سرویس: غیر تولیدی » نقلی 12:45 - پنجشنبه 19 دی 1392

سینمای انقلاب یا جولانگاه اپوزیسیون؟

جشنواره ای که از فجر فقط دهه فجر دارد!

مگر نه این است که رهبر کبیر انقلاب معیاری به ما دادند که هرگاه دشمن تشویقتان کرد، مراقب باشید که راه را اشتباه می روید. آیا جشنواره فجر به راستی جشن سینمای انقلاب است یا جشن فیلم سازانی است که بعضا مواضع ضد انقلابی آنها مشهود و مشخص است؟

به گزارش اصفهان شرق: “ما با سینما مخالف نیستیم با فحشا مخالفیم” این جمله یکی از اولین جمله های بنیانگزار کبیر جمهوری اسلامی در آغازین ساعات ورود به کشور و پایه ریزی نظام اسلامی است. جمله ای که با صراحت مرزبندی انقلاب و اسلام را با هنر هفتم مشخص می کند. از همین تک جمله مشخص است که نظام اسلامی هیچگاه با سینما و سینماگران به دید مخالفین نگاه کرده بلکه قطعا سینما در جهت صدور انقلاب به دیگر ممالک اسلامی نقشی شگرف و عظیم دارد. سینما قطعا می تواند با ظرفیت های عظیمی که در خود جای داده نسلی انقلابی و ذخایری ارزشمند برای انقلاب و اسلام عزیز فراهم آورد.

تنها چهار سال از انقلاب اسلامی گذشته بود که اولین دوره جشنواره فیلم فجر برگزار شد. با هدف ترویج تفکرات انقلاب از زاویه دید دوربین کارگردان های انقلابی و با لطافت های هنری. در آن سال ها مخملباف و صدرعاملی و کیارستمی و سجادی و داوود نژاد -که اولین کارهای خود را می ساخت -، کارگردان های بنامی بودند که فیلم هایشان دیده می شد. در آن سال ها خانه دوست کجاست؟ عباس کیارستمی، مترسک حسن محمدزاده جایزه می گرفتند. سال های دور جشنواره واقعا جشنی بود برای سینمای ایران. در بحبوحه جنگ تحمیلی با کمبود امکانات فراوان، اما فیلم هایی بیرون می آمد که هنوز هم برای شنیدن حرفی دارند. جشنواره فیلم فجر واقعا فجری بود برای سینمای ایران. کارگردان های بزرگی تربیت شدند، بازیگرانی در این میدان هنری فرصت رخ نمایی پیدا کردند و در کل بار کمّی و کیفی سینمای ایران به برکت این ابتکار هنری افزایش پیدا کرد.

جشنواره فیلم فجر

اما اکنون که سی و دو سال از آن سال ها می گذرد، امکانات چندین برابر شده، جنگی در کار نیست، کشور در صلح و آرامش است، و اکنون جشنواره فیلم فجر چه تفاوت هایی کرده است؟ واقعا فیلم هایی که ساخته می شود و با هزینه هایی فراوان- که عمدتا هم به شیر نفت وصل است- با جلوه های سمعی و بصری بسیار زیاد، و با بازیگرانی که نه از نظر کیفی بلکه از نظر کمی بیشتر شده اند، باید جشنواره فجر به سمت تعالی حرکت کرده باشد یا در بهترین حالت همان جا درجا زده باشد؟ هفده سال پیش بچه های آسمان مجید مجیدی جایزه بهترین فیلم را می گیرد، سال بعدش آژانس شیشه ای، سال بعد هیوا و شاید دهه هفتاد انقلاب را دهه طلایی جشنواره فجر بنامیم. به نظر من یکی از دلایل این دوران طلایی نزدیکی به دوران پس از جنگ تحمیلی است. هنوز خیلی از ارزش های انقلاب زنده و پر معنا بودند. هنوز تجمل گرایی و خانه های پر زرق و برق جای خانه های ساده و آشپزخانه های غیر اوپن را نگرفته بودند. هنوز روابط دختر و پسر تا این اندازه در سینمای فجر انقلاب عادی نشده بود. هنوز دفاع مقدس با تمام زوایای خود برای فیلمسازان مقدس بود. رفته رفته هرچه جلوتر آمدیم ژانرهای جدیدی در سینمای ایران شکل گرفت. خیانت به همسر، دوستی دختر و پسر، سیاه نمایی شرایط فعلی کشور، از این قبیل ژانرها بودند. جالب آنکه مورد اقبال هم قرار گرفتند. جایزه های فجر را درو کردند و جشنواره ای که قرار بود فجر انقلاب را زنده کند، از فجر فقط دهه فجرش ماند!

