کارشناس سیاسی، شعارشان در این دولت هم این است که با همه کشورها از صدر تا ذیل بودن لحاظ کردن سطح روابط تعامل  و مساحمه کنند تا به زعم خودشان مشکلات حل شود.
وی خاطر نشان کرد: اینها انتقادی هم که به دولت های دهم و نهم دارند این بود که نتوانستند خوب گفت و گو کنند و این باعث شد روادید و پاسپورت ایرانی بی ارزش شود اما امروز شاهدیم تنها ثمره این دولت با این رویه این شده که کشورهای مرتجع عربی باورشان شود ایران در سیاست خارجی مساحمه می کند و اهل تعامل است.
وی با بیان اینکه رهبر فرزانه انقلاب هم به این مواضع واکنش صریحی نشان دادند و اشاره کردند که امروز هر کسی می خواهد قدرت بیشتری داشته باشد و بیشتر زور بگوید و از همین رو کشورهای عربی هم فکر می کنند ما از آرمان های انقلابیمان دست کشیده ایم و این باورشان شده است.
باقری افزود: این ضعف موضع دولت در برابر دولت های عربی یک به یک در جریاناتی همچون فاجعه مکه و منا، که آل سعود با وقاحت تمام حتی قصد نداشت بدن های مطهر شهدای این فجایع را بازگرداند اثرش را نشان داد و بعد از سخنان قاطعانه رهبری بود که اعلام موضع کرد و ابدان مطهر را تحویل کشورمان داد.
کارشناس مسائل سیاسی اضافه کرد: بنابراین به علت اینکه دولت شعارهای اصلاحاتی می دهد کشورهای مرتجع عرب باورشان شده می توان به ایران فشار اورد چرا که آن روحیه مقاومت و پایداری در دولت مستقر و مشهود نیست و اگر هم هست در حد شعار و نه اقدام عملی و شجاعانه است.
وی مصاحبه های عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی ها و سپس مواضع امارات و بحرین و قطر، فجایع منا و مکه، اهانت به دو نوجوان ایرانی در خاک سعودی و ادعاها و شاخ و شانه کشیدن های اماراتی ها برای ایرانی ها را نشان دهنده همین داسنت که آنها به این باور و برداشت که ایران دیگر روحیه مقاومت ندارد رسیده اند.
به تصریح وی، جای مطالبه گری منطقی از دولت یازدهم در این مسائل وجود دارد چرا که این دولت مدعی بود عزت ایرانی را به پاسپورت ها بر می گرداند اما امروز می بینیم حتی جیبوتی هم برای ما خط و نشان می کشد و از سوی دیگر ویزای ایرانی پایین ترین ارزش را دارد.
باقری با تاکید بر اینکه مسائل و مواضع بعد از برجام آقایان در دولت و مقامات غربی و حتی اسرائیل باعث شد نتانیاهو نیز فرصت برجام را برای حل بقیه مسائل مغتنم بداند اظهار کرد: زمانی که رهبر انقلاب در دیدار نوروزی خودشان از تعبیر خسارت محض یاد می کنند دولت نیز باید جوابگوی این رویه غلط باشد.
وی افزود: دولتمردان باید روی ا ین بیانات تفکر و حساب کنند و متوجه باشند با ا ین برجام ها سنگرهای به دست آمد با مقاومت سست نشوند و از دستمان نروند.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.