سرویس: اخبار شهرستان 11:51 - دوشنبه 16 فروردین 1395

رئیس انجمن حمایت کشاورزان شهرستان اصفهان:

کاهش حجم آب در مرحله سوم بازگشایی زاینده رود به ازای خسارت کشاورزی شرق اصفهان/ مصوبه ای که کم تر از یک هفته زیر سوال رفت

محمدرضایی گفت: متاسفانه با وجود مصوبه کمیته 5 نفره مبنی بر دادن آب با حجم 32 مترمکعب در ثانیه از سد آبشار به شرق اصفهان، طی تصمیم مدیر حوضه زاینده رود، این حجم آب به 22 متر مکعب در ثانیه کاهش یافت.

حسین محمد رضایی در گفتگو با اصفهان شرق، با اشاره به جلسه مورخ 10 فرودین 1395 با حضور اعضای کمیته 5 نفره استان، گفت: در این جلسه مصوب شد که آب به مدت 55 روز طی سه مرحله 18 روزه با حجم 32 متر مکعب بر ثانیه برای کشت شرق اصفهان از سد آبشار اختصاص یابد تا بتوان کشت امسال را به ثمر رساند.

رئیس انجمن حمایت کشاورزان شهرستان اصفهان با اشاره به اینکه متاسفانه کم تر از یک هفته مصوبه جدیدی در جلسه دیگر این کمیته مطرح شد، اظهار کرد: در جلسه روز شنبه مورخ 14 فروردین 95 که با حضور آقای احسانی مدیر حوضه آبریز زاینده رود تشکیل و تصمیم بر بازگشایی آب به 22 متر مکعب در ثانیه از سد آبشار از سوی مدیر حوضه مطرح شد.

وی افزود: کاهش بارش باران و پیش بینی کمبود آب از دلایلی بود که منجر به تصمیم بر کاهش میزان حجم آب به میزان 10 متر مکعب در ثانیه شد و در نهایت هیئت مدیره نظام صنفی بعد از چانه زنی در این رابطه، به نشانه اعتراض به این تصمیم جلسه را ترک کردند.

*ضرر جدی بر کشاورزان با کاهش دادن حجم آب

عضو هیئت مدیره نظام صنفی شهرستان اصفهان با اشاره به اینکه کشاورزان طی دوره خشکسالی آسیب جدی دیده اند، تاکید کرد: با کاهش حجم آب در مرحله سوم بازگشایی، حدود 50 درصد از کشت امسال نابود میشود و این در واقع ضرر جدی بر کشاورزان روا میدارد.

وی بیان کرد: اگر میزان آب مطلوب طی مصوبه 10 فرودین داده نشود، به معنای عدم درامد امسال کشاورزان است زیرا کشاورزان هزینه بسیاری در رابطه با کشت امسال را متقبل شده اند.

محمدرضایی از جلسه روز یک شنبه مورخ 15 فرودین در مسجدالنبی شهر زیار خبر داد و در این رابطه افزود: طی جلسه ای که با کشاورزان شرق اصفهان مبنی بر طرح موضوع کاهش حجم آب گرفته شد، قطعنامه ای جهت ارائه به مسئولان کشوری به امضای کشاورزان رسید تا بتوان صدای این قشر را جهت ارائه حق آبشان برسانیم.

*حضور کشاورزان شرق اصفهان در تهران

وی از حضور کشاورزان در تهران خبر داد و گفت: با تصمیم جمعی کشاورزان، مقرر شد تا تعدادی از کشاورزان برای طرح خواسته خود در رابطه با به ثمر رسیدن کشت امسال به تهران سفری داشته باشند.

رئیس انجمن حمایت کشاورزان شهرستان اصفهان با انتظار از مدیریت حوضه زاینده رود، اذعان کرد: متاسفانه آب بران حوضه زاینده رود با یک چشم دیده نمی شوند و در این رابطه کشاورزان شرق اصفهان گاها جور بی آبی را می کشند.

وی تاکید کرد: متاسفانه مصوبه شورای عالی آب مبنی بر برداشت جدید از حوضه زاینده رود نه تنها اجرایی نشد بلکه گاهی زمزمه افتتاح طرح های جدید و برداشت آب شنیده می شود و همه این موارد نمونه ای کوچک از عدم اجرای کامل مصوبات است.

*مصوباتی که همچنان بر روی کاغذ ماند

محمد رضایی، اجرای احداث خط لوله فولاد مبارکه برای برداشت زاینده رود، 32 هزار هکتار توسعه باغات چهارمحال و بختیاری و توسعه صنایع را از مواردی مطرح کرد که هنوز ادامه داشته و مشکل کشت در بی آبی آن را کشاورزان شرق اصفهان خواهند کشید.

وی در پایان از مسئولان خواست تا با پیشگیری از وارد شدن خسارت بیشتر به کشاورزان شرق اصفهان، با اختصاص حجم 32 مترمکعب در ثانیه آب به کشاورزی این منطقه، از وارد امدن خسارت و عدم برداشت محصول این قشر زحمت کش جلوگیری کنند.

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.