اصفهان شرق

نقشه کشی اصلاح طلبان برای اردیبهشت ماه

کدخبر: 98077
1395/01/19 در ساعت 10:02

به گزارش اصفهان شرق؛ انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی در حالی در ۷ اسفند برگزار شد که در برخی از حوزه ها تعیین نمایندگان به دور دوم کشیده شده و ۶۹ نماینده باید در روز ۱۰ اردیبهشت از سوی مردم انتخاب شوند.

۶۹ کرسی باقیمانده در مجلس، برای هر یک از طیف های سیاسی از اهمیت فزاینده ای برخوردار است، چرا که ترکیب مجلس آینده را مشخص خواهد کرد. اصلاح طلبان که در دور اول انتخابات پس از سال ها قهر و تحریم انتخابات توانستند با ائتلاف با حامیان دولت و برخی از اصولگرایان به اصطلاح میانه رو، بخش قابل توجهی از صندلی های سبز رنگ را نصیب خود کنند، در حال حاضر به سمت کسب حدود ۴۰ کرسی دیگر در دور دوم گام برداشته اند.

نگاه آماری به نتایج انتخابات دور اول و درصد شانس در دور دوم

در دور اول انتخابات مجلس که در ۷ اسفند ماه برگزار شد، ائتلاف اصلاح طلبان در مجموع ۸۹ کرسی کسب کردند، هرچند این آمار با جابجایی افراد رای آورده میان فراکسیون ها می تواند جابه جا شود. برای نمونه کسانی مانند کاظم جلالی و بهروز نعمتی که در لیست اصلاح طلبان در تهران حضور داشتند، ممکن است در ترکیب بندی جدید مجلس وارد اردوگاه لاریجانی شوند و فراکسیون جدیدی شکل دهند، با وجود آنکه، گرایش اصلاح طلبان و این دست از اصولگرایان به سمت دولت می تواند نقطه مشترکی میان آنها باشد.

آمار مربوط به تعداد نمایندگان اصولگرا در مجلس به ۹۳ نفر می رسد. اصولگرایانی که در لیست ائتلاف بزرگ اصولگرایان حضور داشتند و توانستند به عنوان منتخب وارد مجلس دهم شوند.

در این بین از ۲۲۱ نفر نماینده منتخب راه یافته مجلس، مستقل ها نیز نقش تعیین کننده ای دارند و گرایش عمده آنها به سمت یک جریان سیاسی خاص می تواند، ترکیب فراکسیون های مجلس را با تغییراتی مواجه سازد.

در دور دوم انتخابات مجلس در روز ۱۰ اردیبهشت تکلیف ۶۹ نماینده دیگر مشخص می شود ( جزئیات بیشتر) که هر یک از جریان ها برای کسب اکثریت مجلس دهم به درصد بالایی از کرسی های باقیمانده احتیاج دارند. بر اساس سنجش گرایش های نامزدهای حاضر در دور دوم، اصلاح طلبان به همراه اعتدالگرایان، در حال حاضر در ۳۷ حوزه از ۵۶ حوزه نامزد مشخص دارند و به نظر می رسد در روزهای آینده نیز بتواند چند تن از مستقل ها را نیز در لیست نهایی خود برای دور دوم قرار دهند. به این ترتیب هدف گذاری اصلاح طلبان برای ۴۰ کرسی تعیین می شود.

در آن سوی ماجرا، در ۵ حوزه اصولگرایان بدون رقیب هستند و نامردهای اصولگرا برای کسب کرسی مجلس با یکدیگر رقابت دارند. هر چند در ۱۰ حوزه اصولگرایان نامزدی ندارند و رقابت میان مستقل ها و اصلاح طلب هاست. این بدان معناست که درصورتیکه اصولگرایان نتوانند، نظر مستقل ها را به سوی خود جلب کنند، ۱۰ کرسی دور دوم از هم اینک به صورت قطعی متعلق به اصولگرایان نخواهد بود. در ۱۱ حوزه دیگر نیز رقابت میان اصولگرها و مستقل ها خواهد بود. در ۴۸حوزه نیز با توجه به تعیین شدن گرایش ها تا به امروز و با در نظر گرفتن نتایج دور اول، اصولگرایان و اصلاح طلبان نامزدهایی برای رقابت با یکدیگر دارند. هرچند ممکن است این حوزه ها با جلب نظر مستقل ها در برخی از حوزها، تغییر کند.

