سرویس: اجتماعی 07:30 - شنبه 14 فروردین 1395

روزگار موشک و مذاکره/

رسانه‌های جهان بیانات رهبر انقلاب را چگونه پوشش دادند؟ + تصاویر

سخنان رهبرانقلاب درباره «موشک و مذاکره» به تیتر اول رسانه‌های جهان تبدیل شد؛ اما با تاکید بر موشک به جای مذاکره. رسانه‌های بیگانه همانند گذشته، بیانات رهبری را تحریف و تلاش کردند رنگ و بوی ایران‌هراسی به آن بدهند. خبرگزاری رویترز پیشتاز تحریف سخنان رهبر انقلاب بود.

به گزارش اصفهان شرق؛ رهبر انقلاب به مناسبت روز بزرگداشت مقام زن و در جمع مداحان کشور، بیانات مهمی را مورد توان دفاعی، برنامه‌ موشکی و مذاکرات داشتند که در رسانه‌های جهان بازتاب گسترده‌ای داشت.

رسانه‌های جهان

رهبر انقلاب در این دیدار بیان داشتند: «اینکه بگویند فردای دنیا، فردای مذاکره است، دنیای موشک نیست، این اگر از روی ناآگاهی گفته شود که ناآگاهی است؛ اما اگر از روی آگاهی باشد خیانت است. اگر نظام اسلامی دنبال فناوری و مذاکره باشد، اما قدرت دفاعی نداشته باشد، هر کشور فزرتی که تهدید کند باید عقب‌نشینی کند. جمهوری اسلامی باید از همه‌ی ابزارها استفاده کند. بنده با گفت‌وگوی سیاسی مخالف نیستم، البته نه با همه؛ در سطح مسائل جهانی با گفت‌وگوی سیاسی موافقم. امروز هم روزگار موشک است و هم مذاکره.»

سخنان رهبری درباره موشک و مذاکره به تیتر اول رسانه‌های جهان تبدیل شد؛ اما با تاکید بر موشک به جای مذاکره. رسانه‌های بیگانه همانند گذشته، بیانات رهبری را تحریف و تلاش کردند رنگ و بوی ایران‌هراسی به آن بدهند. خبرگزاری رویترز پیشتاز تحریف سخنان رهبر انقلاب بود. (اینجا)

در این گزارش بازتاب‌های بیانات رهبری درباره توان موشکی و دفاعی کشور در رسانه‌های بیگانه و تحلیل این رسانه‌ها از سخنان ایشان آمده است.

شبکه فاکس‌نیوز در این رابطه نوشته است:

آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران در اظهاراتی صریح که مذاکره‌کنندگان غربی و حزب میانه‌رو ایران را هدف قرار داده بود، تاکید کرد ملت از طریق برنامه موشکی قدرتمند باقی خواهد ماند ، نه از طریق مذاکره با کشورهای دیگر.

رسانه‌های جهان
فاکس نیوز در جایی از خبر خود نیز بیانات رهبری را به نقل از «آیت‌الله خمینی» نوشته است!

به گزارش مشرق، این رسانه‌ وابسته به جناح محافظه‌کار آمریکا درباره این سخنان رهبری نوشته است: «این اظهارات [آيت‌الله] خامنه‌ای ممکن است بخاطر توییتی باشد که رئیس جمهور میانه‌رو پیشین، اکبر هاشمی رفسنجانی در آن نوشته بود: «دنیای فردا دنیای گفتمان است،‌نه موشک».

فاکس نیوز در ادامه گزارش خود، اشاره‌ای به سابقه آزمایش‌های موشکی ایران می‌کند و آن‌ها را طبق ادعای مقامات آمریکایی، ناقض قطعنامه شورای امنیت برمی‌شمرد.

خبرگزاری رویترز که از ابتدا پوشش سخنرانی رهبر انقلاب را با تحریف بیانات ایشان آغاز کرد، پس از اعتراضات گسترده کاربران و رسانه‌های داخلی، اندکی تیتر خود را اصلاح کرد که همچنان برداشتی غیرصحیح از صحبت رهبری است.

