سرویس: اجتماعی 08:30 - سه شنبه 17 فروردین 1395

وادادگی مسئولان مقابل عربستانی‌ها

پشت‌پرده بهره‌برداری سیاسی از یک جنجال ورزشی

بهمن ماه سال گذشته بود که پس از جریان اعدام شیخ نمر رهبر شیعیان عربستان، گروهی اندک در داخل کشور به منظور اعتراض به رژیم آل سعود به سفارت این کشور حمله ور شدند. این موضوع اما سرآغاز دستاویز رژیم آل سعود برای جنجال آفرینی های مختلف علیه ایران شد.

به گزارش اصفهان شرق؛ اوایل بهمن ماه سال گذشته بود که پس از جریان اعدام شیخ نمر رهبر شیعیان عربستان، گروهی اندک در داخل کشور به منظور اعتراض به رژیم آل سعود به سفارت این کشور حمله ور شدند. این موضوع اما سرآغاز دستاویز رژیم آل سعود برای جنجال آفرینی های مختلف علیه ایران شد که یکی از آنها نیز اقدام غیر حرفه ای فدراسیون فوتبال عربستان برای تغییر مکان دیدارهای تیم های ایرانی و عربستانی و برگزاری آنها در یک کشور ثالث بود.

این درخواست عربستانی ها از کنفدراسیون فوتبال آسیا ابتدا از سوی فدراسیون فوتبال ایران و حتی وزارت ورزش و دولت ایران چندان جدی گرفته نشد و همین اهمال کاری در انجام وظایف، موجب شد تا بالاخره با پافشاری های فراوان و البته در غفلت مسئولان ایرانی، فدراسیون فوتبال عربستان مجوز لازم برای برگزاری بازی ها در کشور ثالث را اخذ کرد. اقدامی که بدون شک با هیاهوهای ایجاد شده و جنجال آفرینی های رژیم و رسانه های آل سعود، مخاطره ای نیز برای امنیت ملی کشورمان محسوب می شود و پذیرش مسئله حضور تیم های ایرانی در کشور سوم به منزله ناامنی در داخل کشور به حساب می آید.

در این بین اما نکته قابل توجه اینجاست که گویا برخی مسئولان در ورزش کشور، فرصت را برای هر نوع بهره برداری سیاسی علیه جناح مخالف دولت مناسب دیده و با بی توجهی خود نسبت به اقدام عربستانی ها، به نوعی به دنبال فشار به گروه های مخالف دولت هستند. این وادادگی برخی مسئولان ورزش کشور و حتی فدراسیون فوتبال به این دلیل است که آنها قصد دارند به حمایت از دولت، موضوع حمله به سفارت عربستان را بار دیگر زنده کرده و مقصران این جریان را مسبب اصلی ضربه خوردن فوتبال ایران نام نهند. این در شرایطی است که شواهد و قرائن نشان می دهد دولت با برخی اقدامات دیپلماتیک و از طریق وزارت خارجه، وزارت ورزش با بهره گیری از لابی های دولتی در هیات دولت و فدراسیون فوتبال از طریق نهادهای بین المللی نظیر فیفا و دادگاه عالی ورزش می توانستند تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا و شکایت فدراسیون فوتبال عربستان را وتو کنند.

کدام مسئولان ورزشی اهمال کاری می کنند؟

تیم‌های ذوب آهن، تراکتورسازی تبریز و سپاهان باید حدود ۱۶ روز دیگر در امارات و دبی برابر نماینده‌های عربستانی بازی کنند و در این بین گفته می‌شود در صورتی که فدراسیون فوتبال به داداگاه عالی ورزش شکایت کند این فرصت را دارد تا این رای را تغییر بدهد.

فدراسیون فوتبال: فدراسیون فوتبال که در یکی دو ماه گذشته مدام از حمایت از باشگاه‌های ایرانی و گرفتن حق و حقوق آنها صحبت کرده بود می‌توانست از همان ابتدا با شکایت به دادگاه عالی ورزش این رای را عوض کند اما اهمال کاری آنها این شانس بزرگ را از باشگاه‌های ایرانی گرفت. با این حال گفته می‌شود هنوز هم برای این موضوع دیر نشده است و فدراسیون فوتبال ایران و یا هرکدام از باشگاه‌های ایرانی شرکت کننده در لیگ قهرمانان آسیا این شانس را دارند تا روز ششم آپریل که مهلت آن تا ۳ روز دیگر به اتمام می‌رسد با شکایت به دادگاه عالی ورزش حق فوتبال را بگیرند و دوباره میزبانی به ایران برگردانده شود.

