سرویس: سیاسی 12:30 - شنبه 21 فروردین 1395

قانون چه می گوید؛

قائم مقام وزیر کشور: نفر ششم انتخابات اصفهان جایگزین نفر سوم می شود/ حقوقدان شورای نگهبان: جایگزین در انتخابات میان‌دوره‌ای مشخص می شود

زمانی نه چندان دور حامیان لیست رأی آورده تهران می گفتند نمی توان نفر بعدی را جایگزین کرد و باید تکلیف در نتخابات میان دوره ای مشخص شود اما امروز با توجه به مصالح برای اصفهان نظرشان کاملا برعکس و متفاوت شده است!

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از صاحب نیوز، ابطال آراء نفر سوم اصفهان در انتخابات مجلس اخیر سوژه ای داغ بویژه برای رسانه های حامی دولت و اصلاح طلبان شده که تلاش دارند در پس این سوژه نهایت بهره برداری به نفع گروه خودشان را ببرند.

دقیقا در ایام عید نوروز امسال بود که شورای نگهبان قانون اساسی آراء نفر سوم اصفهان را باطل کرد و از همان زمان اظهار نظرها درباره این نظر قطعی شورای نگهبان بویژه از سوی یک جناح خاص آن هم با هدف اثبات این نکته که نفر سوم نماینده اصفهان است و اعتبار نامه اش باید در مجلس بررسی شود کلید خورد و ادامه پیدا کرد.

این اظهار نظرها و سخنان از برخی مسوولان دیروز و امروز و حتی یک وزیر سابق دولت اصلاحات گرفته تا وزیر کشور مستقر و رسانه های حامی اعتدال و اصلاحات ادامه داشت تا اینکه ساعاتی قبل نظر قائم مقام وزیر کشور درباره جایگزینی نفر ششم اصفهان روی خروجی اصلی ایرنا رسانه اصلی دولتی ها رفت.

امیری در این خبر گفته بود: با فرض اصرار شورای محترم نگهبان در خصوص یکی از منتخبان اصفهان، نفر بعدی که ۲۵ درصد ‌آرای ماخوذه صحیح را کسب کرده است از نظر وزارت کشور منتخب محسوب می شود.

حسینعلی امیری درمورد تکلیف انتخابات اصفهان افزود: با توجه به این که استنباط وزارت کشور از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با استنباط حقوقی شورای نگهبان متفاوت است، پیگیری های لازم در نشستی با حضور وزیر کشور و اینجانب با دبیر محترم شورای نگهبان انجام شد.

سخنگوی وزارت کشور ادامه داد: اما شورای نگهبان چهارشنبه گذشته کماکان نظر قبلی خود را درباره منتخب اصفهان اعلام کرده که با فرض مذکور منتخب بعدی در حوزه انتخابیه اصفهان با توجه به این که ۲۵ درصد‌ آرای ماخوذه صحیح را کسب کرده است از نظر وزارت کشور منتخب محسوب می‌شود.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا چنین موردی پیش از این سابقه داشته است یا خیر، اظهار کرده: بله در گذشته چنین موردی اتفاق افتاد که با ابطال برخی آرا در آن حوزه انتخابیه نفر بعدی به مجلس شورای اسلامی راه یافت.

...1

اما در این میان نجات الله ابراهیمیان عضو حقوقدان شورای نگهبان چندی قبل به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: علت ابطال آرا، رد صلاحیت خانم خالقی بوده است و البته از آنجا که دلایل رد صلاحیت شخص به خود وی اعلام می‌شود لذا قانوناً نمی‌توان این مسائل را بیان کرد.

عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به این سؤال که آیا جایگزین مینو خالقی در انتخابات میان‌دوره‌ای مشخص می‌شود یا منتخب ششم استان اصفهان جایگزین وی خواهد شد، خاطر نشان می کند: این مسئله باید در شورای نگهبان مطرح شود ولی علی‌القاعده قانون اقتضا می‌کند که جایگزین وی در انتخابات میان‌دوره‌ای مشخص شود.

قانون چه نظری دارد؟

یک منبع آگاه در همین زمینه می گوید: قانون در موضوع انتخابات مجلس شورای اسلامی با شورای اسلامی شهر و روستا متفاوت است و اینکه نفر علی البدل جایگزین فرد دیگری شود، برای نمایندگان در مجلس شورای اسلامی صدق نمی کند.

او با تصریح بر برگزاری انتخابات میان دوره ای برای منتخب جایگزین اصفهان خاطر نشان کرد که این مسائل ربطی به کسب ۲۵ درصد آراء یا سایر دیدگاه های مطرح شده ندارد و نظر نهایی همان نظر شورای نگهبان قانون اساسی است.

این منبع موثق با یادآوری مسائل پیش آمده مشابه در انتخابات مجلس دهم تهران و گمانه زنی ها برای ابطال آراء یک از منتخبان با نفر سی و یکم افزود: آن زمان حامیان لیست رأی آورده می گفتند نمی توان نفر بعدی را جایگزین کرد و باید تکلیف در انتخابات میان دوره ای مشخص شود اما برای اصفهان نظرشان کاملا برعکس و دگرگون شده است و این نشان می دهد این اظهار نظرها تنها بر حسب دیدگاه های سیاسی و شخصی است و نظر نهایی همان نظر قانون و شورای نگهبان قانون اساسی است.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.