سرویس: اجتماعی 11:30 - جمعه 20 فروردین 1395

۵ میلیون ایرانی دیابت دارند

یک متخصص بیماری های داخلی، با اشاره به شعار امسال روز جهانی بهداشت که دیابت نامگذاری شده است، گفت: حدود ٥ میلیون دیابتی در بین بزرگسالان ایرانی وجود دارد.

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از مهر  دکتر سید محمدرضا لاجوردی تصریح کرد: کم تحرکی ، ورزش نکردن، مصرف غذاهای پرکالری و چرب، مصرف بالای کربوهیدراتها ، مصرف کم سبزیجات و میوه ها همگی شیوه های پرخطر زندگی هستند که میتوانند باعث چاقی و افزایش احتمال ابتلا به دیابت بشوند .

این متخصص داخلی و فوق تخصص گوارش ادامه داد: هر کسی احتمال ابتلا به بیماری دیابت را دارد ولی در کسانی که یکی یا هر دو والدینشان مبتلا به دیابت هستند ، کسانی که چاق هستند و بخصوص چاقی شکمی دارند ، افرادی که بعلت بعضی اختلالات مجبور به مصرف بعضی داروها مثل کورتون هستند و یا مبتلایان به بعضی بیماریها مثل آکرومگالی و کوشینگ بیش از سایر افراد در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

وی در خصوص تاثیر فاکتور سن، در بروز این بیماری گفت: در هر سنی ممکن است دیابت ایجاد بشود اما معمولاً دیابت تیپ یک (نوع وابسته به انسولین) در افراد جوان و دیابت نوع دو (غیر وابسته به انسولین)در بزرگسالان بیشتر دیده می شود.

لاجوردی با اذعان به آمار قابل توجه مبتلایان به دیابت در کشورمان گفت: حدود ٥ میلیون دیابتی در بین بزرگسالان ایرانی وجود دارد که نشاندهنده رقم بیش از ده درصد بالغین را به خود اختصاص میدهد و این آمار کمی نیست. عموماً شیوه هایی از زندگی که در آنها بروز چاقی بیشتر مشاهده میشود ریسک ابتلا به دیابت را افزایش میدهد. در ضمن این شیوه های زندگی در یک بیمار مبتلا به دیابت می تواند باعث عدم کنترل مناسب قند خون و عدم حصول نتیجه درمانی مناسب بشود.

وی در رابطه با عوارض عدم توجه به این بیماری توضیح داد: بی توجهی به دیابت که بعضاً در بیماران دیده می شود میتواند باعث بروز زودرس عوارض و کاهش طول عمر و مرگ و میر بیمار گردد و هزینه های مالی زیادی نیز به خانواده تحمیل کند. دو عارضه حاد دیابت یعنی کتواسیدوز دیابتی و کومای هیپراسمولار غیر کتوزی می توانند منجر به مرگ در فرد مبتلا به این عوارض شوند. اما به هر حال دیابت با تشدید آترواسکلروز و تصلب شرایین میتواند در تسریع بروز حوادث عروق قلبی و مغزی باعث افزایش آمار مرگ و میر در مبتلایان به دیابت بشود.

لاجوردی با اشاره به نقش انسولین در کنترل این بیماری گفت: همه مبتلایان به دیابت نیازمند به مصرف انسولین نخواهند شد اما در نوع یک دیابت، فرد حیاتش وابسته به مصرف انسولین است و در صورت عدم مصرف انسولین در چنین شخصی کتواسیدوز و مرگ قطعی خواهد بود. همچنین افرادی که با ترکیبات و قرصهای خوراکی قندشان کنترل نمی شود مجبور به استفاده انسولین می شوند که میتواند این مصرف موقتی یا گاها دایمی نیز باشد.

وی در خصوص برخی تبلیغات در شبکه های ماهواره ای  مبنی بر درمان دیابت تصریح کرد: تبلیغاتی که در شبکه های ماهواره ای مبنی بر درمان قطعی دیابت نوع دو با تکنیکهای جراحی و… می شود صحت ندارد ولی روشهای جراحی که برای درمان چاقی وجود دارد می تواند به درجاتی بخاطر کاهش جذب مواد غذایی، در کنترل قند نقش داشته باشد.

لاجوردی در پایان خاطر نشان کرد: با کنترل مناسب قند خون، کنترل فشار و چربی خون، کاهش وزن در افراد چاق، ورزش، تغذیه مناسب ، قطع مصرف سیگار و الکل و کاهش استرس می شود تا حد زیادی از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد و یا بروز آن را به تاخیر انداخت.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.