سرویس: اجتماعی 21:00 - جمعه 13 فروردین 1395

نوشتاری بر مشکل جاده نصرآباد به شهرضا؛

یک تیر و چند نشان با اقدام و عمل شایسته مسئولان/ حل مشکل با اجرای پروژه جاده ای

بیاییم در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل شایسته را به کار ببندیم تا کارهایی انجام دهیم که مصداق با یک تیر چند نشان زدن باشد.

اصفهان شرق/ ولی الله عرب مختاری، اگر به جای شعار و حرف زدن بی عمل، به خدای لایزال تکیه نموده و آستین همت برای عمل بالا بزنیم و به جای دم زدن از امید، روح امید را در جامعه تزریق کنیم، با اتکا به خودباوری و ظرفیت های درونی و پیروی صادقانه از بیانات حکیمانه مقام معظم رهبری و بهره گیری از تدبیر واقعی در بزرگراه اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم، به طور قطع به مقصد اصلی، که شکوفایی اقتصادی و برتری در همه زمینه ها از جمله عرصه های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است، خواهیم رسید.

همچنین اقتدار و عظمت واقعی حکومت اسلامی را به رخ جهانیان خواهیم کشید و همه مدعیان ابرقدرتی را در برابر عظمت ملت ایران اسلامی به کرنش وا خواهیم داشت.

لازمه تحقق این موضوع بعد از تقویت اعتقادات دینی؛ اعتماد به نفس و ایمان به خواستن توانستن و اقدام و عمل به معنای واقعی در بین مسوولان و مردم و تدبیر و امید است. تدبیر در اقدام و عمل حکم می کند که آدمی کارهای بزرگ را با زمان و هزینه کمتر انجام دهد و به گونه ای برنامه ریزی و اقدام نماید که در سایه اجرای یک پروژه مشکلات متعددی را حل نماید ؛ هر چند این مشکل به ظاهرلاینحل باشد یا احتمال پر هزینه و زمان بر بودن آن برود.

یکی از این اقدامات مشکل گشا جاده ارتباطی نصرآباد جرقویه به جاده اصفهان – شهرضا به طول تقریبی 25 کیلومتر است، که در صورت اجرای آن، با هزینه برآوردی حدود 5 میلیارد تومان، می توان گره های زیادی از مشکلات کلانشهر و شرق اصفهان باز کرد و نقش آن را در کاهش تصادفات و تلفات جانی و مالی، ترافیک، آلودگی هوا، اتلاف وقت، مصرف سوخت و افزایش امکانات و توسعه و رونق اقتصادی شرق اصفهان و… شاهد بود.

اگر جاده موجود نصرآباد جرقویه به شهرضا که به علت عرض کم و فرسودگی و قوس های زیاد به یک مشکل بزرگ و قتلگاه تبدیل شده است، اصلاح و یک محور دیگر در کنار آن ایجاد شود که این جاده دو طرفه نباشد، مشکلات زیادی حل می شود، که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره می شود:

1- یکی از مشکلات بزرگ کلان شهر اصفهان آلودگی هوا و ترافیک است که بخش عمده آنها مربوط به تردد غیر ضرور خودروهای سبک و سنگین است. تردد تعداد زیادی خودرو از شرق و جنوب شهر اصفهان که مقصد آنها اصفهان نمی باشد، یکی از عوامل افزایش آلودگی هوا، تشدید ترافیک و راه بندان است که با استاندارد سازی جاده مذکور، دیگر نیازی نیست که بخش عمده ای از کامیون ها، اتوبوس ها و دیگر خودروها که قصد دارند از استانهای فارس، بوشهر، چهار محال و…. به استان های یزد، سمنان، کرمان، خراسان رضوی و… بروند، یا عکس این مسیر را طی نمایند، وارد اصفهان شوند؛ بلکه از فاصله 70 کیلومتری عبور خواهند کرد و بخش زیادی از مشکل آلودگی هوا و ترافیک کلان شهر اصفهان بر طرف می شود.

