سرویس: اقتصادی 16:00 - شنبه 21 فروردین 1395

استاندار با اعلام نگرانی شدید در مورد وضعیت آب مطرح کرد؛

با بی‌سابقه‌ترین خشک‌سالی چند دهه اخیر روبرو هستیم

رسول زرگر پور بابیان اینکه در پشت سد، امروز به میزان ۲۶۰ میلیون مترمکعب آب وجود دارد، افزود: آب جاری رودخانه این تصور غلط را به وجود نیاورد که وضعیت آب استان خوب است درصورتی‌که به‌شدت اوضاع خشکی گسترده شده است.

به گزارش اصفهان شرق؛استاندار اصفهان ظهر امروز در نشست خبری با موضوع مشکلات آب و کمبود منابع آبی استان در محل استانداری اظهار کرد: با توجه به جاری بودن آب در رودخانه زاینده‌رود تصور اکثر مردم بر مهیا بودن شرایط مساعد در خصوص آب است درصورتی‌که شدت خشکی در استان در این چندساله به نهایت خود رسیده است.

رسول زرگر پور  با اشاره به جلسه اخیر شورای عالی آب که با حضور معاون اول رئیس‌جمهور در روزهای اخیر  برگزارشده بود ، گفت: شورای عالی آب بالاترین مرجع برای تصمیم‌گیری در خصوص آب است که با حضور ذی‌نفعان تشکیل و تصمیم‌گیری‌های لازم را انجام می‌دهد.

وی بابیان اینکه طرح ۹ ماده‌ای آب مربوط به زاینده‌رود در دی‌ماه سال ۹۲ در شورای عالی آب تصویب‌شده بود و مبنای کار قرار گرفت، تصریح کرد: از ۶ ماه قبل به این جمع‌بندی رسیدیم که یکسری موارد مصوب با چالش‌هایی مواجه است، لذا برای بررسی در جلسه شورای عالی آب مطرح تا موانع آن برطرف شود.

* جلسه شورای عالی آب در راستای ارزیابی عملکرد اجرایی دستگاه های اجرایی در موضوع حوضه آبریز زاینده رود برگزار شد

این مقام ارشد استان با اذعان به اینکه با پیشنهاد وی و پس از پیگیری ۶ ماهه این جلسه برگزارشده است، افزود: این جلسه در خصوص ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی در رابطه با عملکردشان در زمینه اجرای طرح ۹ ماده‌ای آب برگزار شد.

زرگر پور  با اشاره بر اینکه بیشترین مباحث به برداشت‌های غیرمجاز، طرح‌های توسعه‌ای و یک سری عدم اجرای مصوبات توسط دستگاه‌های مختلف مطرح شد، تأکید کرد: همان‌طور که معاون اول رئیس‌جمهور هم اذعان کرد دولت، طرح مصوبه ۹ ماده‌ای را برای احیای حوضه آبریز زاینده‌رود بهترین طرح می‌داند و آن را در اولویت بررسی و پیگیری خواهد کرد.

وی از دیگر تأکیدات جهانگیری را مسئول دانستن شخص وزیر نیرو برای اجرای تک‌تک طرح ۹ ماده‌ای عنوان کرد و افزود: کلیه وزارتخانه‌ها ، دستگاه‌ها و مخصوصاً استانداری‌های ذی‌ربط موظف به همکاری کامل با وزیر نیرو در این زمینه هستند.

استاندار اصفهان گفت : در صورت که دستگاهی در همکاری لازم با وزارت نیرو و مصوبات شورای عالی آب کوتاهی کند به معاون اول رئیس‌جمهور انتقال داده شود تا برخورد لازم صورت بگیرد، همچنین در پاسخ به برخی از دستگاه‌ها و نهادهایی که در این زمینه اشکالاتی را وارد می‌کردند گفته شد که تمام مصوبات شورای عالی آب و  شورای هماهنگی آب و آنچه وزیر نیرو مطرح می‌کند همه ازنظر دولت معتبر و لازم‌الاجرا است.

زرگر پور بابیان اینکه شصت درصد مصوبات طرح ۹ ماده‌ای آب اجراشده ، ادامه داد: برای ۴۰ درصدی که اجرایی نشده است بعضاً اعلام‌شده که ظرفیت‌های لازم در اختیار نبوده است، مثل‌اینکه از سمت ما مطرح‌شده است نیاز به یک مدیریت منسجم در منطقه است یا اینکه چرا مصوباتی که در راستای برداشت‌های غیرمجاز و غیرقانونی انجام می‌شود از سرعت اجرای مناسبی برخوردار نیست؟

* طی یک برنامه پنج ساله وضعیت آب زاینده رود را به حالت مطلوب قبلی می رسانیم

وی با عنوان کردن این موضوع که رودخانه زاینده‌رود ظرف چند سال به این وضعیت امروزی رسیده است، تصریح کرد: با جلسه‌ای که در این زمینه در شورای عالی آب برگزار شد و امیدواریم سرعت بیشتری در بحث حوضه آبریز زاینده‌رود انجام شود، حداقل طی یک برنامه پنج‌ساله وضعیت زاینده‌رود را به وضعیت سابق برگردانیم.

