اصفهان شرق

واکسیناسیون بیش از 70 درصد دام های کوهپایه بر علیه تب برفکی

کدخبر: 98477
1395/01/23 در ساعت 19:22

به گزارش اصفهان شرق، بیماری تب برفکی انواع مختلی دارد و هر از گاه در کشورمان و استان اصفهان هم شایع می شود.

این بیماری، نشخوار کنندگان اهلی و وحشی را گرفتار کرده و به سادگی از تمام راهها و سریع منتشر می گردد. این بیماری در دام ها به دو شکل ایجاد بیماری می کند.

نوزاد دام اغلب به فرم قلبی مبتلا میشوند یعنی ویروس به عضله قلب نوزاد دام ها راه یافته و باعث نکروز عضله قلب گشته و مرگ سریع در نتیجه ایست قلبی رخ می دهد.

اما در دام های بالغ بصورت فرم برفک یا همان آفت خودش را نشان می دهد. زخم هائی بصورت طاول در محوطه دهانی ایجاد و به خاطر دردناکی، میزان مصرف غذای دام به شدت کاهش می آبد ابن زخم ها به ناحیه سم پاها کشیده شده و باز به خاطر دردناکی حیوان به شدت دچار لنگش می گردد. گاهی این تاول ها در ناحیه پستان دام نیز دیده می شوند.

گاهی اپی دمی این بیماری در دام ها باعث نگرانی دامداران شده و نیاز اصلی در این رابطه واکسیناسیون به موقع توسط مسئولان ذیربط است.

********************************

در همین رابطه مسئول پُست دامپزشکی بخش کوهپایه در گفتگو با اصفهان شرق با اشاره به وجود بیش از 17 هزار دام کوچک و 1000 راس دام سنگین در این بخش گفت: از این تعداد در حدود 7 هزار گاو و گوساله و همچنین 10 هزار راس گوسفند بر علیه تب برفکی واکسینه شده اند.

مجتبی امینی واکسیناسیون تعداد باقی مانده از دام ها را منوط به تامین واکسن عنوان کرد.

وی با اشاره به زمان واکسیناسیون دام ها توسط دامپزشکی افزود: زمان معمولی به منظور واکسیناسیون دام سنگین هر 4 ماه یک بار و سبک سالی یه مرتبه است که در زمان های شیوع بیماری به مراتب ضروری و زمان زدن واکسن کاهش می یابد.

مسئول مربوطه با اشاره به اطلاع رسانی به موقع دامداران در مشاهده تب برفکی در بین دام های خود، اظهار کرد: به منظور پیشگیری از گسترش این بیماری در همه کانون ها، هر دامدار موظف به رعایت نکات بهداشتی بوده و همچنین در زمان مشاهده این بیماری در بین دام های خود، سریعا به دامپزشکی اطلاع دهد تا واکسیناسیون کانون های مجاور آلودگی به سرعت انجام گیرد.

وی تصریح کرد: دامداری خانگی به صورت سنتی بیشترین حجم تولید دام بخش کوهپایه را به خود اختصاص داده است و در این رابطه سعی بر انجام واکسیناسیون به موقع در بیش از 70 درصد دام ها توسط دامپزشکی شده است.

امینی با اشاره به اقدامات پیشگیرانه توسط دامداران گفت: عدم فروش دام، واکسیناسیون به موقع، انتقال دام به کانون های مجاور، ضدعفونی درون دامداری ها و همچنین جلوگیری از تردد ماشین حاوی دام از مکانی دیگر از عوامل پیشگیرانه در زمان شیوع بیماری تب برفکی است که اگر توجه کافی به آن شود می توان از درگیری دام ها با این ویروس جلوگیری به عمل آید.

وی در پایان با اشاره به وجود چند بخش در شرق اصفهان متذکر شد: پست دامپزشکی در ورزنه، اسلام آباد، جرقویه علیا و سفلی وجود داشته و قطعا این مناطق نیز پیگیری های خوبی را در این رابطه دارند.