سرویس: اجتماعی 09:01 - دوشنبه 23 فروردین 1395

در گفتگو با کارشناسان و نمایندگان خانه ملت تشریح شد؛

مخالفت اعضای کمیسیون انرژی مجلس با حذف کارت های سوخت/ عمر کارت سوخت به پایان می رسد؟

کارت‌های سوخت بنزین شش ساله نشده، باید حذف شوند و این پیگیری جدی وزیر نفت دولت روحانی است که دیگر برای این کارت‌ها خاصیتی قائل نیست و خواستار حذف شدن آن‌ها شده است. کارت‌هایی که بود و نبودشان دیگر برای شهروندان هم مسئله مهمی نیست.

به گزارش اصفهان شرق؛ کارتهای سوخت بنزین باید حذف شوند و این پیگیری جدی وزیر نفت دولت روحانی است که دیگر برای این کارتها خاصیتی قائل نیست و خواستار حذف شدن آن‌ها شده است. کارت‌هایی که بود و نبودشان دیگر برای شهروندان هم مسئله مهمی نیست.

طرح سهمیه بندی بنزین و استفاده از کارت‌های سوخت با مطرح شدن موضوعاتی از قبیل تحریم فروش بنزین به ایران به صورت جدی در بین مسئولان مطرح شد. کارشناسان که سهمیه بندی بنزین و استفاده از کارت‌های سوخت را به دلایل مختلفی از جمله کاهش آلودگی هوا، مصرف بهینه سوخت و جلوگیری از قاچاق سوخت برای کشور مفید می‌دانستند متفق‌القول با سهمیه بندی بنزین موافق بودند.

اما از خرداد ماه سال گذشته و با مطرح شدن موضوع تک‌نرخی شدن بنزین برای خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها، زمزمه‌هایی در خصوص حذف کارت‌های سوخت به گوش می‌رسید. زمزمه‌هایی که این روزها شکل جدی‌تر به خود گرفته و موضوع بحث این روزهای نمایندگان کمیسیون انرژی مجلس و مسئولان وزارت نفت قرار گرفته است.

در چنین شرایطی برخی از کارشناسان معتقدند کارت‌های بنزین ماموریت خود را به سرانجام رسانده‌اند و در بحث قاچاق و کنترل مصرف بنزین‌ موثر بود‌ه‌اند. اما حالا دیگر خاصیت چندانی برای این کارت‌ها متصور نیستند و وزارت نفت هم به صورت جدی خواهان حذف شدن آن‌ها است.

مخالفت اعضای کمیسیون انرژی با حذف کارت سوختها

علی مروی رئیس کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛با اشاره به موضوعات مطرح شده در خصوص حذف کارت‌های سوخت گفت: توضیحاتی که مسئولان وزارت نفت در این باره داده‌اند با توضیحاتی که کارشناسان مرکز پژوهش‌ها می‌دهند مغایر است.

وی افزود: در جلسه‌ای که با مسئولان وزارت نفت برگزار شد، قرار بر این شد تا موضوع حذف کارت سوخت‌ها بیشتر بررسی شود. نمایندگان مجلس برخی از دلایل کارشناسان وزارت نفت مبنی بر حذف کارت سوخت‌ها و برخی از دلایل کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس مبنی بر عدم کارت سوخت‌ها را قبول دارند اما به صورت کلی اعضای کمیسیون انرژی تا کنون با حذف کارت سوخت‌ها اعلام مخالفت کرده‌اند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: مسئولان وزارت نفت در این خصوص می‌گویند هزینه‌هایی که برای بروزرسانی کارت سوخت‌ها انجام می‌گیرد برای دولت به صرفه نیست اما کارشناسان مرکز پژوهش‌ها با این نظر مخالف هستند و می‌گویند این کار نتیجه بسیار خوبی داشته وآثار مطلوبی برای کشور داشته است.

اما در شرایطی که مروی از مخالفت اعضای کمیسیون انرژی با حذف کارت سوخت‌ها خبر داده است، نادر فریدونی عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار دانا، تلویحا موافقت خود با حذف کارت‌ سوخت‌ها را اعلام کرده است.

با تک‌نرخی شدن سوخت، کارت سوخت دیگر معنایی ندارد

نادر فریدونی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛؛ با اشاره به موضوعات مطرح شده در خصوص حذف کارت‌های سوخت گفت: کارت سوخت زمانی جایگاه داشت که سوخت به صورت یارانه‌ای وجود داشت ولی از آن‌جایی که امروز سوخت بنزین به صورت تک‌نرخی موجود است لذا کارت سوخت دیگر جایگاهی ندارد.