برنامه اصلاح طلبان برای دور دوم

جریان سیاسی اصلاح طلب در دور اول انتخابات توانست فراتر از انتظارها ظاهر شود و با کسب ۳۰ کرسی تهران، درصد قابل توجهی از کرسی های مجلس را به حساب خود واریز کند. در صورتیکه این جریان بتواند در دور دوم نیز موفق عمل کند، می تواند فراکسیون قدرتمندی را در مجلس دهم در کنار اصولگرایان تشکیل دهد. به همین منظور و برای کسب امتیازات بیشتر در مجلس دهم، در سه هفته ای که به روزهای تبلیغات و برگزاری انتخابات باقی مانده، در صدد ارائه لیستی مشخص از نامزدهای مورد حمایت خود در حوزهای مختلف سراسر کشور است.

اما این مسیر برای اصلاح طلبان سهل و آسان نیست و شرایط برگزاری انتخابات در شهرهای کوچکتر نسبت به مرکز و مراکز استان ها، تفاوت می کند. اصلاح طلبان در زمانیکه توانستند در تهران تمامی کرسی ها را کسب کنند، مردم شهرهایی را که به اصولگرایان گرایش داشتند در طبقه بندی توسعه سیاسی، در رده های پایینی قرار دادند و رای ها را به رای خوب و رای بد تقسیم کردند. ورای چنین برداشتی که اصلاح طلبان از شهرستان ها دارند، رقابت ها در این حوزه ها بیشتر جنبه محلی و رقابت میان دسته های مشخصی دارد که به جریان های سیاسی وابستگی خاصی ندارند و مردم ورای وابستگی سیاسی نامزدها، به آنها رای می دهند.

برنامه اصلاح طلبان در دور دوم کسب ۴۰ کرسی است که دستیابی به این هدف می تواند به صورت قابل توجهی وزن آنها را در مجلس بالا ببرد. در حالیکه بر اساس تجارب گذشته مشارکت مردم در دور دوم انتخابات مجلس همواره کاهش می یابد، باید انتظار مشارکت کمتر از ۶۲ درصدی را داشت. علی رغم این، اصلاح طلبان افزایش مشارکت در انتخابات را در یک فرمول ساده، اغلب به نفع خود تفسیر می کنند و افزایش مشارکت را برابر با بالا رفتن شانس نامزدهای اصلاح طلب برای پیروزی می دانند.

آذر منصوری، فعال اصلاح طلب و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران، معتقد است شانس اصلاح طلبان بالای ۴۰ کرسی مجلس است: ” ۴/۱ از کرسی های مجلس باقی مانده است و این تعداد از کرسی باقی مانده به حتم بر روی آرایش سیاسی مجلس آینده اثر می گذارد. با توجه به اینکه بیش از ۴۰ کرسی برای اصلاح طلب ها وجود دارد، تلاش این جریان سیاسی اثرگذاری بر افزایش مشارکت مردم خواهد بود. با توجه به اینکه اکثر حوزه های انتخابیه مشخص شده اند و اصلاح طلبان هم نتیجه خوبی گرفتند، مردم تشویق می شوند که با افزایش مشارکت خود پیروزی های دیگری رقم بزنند. باید گفت که از دید کلان مشارکت در دور دوم انتخابات مجلس نه تنها از دور اول کمتر نیست، بلکه بیشتر نیز هست.”