مقام ارشد استان و عضو شورای عالی آب کشور اذعان کرد: شاید برای مردم این قابل‌هضم نباشد که اگر با مشکل آب مواجه هستیم چرا آب در رودخانه این‌گونه که امروز شاهد هستیم جاری است و یا اینکه هشدارهای مکرر استاندار برای چیست که در مقام پاسخ باید گفت: این هشدارهای به سبب آن است که امروز ما در خشک‌ترین سال‌های گذشته در بحث آب هستیم.

زرگر پور بابیان اینکه در مهرماه و آبان ماه سال ۹۴ بارش‌های زیادی را شاهد بودیم، ادامه داد: در آذرماه با کاهش بارندگی مواجه شدیم و از اواسط بهمن‌ماه کاهش نزولات آسمانی را شاهد بوده‌ایم.

وی با اشاره به ‌پیش‌بینی فصلی پژوهشکده اقلیم‌شناسی که تا پایان تیرماه ۹۵ را ارائه کرده است، گفت: در اصفهان با پیش‌بینی کاهش بارش باران ۱۰ الی ۲۰ درصد کمتر از حد نرمال روبرو خواهیم بود.

* جریان آب در زاینده رود، تصور مردم را در زمینه مشکلات آب به اشتباه نیندازد

استاندار بابیان اینکه در پشت سد، امروز به میزان ۲۶۰ میلیون مترمکعب آب وجود دارد، افزود: آب جاری رودخانه این تصور غلط را به وجود نیاورد که وضعیت آب استان خوب است درصورتی‌که به‌شدت اوضاع خشکی گسترده شده است.

زرگر پور ادامه داد: در برنامه توزیعی وزارت نیرو پیش‌بینی‌شده بود که مقدار آب پشت سد باید یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون مترمکعب باشد ولی امروز آمار چیز دیگری را نشان می‌دهد و کمبود ۹۴۰ میلیون مترمکعب ثبت‌شده است.

استاندار اصفهان با اذعان بر اینکه ما ۵۰ درصد سهم آب را هم جلو جلو مصرف کرده‌ایم،‌ اظهار کرد: بر اساس تفاهم‌نامه ابتدایی با نظام صنفی برای این‌که کشت‌های کشاورزی صدمه نبینند آب جاری‌شده است ولی برای آینده باید ببینیم چه برنامه‌ای ریخته می‌شود ولی باید با نظام صنفی کشاورزان و با توجه به میزان آب در مورد ادامه تحویل آب به بخش کشاورزی، شرب و صنعت تصمیم‌گیری شود.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه در چه زمانی مجدداً آب‌باز می‌شود و به چه میزان،  گفت: هیچ‌کسی نمی‌تواند در این موضوع اعلام نظر کند و به عوامل و پارامترهای متفاوتی بستگی دارد ولی تنها کسانی که مسئول اطلاع‌رسانی در این زمینه هستند شخص فرماندار یا مسئول آب است و نظر آن با توجه به تصمیمات کمیته ۵ نفرِ که شامل فرماندار، مسئول آب، مسئول کشاورزی و دو نفر از نظام صنفی است.

* پاسخ استاندار در مورد طرح انتقال آب از سمیرم به رفسنجان

استاندار در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر طرح انتقال آب از سمیرم به رفسنجان اظهار کرد: این طرح توسط طرف رفسنجان در حال اجرا و پیگیری بود که به حمدالله با تلاش‌های مستمر لغو شد.

زرگر پور بابیان اینکه من نگران وضعیت آب هستم، تصریح کرد: استفاده از فنّاوری‌های به‌روز، ظرفیت‌های موجود و پیش رو باید تمام سعی خود را بکنیم تا مشکلات را برطرف کنیم، البته لازم به توضیح است که شبکه آب و فاضلاب اصفهان به دلیل قدمت آن مستهلک‌شده است.

وی در خصوص تغییر الگوی کشت نیز تأکید کرد: در جهاد کشاورزی طرحی تهیه‌شده است ولی هنوز به مرحله اجرایی نرسیده که امیدواریم شاهد اجرای هرچه زودتر آن باشیم.

مقام ارشد استان بابیان اینکه اگر طرح ۹ ماده‌ای به‌صورت کامل اجرا شود نتایجی ازجمله مشخص شدن مدیریت یکپارچه بر روی رودخانه زاینده‌رود، جلوگیری از هرگونه برداشت جدید انجام می‌شود و همچنین طرح‌های توسعه‌ای شناسایی و پیگیری می‌شود.

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.