وی افزود: بین قیمت بنزین داخل کشور ما و کشورهای همسایه تفاوت قیمت زیادی نیست و به همین دلیل اگر هم برخی موضوع قاچاق سوخت را مطرح کنند، حذف کارت سوخت‌ها تاثیر چندانی در این زمینه نخواهد داشت.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به قاچاق گازوئیل اظهار داشت: به دلیل حجم زیاد قاچاق گازوئیل موضوع حذف کارت سوخت، برای این سوخت مطرح نیست فلذا کارت سوخت گازوئیل همچنان پابرجا خواهد بود.

فریدونی در خصوص مخالفت مرکز پژوهش‌های مجلس با حذف کارت سوخت‌ها عنوان کرد: مرکز پژوهش‌ها به دلیل اطلاعاتی که کارت‌ سوخت‌ها در اختیار جایگاه‌داران، شرکت پخش فرآورده‌ها و نیروی انتظامی قرار می‌دهد با این طرح مخالف است در صورتی که این اطلاعات را از منابع دیگری نیز ‌می‌توان به دست آورد.

دلایل حذف کارت سوخت‌‌ها از زبان مدیر عامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی

عباس کاظمی مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛؛ با اشاره به موضوعات مطرح شده در خصوص حذف کارت سوخت‌ها اظهار داشت: کارت‌ سوخت‌ها به دلیل امنیت عرضه بنزین در جایگاه‌ها طراحی شدند. زمانی که کارت سوخت‌ها طراحی شدند تولید بنزین داخلی 48 میلیون لیتر و مصرف روزانه بنزین 74 میلیون لیتر در روز بود.

وی افزود: در واقع کارت‌های سوخت برای جلوگیری از قاچاق سوخت و حفظ امنیت عرضه سوخت طراحی شدند که در این زمینه موثر هم بودند و ما در این زمینه توانستیم تولید پالایش‌ها را افزایش دهیم و قیمت را هم به قیمت منطقی هر لیتر هزار تومان برسانیم.

مدیر عامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ادامه داد: امروز ما امنیت عرضه سوخت را به صورت خوبی تامین کرده‌ایم، رشد مصرف در تمام مرزهای ما منفی بوده و نشان می‌دهد که تقریبا قاچاق بنزین صورت نمی‌گیرد و از همه مهم‌تر با تک‌نرخی شدن بنزین مردم از کارت سوخت‌ها استفاده نمی‌کنند و این‌ها می‌تواند دلایل مثبتی برای حذف کارت سوخت‌ها باشد.

کاظمی با تاکید بر اینکه بر اساس آمار قاچاق بنزین در کشور صورت نمی‌گیرد گفت: گاهی مباحثی درخصوص چند نرخی شدن بنزین هم مطرح می‌شود که ما از همان ابتدا با چند نرخی بودن بنزین مخالف بودیم و امروز هم نمی‌خواهیم در این مسیر گام برداریم.

وقتی بود و نبود کارت سوخت فرقی به حال مردم ندارد، همان بهتر که نباشد

اما نظر مردم در خصوص حذف کارت سوخت‌‌ها چیست؟ خبرنگار دانا برای یافتن پاسخ این سوال به سراغ یکی از شهروندان رفته و نظر او در خصوص حذف کارت سوخت‌ها جویا شده است.

مهدی محمدی یک شهروند تهرانی است. وی در خصوص حذف کارت سوخت‌ها به خبرنگار دانا گفت: این کارت‌ سوخت‌ها برای افراد جامعه خاصیت ویژه‌ای ندارد و داشتن و نداشتن کارت‌ سوخت‌ها موجب به وجود آمدن هیچ ضرر و زیانی برای شهروندان نمی‌شود.

وی افزود: در شرایط فعلی کارت سوخت موضوعیت ندارد و فقط شاید برای این کار یک نهادی وجود داشته باشد و چند اتاق و کارمند استخدام باشند. برای کاری که اصلا موضوعیت ندارد.

این شهروند تهرانی اظهار داشت: به نظر من مردم دیگر استفاده چندانی از کارت سوخت‌ها ندارند و وقتی بود و نبود این موضوع هیچ فرقی به حال مردم نمی‌کند همان بهتر که این کارت‌ها نباشند.

حال باید دید که کش‌مکش‌های بین مجلس و دولت تا کی ادامه خواهد داشت و مجلس نهم در روزهای آخر عمر خود کارت‌های سوخت‌ را حذف خواهد کرد یا اینکه کارت‌های سوخت باز هم میهمان جایگاه‌های سوخت خواهند بود و سرانجام آن‌ها را مجلس دهم مشخص خواهد کرد. کارت‌های سوختی که به عقیده برخی هیچ استفاده‌ای برای مردم و کشور ندارند و به اعتقاد عده‌ای دیگری از کارشناسان تا به امروز در جلوگیری از قاچاق بنزین و واردات آن به کشور موثر بوده و برای ادامه وضع موجود، وجود آن‌ها الزامی است.

دانا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.