وزارت ورزش: بدون شک بر کسی پوشیده نیست که علیرضا اسدی دبیر کل فدراسیون فوتبال نزدیک ترین گزینه حاضر در این فدراسیون است که به دولت و وزارت ورزش منتصب است و با فشار و لابی دولتی ها بر علی کفاشیان بود که مهدی محمد نبی از پست خود کناره گیری کرد و اسدی بر این مسند نشست. حالا اسدی به عنوان نیروی منتصب به وزارت ورزش در فدراسیون فوتبال در خصوص اقدامات انجام گرفته از سوی جایگاه دبیر کلی فدراسیون می گوید: بهتر بود ما سفارت عربستان را آتش نمی‌زدیم تا این اتفاق‌ها نمی‌افتاد. بهتر بود ما با کسی دعوا نمی‌کردیم که این مسائل پیش بیاید. اما حالا که این اتفاق‌ها رخ داده است چه بهتر است که فکر شده عمل کنیم تا رفتارمان تبعاتی را برای فوتبال ایران نداشته باشد.  وی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا همان ابتدا فدراسیون فوتبال علیه رای AFC به دادگاه عالی ورزش شکایت نکرد هم گفت: شما زمانی که یک رای هنوز صادرنشده است می‌روید شکایت کنید و با کنفدراسیون فوتبال آسیا وارد دعوا شوید؟ این موضوع می‌توانست برای فوتبال ایران تبعاتی داشته باشد و مطمئن باشید ما بهترین تصمیم را گرفتیم. در آن زمان این بهترین تصمیم بود. زمانی که این اتفاق افتاد ما با یک تیم حقوقی جلساتی را داشتیم و به همین دلیل هم کاری کردیم که به صلاح فوتبال ایران باشد. این بهترین تصمیم بود که ما گرفتیم و من از آن دفاع می‌کنم.

از سوی دیگر نیز آذری مدیر عامل باشگاه ذوب آهن اصفهان به عنوان یکی از نمایندگان ایران در رقابت های لیگ قهرمانان آسیا با انتقاد از عملکرد مسئولان ورزش کشور می گوید: من دو ماه قبل و زمانی که رای کنفدراسیون فوتبال آسیا درخصوص بازی در کشور ثالث با تیم‌های سعودی تازه صادر شده بود در نشست هم اندیشی گفتم که خیلی سریع به دادگاه عالی ورزش شکایت کنید تا بتوانیم میزبانی را به ایران برگردانیم ولی آنها گفتند که این شکایت زمان بر می‌شود و امکان این کار وجود ندارد. آنها گفتند تقریبا چهار پنج ماه طول می‌کشد که  در دادگاه عالی ورزش درخواست ما رسیدگی شود و به همین دلیل هم پیگیری این موضوع منتفی شد.

حالا باید منتظر ماند و دید که آیا در فرصت باقی مانده مسئولان ورزش کشور بالاخره تصمیمات لازم برای شکایت به دادگاه عالی ورزش را انجام خواهند داد یا خیر. چراکه تا پایان مهلت شکایت ایران به دادگاه عالی ورزش یعنی همان ۶ آپریل تنها ۳ روز دیگر فرصت باقی مانده است. از سوی دیگر نیز در شرایطی مسئولان فدراسیون فوتبال مطرح می کنند که باشگاه ها حق شکایت ندارند، که اخبار و اطلاعات واصله نشان می دهد هیچ منعی برای شکایت باشگاه های ایرانی به دادگاه عالی ورزش وجود ندارد و مسئولان فدراسیون نشین و برخی دست های پشت پرده در وزارت ورزش برای آنکه ارتباطات با کنفدراسیون فوتبال آسیا با مشکل مواجه نشود، از هر نوع اقدامی جلوگیری بعمل می آورند.

البته با اظهار نظری که اسدی، دبیر کل فدراسیون فوتبال و فرد منتصب به وزارت ورزش داشته به نظر می رسد که این وزارتخانه چندان هم بی میل نیست که بازی ها در کشوری ثالث برگزار شود تا از این طریق بتوانند به اهداف سیاسی مد نظر دولتی ها دست یابند. این در شرایطی است که در حال حاضر با تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا مبنی بر برگزاری بازی های تیم های ایرانی و عربستانی در کشور ثالث، منافع ملی کشورمان به خطر افتاده و همین امر لزوم و اهمیت ورود نهادهای نظارتی و بالادستی به ویژه شورای عالی امنیت ملی را در این ماجرا دوچندان می کند.
منبع: فردا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.