سرویس: سیاسی 09:01 - جمعه 20 فروردین 1395

شاهدی دیگر بر عدم پایبندی آمریکا به تعهدات برجام؛

رئیس شورای ملی ایرانیان آمریکا: تحریم‌ها به طور کامل برداشته نشده است/ انتخابات آمریکا بزرگترین تهدید برای توافق هسته‌ای است

تریتا پارسی رئیس «شورای ملی ایرانیان آمریکا» گفت، اگر همه تحریم‌ها علیه ایران در چند ماه باقیمانده از دولت باراک اوباما برداشته نشود، وضعیت اقتصاد ایران آن طور که مردم انتظار دارند، بهبود نخواهد یافت. به نظر من بزرگترین تهدید، سیاست داخلی آمریکا و انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست که می‌تواند مشکل بزرگی در ادامه اجرای توافق اتمی ایجاد کند.

به گزارش اصفهان شرق؛ تریتا پارسی رئیس «شورای ملی ایرانیان آمریکا» گفت، اگر همه تحریم‌ها علیه ایران در چند ماه باقیمانده از دولت باراک اوباما برداشته نشود، وضعیت اقتصاد ایران آن طور که مردم انتظار دارند، بهبود نخواهد یافت.

به گزارش «شفاف»؛ به نقل از بخش فارسی پایگاه اینترنتی شبکه «صدای آمریکا»، تریتا پارسی در حاشیه گردهمایی هفته ایرانیان هاروارد، در گفت‌وگو با این شبکه گفت با وجود تایید اجرای تعهدات ایران در قالب اجرای توافق اتمی، سه عامل می‌تواند اجرای این توافق را تهدید کند.
وی افزود: «به نظر من بزرگترین تهدید، سیاست داخلی آمریکا و انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست که می‌تواند مشکل بزرگی در ادامه اجرای توافق اتمی ایجاد کند. خیلی از بانک‌ها و شرکت‌ها نگران هستند که هر تحریمی که تابه حال برداشته شده با انتخاب تد کروز و یا دونالد ترامپ به ریاست جمهوری دوباره برگردد.»
به گفته تریتا پارسی چون تحریم‌ها به طور کامل برداشته نشده است، بانک‌ها و شرکت‌‌های بیمه اعتماد ندارند تا دوباره با ایران تجارت کنند.
رئیس شورای ملی ایرانیان آمریکا گفت: «خیلی از شرکت‌های اروپایی زیر فشار عربستان و دیگر کشورها هستند و به آنها گفته شده است، اگر وارد بازار ایران شوید دیگر بازار ما را از دست خواهید داد.»
تریتا پارسی تاکید کرد: «این ریسک وجود دارد که اصلا وضعیت اقتصاد ایران آن طور که مردم انتظار دارند بهبود نیابد.»
او همچنین یادآوری کرد، تردید شرکت‌ها ربطی به تحریم‌های مربوط به حقوق بشر و برنامه‌های موشکی ندارد و مربوط به لغو نشدن کامل تحریم‌های هسته‌ای است.
به اعتقاد رئیس شورای ملی ایرانیان آمریکا، در چند ماه باقیمانده، دولت باراک اوباما باید با وجود فشارهای داخلی، نهایی شدن لغو تحریم‌ها را پیگیری کند وگرنه «با همه تلاش‌هایی که برای رسیدن به توافق اتمی شده است، ممکن است همه بر باد برود.»
اظهارات تریتا پارسی در حالی است که بسیاری از دولتمردان کابینه یازدهم و در راس آنها شخص رییس جمهور معتقدند تحریم­ها طبق برنامه برداشته شده است و آمریکا به اغلب تعهداتش در برجام عمل کرده است.

در حال حاضر به نظر می‌رسد اظهارات تریتا پارسی شاهدی جدی بر آن است که آمریکا هنوز نتوانسته آن گونه که بایسته است تعهدات خود را اجرا و اعتماد لازم را از سوی جمهوری اسلامی جلب کند.

علاوه بر این موارد، این اظهارات نشان دهنده‌ی آن است که نگرانی و تردید بخشی از منتقدین برجام در داخل کشور نسبت به پایداری و اعتبار برجام پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، نگرانی به جایی بوده است.

شفاف

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.