سرویس: اجتماعی 14:35 - دوشنبه 16 فروردین 1395

عجیب‌ترین رشته‌های دانشگاهی جهان:

در دانشگاه، مطالعات قلاب بافی بخوانید!

…دانشجویان این دوره، دروسی با موضوع بیولوژی، حیوان‌شناسی و شیمی آموزش داده می‌شود. باید دید در این رشته واحدی درباره تشخیص مرغ هورمونی از غیر آن هم وجود دارد یا نه!

به گزارش اصفهان شرق؛ در کنار رشته‌های عادی که روزانه دانشجویان سراسر دنیا در دانشگاه‌ها مشغول به تحصیل آن هستند، رشته‌هایی نامعمول و عجیب هم وجود دارد که شاید در فرهنگ‌های خود این کشورها عجیب نباشد و نقشی مهم در اقتصادشان داشته باشد، اما به هر حال نامشان برای ما عجیب و غریب است. در ادامه چند نمونه از این رشته‌ها را می‌خوانید:

مدیریت گل!
دانشگاه ایالتی «می‌سی‌سی‌پی» آمریکا، رشته عجیبی به نام «مدیریت گُل» دارد که در آن تمام فنون لازم برای تجارت این کالای زیبا از رشد آن تا بازاریابی و فروش تدریس می‌شود.

خیمه‌شب‌بازی!
دانشگاه «کانکتیکات» ۵۲ سال است که رشته‌ای را در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به نام «خیمه‌شب‌بازی» ارائه می‌کند! دانشجویان این رشته می‌توانند دوران تحصیلشان را با خیمه‌شب‌بازی و درس‌های مربوط به آن سپری کنند. واحدهای مختلف این رشته، شامل انواع درس‌های نورپردازی و ساختن عروسک ها است!

مطالعات هری پاتر!
دانشگاه «دورهام» که یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های انگلیس است، رشته‌ای را به نام «هری پاتر و عصر جادوگری» راه‌اندازی کرده است! دانشجویان این رشته، در طول دوران تحصیل، انواع وردها و جادوها را یاد می‌گیرند! اما احتمالاً فارغ‌التحصیلان این رشته، برای اشتغال‌زایی، راه آسانی را پیش رو نداشته باشند!

حراجی!
در ایالت «پنسیلوانیا»ی آمریکا علاقه‌مندان به مقوله حراجی، می‌توانند در «کالج هاریسبرگ» به صورت تخصصی تحصیل کنند. دانش آموختگان رشته حراجی، متصدی یا دلال این حوزه می‌شوند. در این رشته، انواع فنون اقتصادی و روان‌شناسی برای بهتر اجرا کردن یک حراج، با حفظ حقوق مشتریان آموزش داده می‌شود.

فلسفه و جنگ‌های ستاره‌ای
تصور کنید که دانشجویان فلسفه دانشگاه «جورج تاون»، آثار متفکران برجسته‌ای نظیر ارسطو، کانت و… را برای فهم اعماق فلسفی! مجموعه فیلم‌های سینمایی «جنگ‌های ستاره‌ای» مطالعه می‌کنند! در رشته «فلسفه و جنگ‌های ستاره‌ای» دانشجویان تلاش می‌کنند با تحقیق، پاسخ سؤالاتی مانند «آیا سفر در زمان و بازگشت به گذشته امکان‌پذیر است؟» و سؤالاتی مشابه را بیابند. این رشته در حالی که سعی می‌کند سؤال‌های فلسفی اصلی را که از مجموعه علمی تخیلی «جنگ‌های ستاره‌ای» به ذهن می‌آید تشریح کند، به معرفی متافیزیک و فلسفه شناخت‌شناسی می‌پردازد.

هک اخلاقی
با این که در بیشتر کشورهای دنیا، آموزش‌های مرتبط با شبکه‌های رایانه‌ای در دوره‌های آموزشی مهندسی نرم‌افزار ارائه می‌شود، در دانشگاه «آبرتای داندی» دوره کارشناسی «هک اخلاقی» وجود دارد! دانشجویان این رشته، انواع مطالب مربوط به هک و امنیت شبکه را یاد می‌گیرند. اما با این که عنوان این رشته، هک «اخلاقی» انتخاب شده است، شاید اطمینان چندانی به فارغ‌التحصیلانش نباشد!

رشته مطالعاتی مرغ
یک مؤسسه آموزشی در ایالت «تگزاس» آمریکا رشته «مطالعات مرغ» دارد! به دانشجویان این دوره، دروسی با موضوع بیولوژی، حیوان‌شناسی و شیمی آموزش داده می‌شود. باید دید در این رشته واحدی درباره تشخیص مرغ هورمونی از غیر آن هم وجود دارد یا نه!

