سرویس: اقتصادی 10:04 - دوشنبه 23 فروردین 1395

از تعرفه وارداتی بالا تا انحصار بازار خودرو

ادامه ماجرای حمایت‌های آقای‌وزیر از خودروسازان/ امتیاز تعرفه ۱۰۰ درصدی خودروهای وارداتی برای ایران خودرو و سایپا

خودرو و صنعت خودروسازی در سالی که گذشت، روزهای پر چالشی را پشت سر گذاشت. از کمپین ” نه به خرید خودروی صفر داخلی” و زمزمه های در انبار ماندن خودروهای تولیدی وحمایت های وزیر صنعت و تلاش او برای افزایش قیمت خودروها که واکنش های زیادی به …

به گزارش اصفهان شرق؛ خودرو و صنعت خودروسازی در سالی که گذشت، روزهای پر چالشی را پشت سر گذاشت. از کمپین ” نه به خرید خودروی صفر داخلی” و زمزمه های در انبار ماندن خودروهای تولیدی  وحمایت های وزیر صنعت و تلاش او برای افزایش قیمت خودروها که واکنش های زیادی به همراه داشت، گرفته تا اجرایی شدن برجام و حضور خودروسازان خارجی مانند پژو در ایران و قرارداد های محرمانه خودروسازان با این شرکت ها!

در هر حال هر چند سال ۹۴ سالی پر حاشیه برای خودرو سازان بود اما وام ۲۵ میلیونی و ورود خودروسازان خارجی به ایران، امید برای بازگشت به دوران اوج و خروج از رکود را بیشتر کرده است. با این حال اسفند ماه سال گذشته و فروردین ماه امسال  که طبق روال هر سال باید اوج رونق بازار خودرو باشد، باز هم رکود بی سابقه امان خودرو سازان را برید تا باز هم زمزمه های گرانی خودرو آغاز شود. گرانیی که  از مطرح شدن شایعه عرضه پژوهای جدید با قیمتی بالاتر از بازار جهانی در ایران مطرح شد.
البته این بار اولی نیست که خودروسازان ساز گرانی کوک می کنند و از سال ۹۰ تا امروز هر بار به بهانه ای از تحریم ها و نرخ ارز گرفته تا ارائه آپشن های ویزه نرخ خودرو ها روز به روز گران تر شده اما تغییری در کیفیت آن دیده نشده است.

در این میان البته همواره درگیری بین شورای رقابت و خودروسازان بر سر نرخ خودروها وجود داشته که درسال گذشته وزارت صنعت هم به آن اضافه شد و طرف خودروسازان را برای گرانی خودرو و خارج کردن قیمت گذاری از شورای رقابت گرفت.

بازار انحصاری خودرو و تعرفه های بالای وارداتی زیر سایه حمایت های وزیر صنعت

ماجرا هم از این قرار است که نعمت زاده، وزیر صنعت همواره بر غیرانحصاری بودن بازار خودرو تأکید داشته و دارد و  بارها و بارها  نیز درخواست خروج خودرو از فهرست بازارهای انحصاری را به شورای اقتصاد ارائه کرده و خواستار این شده که قیمت خودرو بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شود، نه دستورالعمل شورای رقابت.

وزیر صنعت همچنین اعلام کرد هکه «این موضوع را به سرمایه‌گذاران خارجی نیز گفته‌ایم» که این مسئله شامل حال پژو نیز می‌شود و به این ترتیب،‌ مخالفت با قیمت گذاری خودرو و تلاش در جهت آزادسازی قیمت خودرو را برای حمایت از خودروسازان اعلام کرده است. این در حالی است که وزیر صنعت هرگز اشاره ای به تعرفه های وارداتی  ۴۰ درصدی که البته کارشناسان معتقدند، به ۱۰۰ درصد در واقعیت می رسد نکرده است چرا که برای داشتن یک بازار رقابتی با قیمت گذاری آزاد، باید تعرفه های وارداتی هم به صفر نزدیک باشند تا رقابت منصفانه صورت گیرد.

تعرفه واردات خودرو بیش از ۱۰۰ درصد!

در این میان در حالی که وزیر صنعت همواره مدعی است، بازار خودرو انحصاری نیست که یک کارشناس اقتصادی اعلام کرده: تعرفه واقعی واردات خودرو به کشور نه ۴۰ درصد بلکه بیش از ۱۰۰ درصد است.
علی خاکساری،  در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، مدعی شده: با تعرفه ۴۰ درصدی یک خودروی ۲۰ هزار دلاری باید با قیمت حدود ۳۰ هزار دلار در بازار ایران عرضه شود.

وی با بیان اینکه با این حال این اتفاق نمی‌افتد، خاطرنشان کرده: به عنوان مثال قیمت جهانی خودروی توسان ۱۸ تا ۲۰ هزار دلار است که با احتساب تعرفه ۴۰ درصدی قیمت عرضه این خودرو در بازار ایران باید حدود ۱۰۰ میلیون تومان باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داده: این در حالی است که هم‌اکنون خودروی توسان با قیمت بیش از ۱۵۰ میلیون تومان در بازار ایران عرضه می‌شود که این نشان می‌دهد تعرفه واقعی واردات خودرو به کشور بیش از ۱۰۰ درصد است.

از سوی دیگر، رضا شیوا هم به تازگی در سخنانی اعلام کرده، رقابت بازار خودروهای ساخت داخل ۱۵۰۰ سی‌سی انحصاری می‌داند و تاکید کرده که شورای رقابت، تا زمانی که این بازار انحصاری است، دستورالعمل قیمت‌گذاری برای آن را تعیین خواهد کرد و بهتر است که دلالان و واسطه‌گران نیز بساط خود را جمع کنند، چون اقتصاد کشور در دولت فعلی به سمت شفافیت پیش می‌رود.

به این ترتیب با توجه به این اظهارات که با یک محاسبه سرانگشتی منطقی هم هست، تعرفه واردات خودرو بسیار بالاست و از سوی دیگر انحصار خودرو با توجه به حضور تنها دو شرکت قدرتمند ایران خودرو وسایپا نیز امری مسلم و غیر قابل انکار است اما با این حال وزیر صنعت همچنان بر طبل حمایت از خودروسازان می کوبد و این در حالی است که  اعضای شورای رقابت به عنوان یک نهاد تصمیم‌گیر زیر مجموعه ریاست جمهوری پس از چند جلسه بحث و بررسی در مورد وضعیت بازار خودرو اخیراً به این نتیجه رسیدند که این بازار همچنان انحصاری است و به همین دلیل قیمت‌گذاری خودرو باید بر اساس دستورالعمل شورای رقابت تعیین شود.

علاوه بر این، مصوب شد که قیمت محصولات تولیدی پژو در ایران نیز بر اساس دستورالعمل شورای رقابت تعیین شود و حالا باید منتظر قدم های بعدی وزارت صنعت در این خصوص بود.

فردانیوز

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.