سرویس: سیاسی 08:03 - چهارشنبه 18 فروردین 1395

نقض برجام اعلام رسمی شد؛

آمریکا بالاخره دبه کرد

قوانین حقوقی درج شده در متن برجام آنقدر پیچیدگی داشت که تنها تعدادی اندک از نخبگان کشور آن را متوجه شده و تفسیرهای متفاوتی ارایه کردند. مردم اما جمله «حذف تحریم ها و بهبود وضعیت معیشت» را متوجه شده و به آن دلخوش کردند، مساله ای که گویا با دبه آمریکاییها باید خواب آن را دید.

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از صاحب نیوز، علی رغم توضیحات مسوولان ایرانی مبنی بر اجرای کامل برجام و عدم نقض آن توسط طرف آمریکایی، اوباما به صراحت از نقض برجام سخن گفت و حوزه وزارت خارجه این کشور نیز آن را تایید کرد.

عراقچی در حضور اخیر خود در برنامه تحلیلی شبکه دو به صراحت اعلام کردکه ” از نظر ما برجام نقض نشده اما مقام معظم رهبری معتقدند که برجام نقض شده و ما هم از نظر ایشان پیروی می کنیم!”

قوانین حقوقی درج شده در متن برجام آنقدر پیچیدگی داشت که تنها تعدادی اندک از نخبگان کشور آن را متوجه شده و تفسیرهای متفاوتی ارایه کردند. مردم اما جمله” حذف تحریم ها و بهبود وضعیت معیشت ” را متوجه شده و به آن دلخوش کردند، مساله ای که گویا با دبه آمریکاییها باید خواب آن را دید.

هر چند به گفته مسوولان، تحریم ها حذف، پول های بلوکه آزاد، مشکل شبکه بانکی، حسابهای سوییفت و ال.سی برطرف و اوضاع کشور به بهبود نسبی رسیده اما وقتی نگرانی طرف های اروپایی از جانب آمریکا برطرف نشده، چگونه قرار است تجارت خارجی رونق بگیرد؟

وقتی دلار تحریم است و کشورها حاضر به معامله به پول دیگری نیستند، پول نفت فروخته شده چگونه به کشور باز می گردد؟
وقتی حساب سوییفت و ال.سی باز شده ولی معامله ای از طریق آن انجام نمی شود، وضعیت صادرات چگونه قرار است بهبود یابد؟
اوباما در کنفرانس خبری اخیر خود که بعد از سخنرانیش در اجلاس امنیت هسته ای ۲۰۱۶برگزار شد، اجرای تعهدات برجام (که تنها با حذف برنامه هسته ای قرار بود اجرا شود) را منوط به عدم حمایت از حزب الله لبنان و عدم پیش برد برنامه موشکی ایران کرد.

اوباما به صراحت از آزمایشات موشکی ایران به عنوان عاملی برای نگرانی جهانی یاد می کند که مانع تجارت با ایران خواهد شد: «نکته دیگری که من می‌گویم و آن هم مهم است، رفتار خود ایران برای اطمینان‌آفرینی از امن بودن این کشور جهت انجام تجارت است. در توافقی مانند این، اولویت اول من… نگرانی اول من… این بود مطمئن شوم که ما برنامه هسته‌ای آنها را متوقف کنیم و اینکه مواد (هسته‌ای) که آن موقع داشتند و به آنها زمان گریز کوتاه می‌داد، انتقال داده شوند. این اتفاق افتاده است. و من همیشه گفته‌ام که نمی‌توانم قول بدهم که ایران از فرصت فراهم شده در این رهگذر برای ورود مجدد به جامعه بین‌الملل استفاده کند. ایران تا کنون متن توافق را رعایت کرده است، اما روح توافق، مستلزم این است که ایران به جامعه جهانی و شرکت‌ها سیگنال‌هایی بفرستد مبنی بر اینکه اقدام به انجام طیفی از اقدامات تحریک‌آمیزی که شرکت‌ها را هراسان می‌کند، نخواهد کرد.وقتی آنها موشک بالیستیک با شعارهایی برای نابودی اسرائیل شلیک می‌کنند، این شرکت‌ها را مشوش می‌کند. برخی خطرهای ژئوپولتیک وجود دارند که وقتی آنها (شرکت‌ها) می‌بینند این اتفاق دارد می‌افتد، تشدید می‌شوند. اگر ایران به ارسال موشک به حزب‌الله ادامه بدهد، این کار شرکت‌ها را مضطرب می‌کند.»