البته در این سال ها فیلم هایی هم ساخته شدند که واقعا درخور تحسین هستند، اما سخن اینجاست که آیا جشنواره فجر قرار است محملی برای فعالیت آزادانه اپوزیسیون داخل و خارج باشد یا فضایی را فراهم کند که با ظرفیت هنر هفتم انقلاب اسلامی به دنیا عرضه شود؟ آیا جشنواره فجر باید تنها به مسائل تکنیکی فیلم ها بپردازد یا زوایای پنهان سازنده اثر هم در نظر گرفته شود؟ چرا فیلمی که همه جوایز فجر را می برد با سوت و کف دشمنان قسم خورده انقلاب مواجه می شود؟ مگر نه این است که رهبر کبیر انقلاب معیاری به ما دادند که هرگاه دشمن تشویقتان کرد، مراقب باشید که راه را اشتباه می روید. آیا جشنواره فجر به راستی جشن سینمای انقلاب است یا جشن فیلم سازانی است که بعضا صراحتا مواضع ضد انقلابی آنها مشهود و مشخص است. اگر چهار سال به عقب برگردیم و فتنه ۸۸ را دوباره یادآور شویم، با اسناد و مدارک بسیاری افرادی که حامیان جنبش سبز بودند با عدم مرزبندی خود عملا مملکت را تا مرز فروپاشی به پیش بردند. آیا انصاف است که مسئول روابط عمومی بزرگترین رخداد سینما و تئاتر انقلاب از میان حامیان این جنبش معرفی شود که صراحتا در وبلاگ خود مواضعی مغایر با اهداف انقلاب و حجاب اسلامی دارد. آیا اعتدال معنایش کوتاه آمدن از مواضع اصلی انقلاب است؟ آیا به بهانه اعتدال جایز است دوباره عناصر فتنه به مراکز فرهنگی کشور راه پیدا کنند؟ آیا اعتدال معنایش به دست آوردن دل مخالفین نظام است؟ اینها سوالاتی است که مسئولین فرهنگی کشور به جد باید پاسخگوی آن باشند.

اما چهار سال از واقعه عظیم ۹ دی می گذرد. اتفاقی که سر آغاز خیلی از فعالیت های فرهنگی کشور شده است. یکی از این فعالیت های مبارک جشنواره فیلم عمار است. جشنواره ای که در مقابل خواسته بر حق مذهبیون جامعه از سینما شکل گرفت. جشنواره ای که حتی با یک دوربین موبایل اجازه حضور هزاران جوان مشتاق فیلمسازی را می دهد و با این کار خیلی از استعدادهای نهفته در شهرستان ها و روستاهای ایران عزیزمان شکوفا شده است. این جوانان وقتی عرصه ای رامی بینند که کارشان دیده می شود خود را وام دار انقلاب احساس می کنند.

جشنواره مردمی فیلم عمار

اگر فیلم های جشنواره فجر را به راحتی نمی توان دید اما فیلم های عمار در مساجد محله ها و مراکز فرهنگی و خیلی از مکان هایی که تجمع مردم است به رایگان به اکران در می آیند. اگر در جشنواره فجر از اول انقلاب تا کنون یک فیلم در رابطه با ۱۷۰۰۰ شهید ترور ندیده اید اما در عمار از این دست سوژه ها بسیار یافت می شود. اگر در فجر فیلمی از عظمت شهدای هسته ای نمی بینید اما در عمار فرزند کبیر کوه (شهید رضایی نژاد) را می بینید. اگر در فجر قالب لوکیشن ها شمال تهران است اما در عمار از کپرنشین ها هم فیلمی وجود دارد. اگر در فجر به فیلمی که موضوعش رفتن از ایران به دلیل فضای تنگ تنفسی است جایزه می دهند اما در عمار به افتخارات دانشمندان ایرانی و فضای باز علمی ایران جایزه می دهند. اگر در فجر پرداختن به هر موضوعی به بهانه واقعیت روز جامعه عادی است اما در عمار ارزش های انقلابی که به خاطرش صدها هزار شهید رفته اند عادی است.

و در پایان امیدواریم جشنواره عمار مردمی بودن خود را حفظ کند و خود را از کشمکش های سیاسی بر حذر دارد و همچنان انقلابی و با بصیرت و حقیقتا لبیک گویان به ندای این عمار رهبر انقلاب به مسیر سازنده خود ادامه دهد و امیدواریم جشنواره فیلم فجر همانطور که از نامش پیداست فجری در سینمای انقلابی ایران عزیزمان باشد.

منبع: صاحب نیوز

همچنین بخوانید:

یک نظر در مورد “جشنواره ای که از فجر فقط دهه فجر دارد!”

  1. ورزنه ای گفت:

    بابا فتنه رو ولش کن
    9 دی هم که امسال معلوم شد چقدر از مردم بهش معتقدن
    همه اینا رو ولش کن مردم رو بچسب…

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.