رشته زامبی
«آرنولد بلومبرگ» نویسنده کتاب فیلم‌های زامبی (مردگان متحرک سینمایی) و مدرس مطالعات زامبی فرصتی را برای دانشجویان دانشگاه «بالتیمور» ایجاد کرده است تا بتوانند در همین رشته تحصیل کنند. تعدادی از واحدهای درسی این رشته مربوط به دیدن فیلم‌های کلاسیک زامبی و خواندن کتاب‌های کمدی زامبی است. این که فارغ‌التحصیلان این رشته با مدرکشان چه کار می‌کنند هم محل سؤال است!

دکترای تاریخچه قلاب‌بافی!
دانشگاه «گلاسکو»ی اسکاتلند فرصتی استثنایی در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد تا در رشته «تاریخچه قلاب بافی» دکترا بگیرند! جالب این‌جاست که آن‌ها پس از فارغ‌التحصیلی از این رشته هم می‌توانند از برنامه‌های آموزشی موجود در دانشگاه استفاده کنند.jpgfile_19221_22581_63595217
توسعه بامبو!
از ۱۲۵۰ گونه بامبوی موجود در جهان ۱۴۵ نمونه آن متعلق به جنگل‌های هند است. به همین دلیل در دانشگاه «تریپورا»ی هند، رشته «توسعه بامبو» ایجاد شده است. این رشته شامل موضوعاتی درباره استفاده درست از منابع بامبو و چگونگی به‌کارگیری آن در آلات موسیقی، کشاورزی، مبلمان و مصالح ساختمانی است. دانش آموختگان این رشته قادر خواهند بود با به‌کارگیری فناوری مدرن در زمینه بامبو، نقش مهمی در رشد اقتصادی کشور خود داشته باشند.

رشته آشپزی
دانشکده مهندسی و علوم کاربردی دانشگاه «هاروارد» آمریکا یک رشته جدید با نام «آشپزی و علم؛ از آشپزی بانوان تا علم مواد نرم» راه‌اندازی کرده است. در این رشته، از استادان مجرب علم مواد گرفته تا سرآشپزهای معتبر رستوران‌های آمریکایی و نویسندگان مطرح علم آشپزی در هاروارد حضور دارند. دانشجویان این رشته، مباحث مربوط به روش‌شناسی شیوه‌های آشپزی در فرهنگ‌های مختلف دنیا، تأثیر مواد اولیه به کار رفته در ظروف برای طبخ غذا، انواع شیوه‌های علمی آشپزی، آشپزی برای بیماران خاص مانند بیماران قندی و دیابتی، ارائه ایده‌های نو در آشپزی و تکنیک‌های طعم‌دهی و مهندسی آشپزی را آموزش می‌بینند.

ساخت مبلمان
رشته ساخت مبلمان رشته جدید دیگری است که برای اولین بار در انگلیس به صورت حرفه‌ای در دانشگاه «باکینگهام‌شایر» تدریس می‌شود. دانشگاه باکینگهام شایر با همکاری دانشکده «آکسفورد و چرول ولی» دوره‌های تخصصی این رشته را برای تربیت کارآموزان و کارشناسان آینده صنعت مبلمان‌سازی برگزار می‌کند. در این رشته دانشجویان مباحث مربوط به فلسفه منبت‌کاری در کشورهای جهان، کابینت‌سازی، طراحی چوب و مواد مختلف، حفاظت مواد و علم صیقل دادن مواد را فرامی گیرند. دانشجویان امکان ادامه تحصیل تا مقطع دکترای این رشته را نیز دارند.

مدیریت چمن!
در دانشگاه ایالتی «پنسیلوانیا» در آمریکا رشته‌ای تحت عنوان مدیریت چمن تدریس می‌شود. دانشجویان مدیریت چمن در حوزه هایی چون بیولوژی، شیمی و… مطالعه می کنند تا بتوانند از زمین‌های ورزشی و نیز فضاهای سبز به خوبی محافظت کنند.

احضار ارواح!
«تونی لارنس» مدرس دانشگاه «کاونتری» از کودکی می‌خواست شغلش احضار ارواح باشد. به همین دلیل تصمیم می‌گیرد که رشته‌ای با نام «روان‌شناسی تجارب استثنایی انسانی» تدریس کند تا دانشجویان این رشته بتوانند بعد از فارغ‌التحصیلی با شغل احضار ارواح امرار معاش کنند.

فهیمه مؤذن – خراسان

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.