ویدئوی کامل کنفرانس اوباما در لینک قابل دسترسی است.
این سخنان به تازگی توسط سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تایید شده است:”ایران به بخش‌های هسته‌ای برجام پایبند بوده ولی آمریکا برای مقابله با نقض موشکی بخش‌هایی از برجام مصمم است و هنوز هم توانایی اعمال تحریم و فشار را دارد.ایران اما اقدامات مخرب خود در منطقه را ادامه می‌دهد و کماکان از حزب‌اله حمایت و موشک بالستیک آزمایش می‌کند؛ اعلام می‌کنیم که هنوز توانایی اعمال تحریم و فشار بر ایران را برای خود حفظ کرده‌ایم.”

در حالی که در روزهای اخیر خبرنگاران برای مشاهده بازگشایی سوییفت به بانک مرکزی رفته اند اما سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این خصوص سخنی گفته که نشان می دهد سوییفت هم مشکلات بانکی و خطوط ارتباطی تجاری را حل نمی کند.

به گفته مارک تونر “دولت این کشور با شرکت ها و بانک ها در سراسر دنیا گفتگو و آنان را در زمینه میزان برداشته شدن تحریم ها ضد ایران در قالب برجام توجیه می کند ️می توانم بگویم دولت قصد ندارد به دولت ایران اجازه دسترسی به نظام مالی آمریکا را بدهد.”این اظهارات در وب سایت وزارت خارجه آمریکا با لینک مقابل قابل مشاهده است.

با وجود همه ابهام هایی که در اجرایی شدن برجام وجود دارد امارییس‌جمهور در روزهای اخیر اعلام می کند که “اگر این دولت می‌خواست راه گذشته را ادامه دهد، امروز صادرات نفت کشور به صفر می‌رسید، در حالی که اگر برجام نبود، قدم به قدم حتی یک بشکه نفت را هم نمی‌توانستیم صادر کنیم”

به طور حتم برای به نتیجه رسیدن برجام تیم دیپلماسی کشور مشکلات بی شماری را متحمل شدند چرا که شطرنج با روباه بدون شک کار ساده ای نیست اما تصور بیچارگی ایران بدون وجود برجام و اعلام این مساله در جامعه جهانی، آن را به نقطه ضعفی آشکار تبدیل می کند.

نمودار

نمودار بلومبرگ نشان می دهد که فروش نفت ایران پس از برجام افزایش یافته اما در جدولی که مشاهده می کنید، جمله افزایش فروش نفت پس از۲۲ماه قابل مشاهده است.
سایر نمودارها نیز نشان میدهد که میزان فروش نفت ایران در اوج تحریم ها به مراتب بیش از دو سال قبل و آغاز دولت یازدهم بوده است.

در سده های قبل، علم از ایران به اروپا صادر می شد و درآن زمان،آمریکا وجود خارجی نداشت.
این امر نشان می دهد که دنیا باید به زبان فارسی و یا عربی مسلط باشد تا بتواند رساله های بوعلی سینا و خواجه نصیر طوسی را ترجمه و استفاده کند.
مشکل از زمانی آغاز شد که ایران از تولید علم و فناوری بازنشست و بدین ترتیب قضیه برعکس شد.

از آن زمان تا کنون، زبان انگلیسی به زبان بین المللی و دلار به واحد پول دنیا تبدیل شده و مشکل دقیقا از همین جا آغاز شد.
مراودات بین المللی برمبنای دلار شکل گرفت و قدرتهای غربی به این نتیجه رسیدند که می توان با محرومیت از دلار، سایر کشورها را از هستی ساقط کرد. ایران از کشوری درون گرا وبرون زا به کشوری برون گرا و درون زا تبدیل شد تا راه برای تحریم، مذاکره های نفس گیر برای بقا و دبه کشورهای غربی باز شود.
برای فرار از چنین وضعیتی، کشور نیازمند علم، اقتصاد، حقوق و فرهنگ مقاومتی و بازگشت به جایگاه از دست رفته خود در سده های پیشین است.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.