رسانه‌های جهان
تیتر رویترز پس از اصلاح:
[آیت‌الله] خامنه‌ای می‌گوید موشک‌ها-نه فقط مذاکرات- کلید آینده ایران است

رویترز در این رابطه نوشت: رهبر ایران روز چهارشنبه گفت موشک‌ها کلید آینده جمهوری اسلامی است؛ اظهاراتی که در حمایت از سپاه پاسداران بیان شده است که بدلیل آزمایش‌های موشک‌های بالستیک اخیر، از سوی غرب مورد انتقاد قرار گرفته است.

رویترز همچنین نوشته است این اظهارات رهبر ایران ممکن است خطاب به اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس جهمور اسبق ایران باشد که اکنون رهبر غیررسمی جناح میانه‌رو در سیاست ایران است و هفته گذشته گفته بود «دنیای فردا دنیای گفتمان‌هاست نه موشک‌ها».

وال استریت ژورنال نوشته است «ایران برنامه موشکی خود را ادامه خواهد داد»

وال استریت ژورنال نوشت آیت‌الله خامنه‌ای دنیای امروز را زمان موشک و مذاکره می‌داند و ایران علیرغم فشارهای روزافزون بین‌المللی پس از توافق هسته‌ای، از برنامه موشک‌های بالستیک خود صرف‌نظر نخواهد کرد.

رسانه‌های جهان

«حمایت رهبر عالی ایران از برنامه موشکی»؛ این تیتر را نیویورک تایمز به بیانات رهبر انقلاب اختصاص داده است.

رسانه‌های جهان

رهبر عالی ایران روز چهارشنبه با انتقاد از یکی از روحانیون برجسته این کشور که گفته بود در آینده مذاکرات بسیار مهم‌تر از موشک است، از برنامه موشکی ایران حمایت و تاکید کرد هم مذاکرات و هم آزمایش‌های موشکی برای ایران اهمیت دارد. براساس توافق هسته‌ای تابستان گذشته، از ایران خواسته شده است تا از آزمایش موشک‌های دارای قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای خودداری کند.

نیویورک تایمز نوشت است: «این یکی از معدود مواردی است که آیت‌الله خامنه‌ای به شدت و در عین حال غیرمستقیم به اظهارات آیت‌الله رفسنجانی واکنش نشان می‌دهد».

روزنامه صهیونیستی جروزالم پست تیتر خود را همان تیتر جعلی و تحریف‌شده رویترز قرار داده و نوشته است:

آیت‌الله خامنه‌ای: «موشک، نه مذاکرات، کلید آینده ایران است.»

رسانه‌های جهان

این  پایگاه صهیونیستی همچنین به بخش دیگری از سخنان رهبر انقلاب نیز اشاره کرده است که ایشان افرادی را که می‌گویند دنیای فردا دنیای مذاکرات است نه موشک، خیانت‌کار یا ناآگاه می‌دانند.

روزنامه گاردین انگلیس این تیتر را برای سخنان رهبری برگزیده است:

«دفاع [آیت‌الله] خامنه‌ای از برنامه موشکی ایران همزمان با افزایش نگرانی‌های سازمان ملل»

رسانه‌های جهان

به گزارش مشرق، گاردین نوشته است آیت‌الله خامنه‌آی رهبر عالی ایران، با قاطعیت از برنامه موشکی این کشور در مقابل نگرانی‌های اعضای شورای امنیت سازمان ملل، دفاع کرده است.

به گفته گاردین، آیت‌الله خامنه‌ای که همواره حرف آخر را در مسائل کشور می‌زند، یک روز پس از آنکه آمریکا و متحدان اروپایی‌اش با نوشتن نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل ضمن ابراز نگرانی از آزمایش موشکی ایران، هشدار دادند آزمایش‌های اخیر ایران در تعارض با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است که سال گذشته در پی توافق هسته‌ای، صادر شد.

