اصفهان شرق

رد صلاحیت خالقی توسط شورای نگهبان، براساس قانون و دفاع از حق الناس است/ مستندات این رد صلاحیت از سوی اصلاح طلبان به دست شورای نگهبان رسید

کدخبر: 98003
1395/01/18 در ساعت 12:45

به گزارش اصفهان شرق؛ حجت الاسلام سید احمد میرمرشدی در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز پیرامون  برخی از سخنان مواضعی که این روزها از سوی جبهه اصلاح طلبان مبنی بر باطل شدن آرا سومین نامزد منتخب مردم اصفهان درانتخابات اسفندماه  و هجمه به این تصمیم قانونی شورای نگهبان مطرح می کنند، اظهار کرد:  نظارت شورای نگهبان بر انتخابات براساس قوانین کشور  یک نظارت استصوابی است.

وی با بیان اینکه تفاوت نظارت استصوابی با دیگر نظارت ها در این است که در این نوع نظارت، ناظر در تمامی مراحل مسیر انتخابات از ابتدا تا انتها حق دخالت دارد و به تعبیری تا زمانی که به تصمیم درست و قانونی منجر شود، توانایی قانونی مداخله و تصمیم گیری  دارد، تصریح کرد: قانون دست شورای نگهبان را در نظارت استصوابی باز گذاشته  شده است.

عضو سابق هیأت نظارت بر انتخابات اصفهان افزود: طبق ماده ۳ قانون نظارت بر انتخابات، شورای نگهبان در تمامی مراحل انتخابات تا پایان انتخابات و پیش از صدور  اعتبارنامه  کاندیدای نمایندگی حق مداخله دارد و می تواند در تمامی مراحل، براساس مستندات انتخابات و آرا تصمیم بر باطل شدن بگیرد.

وی در مورد ابطال آرا مینو خالقی سومین نامزد منتخب  انتخابات ۷ اسفند در اصفهان تاکید کرد: موضوع  از این قرار است که براساس مستنداتی که پس از انتخابات به دست شورای نگهبان از این نامزد رسید، رد صلاحیت شد و چون رد صلاحیت شدند در حقیقت آرا این  فرد باطل شد  و تا فردی  اعتبارنامه  اش در مجلس تصویب نشده باشد، نماینده محسوب نمی شود.

حجت السلام میرمرشدی خاطرنشان کرد: شورای نگهبان، نمایندگان امین مردم هستند و وظیفه دارند با بررسی و رصد چنانچه متوجه تخلف و اشتباهی در انتخابات شوند، مداخله کنند و مانع از صدور اعتبارنامه فرد شوند، نظارت شورای نگهبان بر نامزدها در مراحل  چند گانه انتخابات اعم از ثبت نام، زمان بررسی صلاحیت ها، در روز انتخابات و پس از انتخابات و بررسی صحت انتخابات و سپس محل اعتبارنامه است.

وی افزود: مراحل  شورای نگهبان از زمان ثبت نام تا تصویب  اعتبارنامه قانونی است، براساس  قانون کسی حق ندارد تا زمان قبل از تصویب اعتبارنامه اش در مجلس خود را نماینده مردم معرفی کند، قانون به شورای نگهبان این اجازه را داده است که در هر زمان پیش از تصویب اعتبارنامه نماینده مجلس  متوجه هر موضوع پیرامون نامزد انتخابات شود که قصد فریب دادن و یا  پوشاندن سابق گذشته خودرا داشته، می تواند مداخله کند و تصمیم بگیرد.

عضو سابق هیأت نظارت بر انتخابات اصفهان ابراز کرد: رد صلاحیت  مینو خالقی توسط شورای نگهبان  براساس دفاع از حق الناس، دفاع از آرا مردم و قانون انتخابات، دفاع از اعتماد صادقانه  و خالصانه آحاد مردم است، مینو خالقی در ابتدای امر در برخورد با شورای نگهبان  و ارائه سوابق خود  برای بررسی صلاحیت ها صادقانه عمل نکرده و با پوشاندن گذشته خود باعث فریب ناظرین  صلاحیت ها شد و این به نوعی غش در معامله است.

وی با بیان اینکه  درابتدای امر  خانم خالقی  توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شده بود ولی با رایزنی های برخی افراد صلاحیتش تایید شد، گفت:  قابل به ذکر است که افرادی از درون جبهه اصلاح طلبان مستنداتی  از مینو خالقی به دست شورای نگهبان می رسد که پس از بررسی مستندات، شورای نگهبان به این  نتیجه  می رسد که ورود خالقی به  مجلس اصلا به صلاح نظام جمهوری اسلامی ایران نیست.

میرمرشدی گفت: در حقیقت هم قطاران و همفکران خالقی در جبهه اصلاح طلبان مستندات رد صلاحیت این نامزد  را افشا کردند  و گرنه شورای نگهبان  علم لدنی ندارد.

انتهای پیام/