2- با اجرایی شدن این پروژه علاوه بر حل مشکلات ذکر شده در بند یک، با توجه به کوتاه شدن مسیر و حذف ترافیک، ضمن صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش زمان؛ مردم با هزینه کمتر و در مدت زمان کوتاه تر به مقصد خواهند رسید.

3- توسعه حمل و نقل با افزایش تردد ها و عبور جاده های ترانزیتی یکی از عوامل موثر در توسعه و رونق اقتصادی هر خطه ای است که با اجرای این پروژه و عبور یک جاده ترانزیتی از شرق اصفهان، که محور اصفهان – شیراز را به محور اصفهان- یزد متصل می کند؛ زمینه رشد، رونق و شکوفایی منطقه محروم جرقویه و دیگر مناطق حد فاصل این دو بزرگراه در شرق اصفهان ایجاد و داغ محرومیت از تارک این بخش رخت بر بسته و تاج برخورداری و شکوفایی نمایان می گردد، و شاهد نقش آفرینی بیش از پیش مردمان زحمتکش و پر تلاش این خطه در شکوفایی اقتصادی کشور خواهیم بود.

جاده هرند به کوهپایه

4- در صورت اجرای این پروژه مردم سختکوش جرقویه و دیگر مردمان شرق اصفهان که اهل زحمت و تلاش و خوردن نان عرق جبین خود هستند، می توانند محصولات خود را بهتر و راحت تر به بازار مصرف برسانند، و دیگر شاهد اتلاف دسترنج خود و بر باد رفتن ثمره زحماتشان نباشند. به عنوان نمونه مردم نصرآباد بیشتر به دامداری و کشاورزی اشتغال دارند و عشایر مولد و زحمتکش این شهر سالانه مقادیر زیادی گوشت، فرآورده های لبنی ارگانیک ، و صنایع دستی بی بدیل تولید می نمایند، اما امکان مناسبی برای دسترسی به بازار ندارند، و تردد کم نیز باعث ناشناخته ماندن محصولات آنها می شود و یا آنهایی که به کار کشاورزی اشتغال دارند و در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در سال های اخیر با کمترین میزان آب، که از اعماق زمین استحصال می کنند، چندین هزار تن محصولات غله ای ، صیفی و علوفه ای با بهترین کیفیت تولید می نمایند ؛ اما در فصل برداشت به علت نداشتن بازار مناسب مجبور به فروش دسترنج خود به ثمن بخس می شوند ، اما در صورت عبور یک محور پر تردد از این منطقه با ایجاد فروشگاه ها و نمایشگاه های فصلی و دایمی می توانند محصولات و تولیدات خود را به هموطنان عزیز عرضه نموده  و یا با بهره گیری از این محور به بازارهای خارج از منطقه دسترسی داشته باشند.

جاده
5- مردم محروم شرق اصفهان بویژه جرقویه امکانات و اماکن تفریحی زیارتی ندارند  و در تعطیلات عده زیادی از آنها برای تفریح و زیارت راهی امام زاده شاهرضا می شوند، اما به علت نامناسب بودن مسیر موجود ، همواره شاهد حوادث ناگوار هستند، و کسانی که برای تفریح و زیارت می روند، امید به برگشت با سلامت ندارند و چه بسا دیدارشان به قیامت بکشد؛ که مناسب سازی این جاده نقش مطلوبی در کاهش تصادفات و اضطراب این عزیزان دارد و آنها می توانند با امنیت خاطر تردد نمایند.

6- مدیران، معلمان، کارمندان و کارگرانی که از شهرضا، برای کار و خدمت به این منطقه محروم می آیند؛ و یا دانشجویان و افرادی که از این منطقه برای تحصیل و اشتغال به شهرضا می روند؛ همواره شاهد تصادفات و حوادث ناگوار هستند و سالانه تعدادی از آنها سلامتی یا جان خود را در این مسیر از دست می دهند، که اجرا شدن این پروژه باعث می شود این بزرگواران با احساس امنیت و راحتی ایاب و ذهاب نمایند.