گاردین در پایان نوشته است: «به نظر می‌رسد آیت‌الله خامنه‌ای از دستاوردها و پیامدهای لغو تحریم‌های ایران در نتیجه توافق هسته‌ای، تا بدینجا ناخرسند است. بانک‌های بزرگ اروپایی همچنان بدلیل تحریم‌های غیر هسته‌ای و مربوط به تروریسم علیه ایران، نسبت به انجام نقل و انتقالات مالی برای ایران، بی‌اشتیاق هستند.

پایگاه خبری شبکه بی‌بی‌سی هم، «موشک‌ها بخشی از آینده هستند» را از بیانات رهبری برجسته کرده‌ است.

رسانه‌های جهان

همانند دیگر رسانه‌ها که پیش از این، توییت بحث‌برانگیز هاشمی رفسنجانی را گزارش کرده بودند، و حمایت رهبر انقلاب از برنامه موشکی را در پاسخ به آن اظهارنظر می‌دانستند، بی‌بی‌سی نیز بخش‌هایی از این سخنرانی را پاسخ احتمالی رهبر ایران به رئیس جمهور اسبق تفسیر کرده است که پیش‌تر گفته بود «گفتگو» راه پیشرفت است؛[نه موشک].

نشریه صهیونیستی «تایمز اسرائیل» هم هراس این رژیم از موشک‌های ایران را در خبر خود انعکاس داده است:

«رهبر ایران می‌گوید موشک از مذاکره مهم‌تر است». این تیتر تحریف شده‌ای است که تایمز اسرائیل برای گزارش خود از بیانات رهبری برگزیده است.

رسانه‌های جهان

براساس گزارش مغرضانه تایمز اسرائیل، [آیت‌الله] خامنه‌ای که حامی مذاکرات ایران با غرب در مسأله هسته‌ای بود، می‌گوید مذاکرات نمی‌تواند جای توان نظامی را در روابط بین‌المللی ایران بگیرد. رژیم صهیونیستی پس از آزمایش‌های اخیر موشکی ایران با فشار بر سازمان‌های بین‌المللی از جمله شورای امنیت سازمان ملل خواستار اتخاذ اقدامات تنبیهی علیه ایران شده بود. اما موضع روسیه در حمایت از ایران نشان می‌دهد این کشور قطعنامه احتمالی شورای امنیت علیه ایران را وتو خواهد کرد.

پایگاه صهیونیستی دبکا وابسته به دستگاه‌های امنیتی رژیم اسرائیل هم مانند دیگر منابع اسرائیلی، تیتر نادرست و تحریف شده‌ای را درباره بیانات رهبری برگزیده است:

«آینده ایران به موشک‌ها متکی است، نه مذاکرات»

رسانه‌های جهان بیانات رهبر انقلاب را چگونه پوشش دادند؟ + تصاویر

دویچه وله آلمان : «[آیت‌الله] خامنه‌ای می‌گوید موشک ، و نه مذاکرات به تنهایی، کلید امنیت ایران است.

رهبر عالی ایران آیت‌الله خامنه‌ای از آزمایش‌های اخیر موشک‌های بالستیک ایران که انتقاد آمریکا را بدنبال داشت،‌ حمایت کرده است. آیت‌الله همچنین ادعاها درباره اینکه آینده از آنِ «مذاکره» است نه «موشک» را رد کرده است.

رسانه‌های جهان بیانات رهبر انقلاب را چگونه پوشش دادند؟ + تصاویر

واشنگتن تایمز: «آیت‌الله خامنه‌ای: آینده از آنِ موشک‌هاست، نه مذاکره»

رسانه‌های جهان بیانات رهبر انقلاب را چگونه پوشش دادند؟ + تصاویر

الجزیره: «[آیت‌الله] خامنه‌ای می‌گوید موشک و مذاکره برای ایران حیاتی است»

رسانه‌های جهان بیانات رهبر انقلاب را چگونه پوشش دادند؟ + تصاویر

مشرق
دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.