با این حال محسن کوهکن، منتخب مجلس دهم، در اظهاراتی، تحلیل دور دوم را کار غلطی ارزیابی می کند و نگاه سیاسی به انتخابات در دور دوم و به خصوص در حوزه های تک نماینده را بی فایده می داند: ” وقتی بحث یک یا دو نفر درمیان است قاعدتا چیزی به عنوان لیست دیگر مطرح نیست و مردم براساس شناخت فردی خود به افراد رای می دهند. در واقع مولفه جناح بندی سیاسی در مراکز استان ها و تهران را نباید به حوزه های تک نفری تعمیم بدهیم.برهمین اساس هم معتقدم که تحلیل وضعیت دور دوم انتخابات کار غلطی است. برخی حوزه‌ها هستند که رقابت بین دو نفر است که اتفاقا اختلاف دیدگاه ندارند لذا مردم در این حوزه ها بیشتر روی ویژگی های منفی و مثبت افراد و شناختی که از آنها دارند اقدام به تصمیم گیری می کنند.”

در حالیکه کسب ۴۰ کرسی برای اصلاح طلبان در دور دوم می تواند بسیار امیدوار کننده و به عنوان سورپرایز اردیبهشت در نظر گرفته شود، محمدرضا عارف، رئیس شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان در انتخابات در همایش هم اندیشی برگزیدگان مرحله اول و نامزدهای مرحله دوم انتخابات مجلس دهم، این میزان را حداقل کسب کرسی ها در بدبینانه ترین حالت  دانسته بود: “ما معتقدیم اهمیت دور دوم بیشتر از دور اول است. اگر بخواهیم پیروزی خود را کامل کنیم و بتوانیم در این مجلس برنامه‌ای را محقق کنیم و به تعهداتمان به مردم عمل کنیم و در مجلس فضای رفاقت باشد باید اکثریت را داشته باشیم. خوشبختانه مطالبات گام اول در گام دوم مورد تاکید قرار گرفته است. اکثریت قابل اعتنای ما در مجلس منوط به دور دوم است.  امروز هر موضوعی که فعالیت ما را در دور دوم تحت الشعاع قرار می‌دهد باید کنار گذاشته شود. همه منتخبان دور اول باید مشارکت کنند. در بد بینانه‌ترین حالت باید حداقل ۴۰ کرسی داشته باشیم. ‌خواهش بنده این است که در یک ماه آینده هیچ حرف و تحلیل و نقطه نظری که بر این انسجام خدشه وارد کند، نباید زده شود.”

در ۳۷ حوزه ای که اصلاح طلبان با توجه به اعلام گرایش نامزدهای موجود قابلیت رقابت را دارند و با در نظر گرفتن حوزه تبریز و ارومیه، کسب ۴۱ کرسی در خوشبینانه ترین حالت و به صورت پیروزی مطلق اصلاح طلبان در دور دوم به دست می آید. یکی از برنامه های اصلی اصلاح طلبان برای پیروزی در دور دوم و ارائه تحلیل های خوشبینانه، به دست آوردن کرسی ریاست مجلس است. افزایش وزن سیاسی اصلاح طلبان در مجلس، حتی مخالفان اصلاح طلب ریاست مجلس محمدرضا عارف را مجاب می کند، از روی نام علی لاریجانی عبور کنند و خطر تشکیل یک گروه قدرتمند اصولگرا را با همراهی لاریجانی به جان بخرند.

عارف در اظهارات متعدد به صورت تلویحی تمایل خود برای ریاست مجلس دهم را اعلام کرد و هرگونه مذاکره با لاریجانی و شخصیت های سیاسی اصلاح طلب و دولتی را برای ائتلاف بر نام لاریجانی رد و تکذب کرده است. نتایج دور دوم انتخابات مجلس می تواند تکلیف ریاست مجلس را نیز تا حدود زیادی مشخص کند.

هر چند حساسیت ها در دور دوم نسبت به دور اول در زمان تبلیغات کمتر است، اما تعداد کرسی های باقیمانده، بار دیگر اصلاح طلبان را برای ایجاد موج های مصنوعی و موج سواری بر آن ترغیب خواهد کرد و فضای دوقطبی مسمومی را رقم خواهند زد. فضایی که تعدادی از نامزدها ملقب به تندرو خواهند شد و برای جلوگیری از ورود این افراد، مردم باید تهییج شوند. از این رو بازار شایعه ها و بیانیه های کذایی مجدد در رسانه ها و به ویژه شبکه های اجتماعی داغ می شود.

فرهنگ نیوز