7- بخش عمده ای از مردم بویژه اهالی جرقویه برای خرید ارزاق و مایحتاج خود به شهرضا می روند، به گونه ای که علاوه بر صدها خودرو شخصی، روزانه حدود ده دستگاه اتوبوس و مینی بوس فقط بین نصرآباد و شهرضا تردد می نمایند؛ که به علت وضعیت نامناسب موجود با ترس و دلهره مسیر را طی می کنند، و اجرای این پروژه سفری ایمن را برای مردم به ارمغان می آورد.

8- ختم کلام این که با اجرای این پروژه مردم طعم واقعی خدماتی را که به آنها ارائه شده خواهند چشید؛ چرا که هرچند به لطف الهی و عنایت امام عصر ارواحنا فداه و در سایه استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مردم محروم منطقه جرقویه در جنوب شرقی اصفهان که در دوره طاغوت از کمترین امکانات حتی آب شرب لوله کشی و برق محروم بودند و در اوج محرومیت به سر می بردند ، توفیق بهره مندی از نعمت های زیادی از جمله برق، آب لوله کشی، گاز، مخابرات، راه آسفالته و…. را یافته اند و با استقرار دستگاه های دولتی و نهادهای عمومی و ارتقاء چند روستا به شهر از خدمات ارزنده ای بهره مند شده اند و بخش عمده ای از محرومیت ها و کمبود ها از این منطقه رخت بر بسته؛ اما متاسفانه همچنان مهر محرومیت بر تارک این منطقه ولایی و حامی نظام که قریب 200 شهید تقدیم اسلام و انقلاب اسلامی نموده، مشهود است و با اجرای این پروژه انتظار می رود رنگ و بوی توسعه در این خطه پدیدار و آثار محرومیت بر چیده شده و مردم طعم خدمات و امکانات فراهم شده را بچشند.

با توجه به موارد مذکور که بخشی از فواید اجرایی شدن استاندارد سازی محور نصرآباد جرقویه به شهرضا می باشد، انتظار می رود مسوولان در استانداری، فرمانداری، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، اداره کل راه و شهرسازی استان، بنیاد 15 خرداد و حتی با توجه به بند یک شهرداری اصفهان و دیگر نهاد ها و دستگاه ها به این موضوع ورود پیدا نمایند، و با یک برنامه ریزی دقیق در کوتاه ترین زمان ممکن این پروژه را در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل اجرا نمایند و علاوه بر حل مشکلات موجود و فراهم کردن موارد مذکور ؛ از دعای خیر مردم این خطه و مسافران این مسیر، بویژه دعای زوار ولی نعمت ایرانیان و مامن شیعیان جهان که برای زیارت مضجع شریف رضوی از این جاده تردد می نمایند بهره مند شوند.

 

همچنین بخوانید:

20 نظر در مورد “یک تیر و چند نشان با اقدام و عمل شایسته مسئولان/ حل مشکل با اجرای پروژه جاده ای”

  1. سعید گفت:

    به نام خدا خالق انسانها و درود بر شما و مسوولانی که به فکر امنیت و جان مردم هستند. درست است الحمدلله کشور ما امن است و جنگ و بمب و حادثه تروریستی نداریم که جای شکر دارد
    اما متاسفانه تلفات جاده ای زیاد است امیدواریم مسوولان این جاده خراب و قدیمی و کم عرض و پر و پیچ خم را اتوبان کنند تا همه همنوطنان با خیال راحت از این مسیر عبور کنند و مواردی که در متن نوشته شده تحقق پیدا کند. از نویسنده و منتشر کننده و پیام دهنده ها متشکرم.

  2. علی گفت:

    توسعه حمل و نقل جاده ای سبب دسترسی بهتر به خدمات و کمک به بخش های تولیدی است، اگر جاده نصرآباد به شهرضا اقدام گردد مبادله کالا و دسترسی محصولات تولیدی منطقه به بازارها را آسان تر می کند و با جابجایی بار و مسافر و کالاهای تولیدی به کاهش نابرابری منطقه ای و توزیع بهتر درآمد کمک می کند

  3. شفیعی گفت:

    سلام با توجه به اینکه جاده نصرآباد به شهرضا برای منطقه شرق اصفهان بسیار بااهمیت و پر تردد می باشد نیاز به دوبانده شدن آن زیاد می باشد لذا مسئولین محترم خواهشمندیم نسبت به تعریض جاده و دو بانده نمودن آن اقدام فرمایند .

