سرویس: اجتماعی 15:30 - دوشنبه 16 فروردین 1395

خودکفایی کشور در اهدای خون

مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران گفت: از نظر آمار اهدای خون، به خودکفایی رسیده‌ایم.

به گزارش اصفهان شرق، دکتر علی اکبر پور فتح الله درباره فعالیت های سال گذشته و اهداف پیش روی سازمان انتقال خون، افزود: هم اکنون شاخص اهدای مستمر خون در سازمان انتقال خون ۵۲ درصد است که در سال گذشته نزدیک به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد خون اهدا کرده اند.
وی با بیان اینکه از نظر تعداد اهداکنندگان خون، شاخص ما ۲۷ اهدای خون به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت است، گفت: هم اکنون از نظر آمار اهدای خون به خودکفایی رسیده‌ایم و به‌دنبال افزایش آمار اهدای خون نیستیم بلکه در پی افزایش اهداکنندگان مستمر و رساندن شاخص ۵۲ درصدی اهدای مستمر به ۹۰ درصد هستیم.
پورفتح اله همچنین با اشاره به طرح ساماندهی اهدا کنندگان بار اول گفت: با توجه به اینکه خطر بروز آلودگی در میان اهداکنندگان بار اولی خون بالاتر است، سازوکاری برای ساماندهی خون های اهدایی بار اولی در نظرگرفته و به‌نحوی برنامه ریزی کرده‌ایم که اهدا کنندگان بار اول به سمت اهدای مستمر هدایت شوند.
وی با بیان اینکه در صدد ایجاد مراکز کارآمد و استاندارد اهدای خون هستیم، گفت: راه اندازی ۵ مرکز بزرگ به کمک خیران در استان تهران نیز در همین جهت انجام شده است.
پورفتح اله افزود: دلیل ساخت این پنج مرکز نیز همین است که بتوانیم حجم اهدای خون در این مراکز را به بالاتر از ۲۰ هزار واحد برسانیم.
وی درباره  فعالیت های آموزشی و پژوهشی و دستاوردهای این حوزه نیز گفت: مجوز تاسیس مرکز رشد گرفته و دو طرح پژوهشی این مرکز نیز تصویب شده است.
پورفتح الله، تاسیس آزمایشگاه جامع رفرانس ژنوتایپ گروه‌های خونی کشور و تولید انبوه کیت غربالگری تعیین گروه های اصلی و آنتی بادی های غیر منتظره مهم بالینی را دو عملکرد مهم معاونت آموزشی و پژوهشی خواند و گفت: برگزاری سومین کنگره بین المللی طب انتقال خون با حضور و همکاری ۱۳ کشور خارجی و ۱۹ سخنران بین المللی یکی دیگر از کارهای بزرگی بود که نشان دهنده جایگاه آموزشی و علمی سازمان انتقال خون در منطقه است.
وی افزود: موسسه عالی طب انتقال خون در  سال ۹۴، رتبه ششم مرکز تحقیقات در میان ۱۴۵ مرکز فاقد ردیف بودجه را کسب کرد.
پورفتح الله به دستاورد ملی دیگری اشاره کرد که منجر به مدیریت بهتر خون و فراورده های آن خواهد شد و گفت: راهنمای ملی انتقال خون و فرآورده های آن در مراکز درمانی و راهنمای ملی مراقبت از خون، دو دستاورد دیگر هستند که با ابلاغ به بیمارستان ها می تواند جلوی مصرف بی رویه خون این ماده ارزشمند و حیاتی را بگیرد و با تهیه این دو دستورالعمل ملی نیمی از راه را پیموده ایم.
وی درباره دستاوردهای سازمان انتقال خون ایران افزود: در سال ۹۴ در بعد بین المللی می توان به ادامه همکاری با سازمان جهانی بهداشت در قالب مرکز همکار و مشارکت در تاسیس شبکه سلامت خون امرو اشاره کرد.
پورفتح الله همچنین گفت: ارسال نمونه های کنترل خارجی کیفی آزمایشگاهی ایکاس، برگزاری کارگاه GMP و پیگیری تاسیس شبکه سلامت خون امرو از جمله برنامه هایی است که در راستای همکاری با سازمان جهانی بهداشت ادامه خواهد داشت و در امسال نیز این برنامه ها انجام شد.
وی در فعالیت‌های فراملی به تفاهم نامه امضاء شده با سازمان انتقال خون فرانسه، افغانستان و ترکیه اشاره کرد و افزود: طرح تاسیس بانک اطلاعات سلامت خون میان کشورهای عضو امرو EMRO، و مقدمات راه اندازی دیپلم مشترک انتقال خون با یکی از دانشگاه‌های فرانسه از جمله دیگر فعالیت های بین المللی سازمان انتقال خون است.
پور فتح‌اله گفت: در راستای همکاری با سازمان جهانی بهداشت پروژه تاسیس «بانک اطلاعات سلامت خون میان کشورهای عضو امرو» را نیز در دست داریم و در همین ارتباط  فعالیت های علمی، پژوهشی و تحقیقاتی در مورد انتقال خون کشورهای منطقه وکمک به انتقال خون کشورهای نیازمند  انجام شده و یا درحال انجام است.
وی همچنین به دستاوردهای حوزه معاونت توسعه مدیریت و منابع سازمان اشاره کرد و گفت: تعرفه گذاری خدمات انتقال خون و تحت پوشش قرار گرفتن ۱۴ خدمت سازمان در سال ۹۴ دستاورد بزرگی بود که می تواند به تحول خدمات انتقال خون و مدیریت بهتر مصرف خون منجر شود.
مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران افزود: اخذ مجوز وصول ۱۱۰ میلیارد تومان درآمد در قانون برنامه و بودجه سال ۹۴ نیز یکی از دستاوردهاست که در پی تحقق درآمدهای سازمان انتقال خون تحقق پذیرفته است اما برای رشد و توسعه انتقال خون کشور باید درآمدهای انتقال خون اختصاصی شود تا بتوانیم با استفاده از در آمدهای سازمان فرآیندها را روزآمد کنیم و ارتقا دهیم.
مهر

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.