  4. این جاده واقعا وضیت اسف ناکی دارد و سالانه کشته های زیادی در اثر تصادف و بدبودن وضعیت جاده بوجود میاید از مسئولین تقاضا داریم به این جاده رسیدگی کنند و در دوبانده کردن جاده اقدامات لازم را انجام دهند با تشکر از دست اندرکاران

  5. یه نصرآبادی گفت:

    ممنون از اینکه پیگیر مشکلات شهر هستید ولی ای کاش روزی برسد تا به تمامی مشکلات توجه شود نه اینکه دیگران طراح آن را بدهند و شما بازگو کنید لطفا اگر می توانید به فکر مشکل بیکاری دخترو پسرهای شهر باشید که روز به روز بر تعداد بیکاران معتاد افزوده می شود این از هرچیزی حتی جاده مهمتر است باور کنید.

  6. حاج ولی گفت:

    سلام
    با قدر دانی از همه عزیزانی که ابراز لطف نموده و نظرات خود را ارائه نمودند ، امید است مسوولان محترم با سر پنجه تدبیر به این دغدغه ها توجه نموده و با اقدام و عمل ثابت کنند که جان و امنیت مردم برایشان مهم است.

  7. خانم اشرفی گفت:

    بر اساس آمار میزان عوامل تاثیرگذار در تصادف‌های کشور، ۳۰ درصد مشكلات جاده‌ای در تصادفات رانندگی نقش دارند.
    به نظر من جزای یک اشتباه رانندگی مرگ نیست و جاده باید فرصت جبران اشتباه را به راننده بدهد.
    ای کاش مسءولان کمی بیشتر به مشکل جاده ها توجه می کردند.
    اطلاع رسانی و توجه شما به این مشکل جای تقدیر و تشکر دارد.

  8. حاج ولی گفت:

    سلام با تشکر از این که نظر شریفتان را بیان کردید.اگر متن را کامل مطالعه بفرمایید یکی از اهداف مهم اجرای این طرح توسعه حمل و نقل و در نتیجه فراهم شدن زمینه افزایش تولید و خدمات و بازاریابی مناسب است که این مهم در سایه اشتغال اتفاق می افتد. این هم طرحی نیست که کسی پیشنهاد داده باشد ، مشکل بزرگی است که با حل شدن آن مشکلات زیادی حل می شود و دغدغه خیلی افراد است و امیدواریم اجرایی شود و همه در حال و آینده از ثمرات آن بهره مند شوند.

  9. خانم نکوئی گفت:

    باسلام وتقدیروتشکرازپیگیری مسولان محترم شهرامیدوارم فرماندار محترم واستانداراین مشکل مردم همیشه درصحنه نصرآباد راجدی بگیرندمن خودم دانشجو ی پیام نورشهرضا هستم و بارها شاهد تصادفات وحشتناکی دراین مسیر بودم وجدای ازاین مشکل بزرگ که نادیده گرفتنش بازی باجان مردم محروم نصرآباد است در نصرآباداغلب مردان کشاورزودامدارو زنان قالی بافندو برای بازاریابی وفروش محصولات خود مدام دراین جاده تردد دارندواین جاده جز جاده های شلوغ منطقه می باشد بنابراین خواهشمندیم مسولین محترم اقدامات لازم راجهت توسعه ودو بانده شدن این جاده انجام دهندوامیدواریم درحد حرف باقی نماند واجرایی شود.(خانم اشرفی مرحبا واقعا بیشترجاده های ما قاتلند)

  10. صادق گفت:

    باسلام وادب هر که هرچی میخواد بگه یا بنویسه اما تو ااستان اصفهان کاری واجب تر از دو بانده کردن و اصلاح این جاده نیست ؛ اگر درست بشه می دونید چقدر مشکلات کم میشه چقدر منفعت برای مردم منطقه و همه اوهایی که از این مسیر میرن دارد . بیایید این موضوع را جدی بگیرید و راه را درست کنید.

1 2
دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.