اصفهان شرق

آمارهای تلفات تب برفکی استان اصفهان غیرواقعی است

کدخبر: 97141
1395/01/12 در ساعت 12:30

به گزارش اصفهان شرق؛ شهرام موحدی پیرامون بیماری ویروسی تب برفکی اظهار داشت: تب برفکی یک بیماری بسیار واگیردار در جمعیت دام شامل گاو، گوسفند، بز، میش و بره است و هر از گاهی متاسفانه با تغییر سویه ویروس شاهد گسترش این بیماری در سطح کشور و استان هستیم.

وی با بیان اینکه تب برفکی شامل 7 تیپ ویروس است، افزود: هر کدام از این ویروس‌ها خود نیز دارای تعدادی تحت تیپ هستند و معمولاٌ نیز قرابت آنتی بیوتیکی خیلی کمی با یکدیگر دارند به‌همین دلیل می‌توانند مکرر تغییر و واکسن‌های سازمان دامپزشکی را بی‌تاثیر کنند.

مدیرکل سازمان دامپزشکی استان اصفهان  با اشاره به اینکه سال گذشته تب برفکی از مرزهای غربی کشور وارد شدند، تصریح کرد: در همین راستا سویه این بیماری سویه جدیدی بود و واکسن‌های گذشته نیز نمی‌توانست از این بیماری جلوگیری کند.

تولیدکنندگان واکسن پاسخگوی نیاز دامپزشکی کشور نیستند

وی با اشاره به کمبود واکسن خاطرنشان کرد: سازمان دامپزشکی کشور تولیدکننده واکسن نیست بلکه از طریق اعتبارات داده شده به این سازمان باید واکسن‌ها را از تولیدکنندگان بخرد اما متاسفانه تولیدکنندگان نمی‌توانند پاسخگوی نیاز سازمان دامپزشکی کشور از نظر حجم باشند.

موحدی بیان کرد: به‌هرحال دامپزشکی استان اصفهان اقدامات خوب و واکسیناسیون‌های متعددی در این راستا انجام داد، در همین راستا تعداد واکسیناسیون‌های تب برفکی سال گذشته در حوزه گاو و گوساله بالغ بر 768 هزار نوبت سر و گوسفند و بز بیش از یک میلیون راس بوده است.

وی با بیان اینکه واژه نوبت سر با راس متفاوت است، گفت: ممکن است در یک سال یک گاو 4 بار واکسیناسیون شود، به‌هر حال سازمان دامپزشکی استان اصفهان با همین واکسیناسیون از بسیاری تلفات دام در استان جلوگیری کرد.

مدیرکل سازمان دامکپزشکی استان اصفهان افزود: امیدوار هستیم موسسات و تولیدکنندگان، واکسن‌های مورد نیاز سازمان دامپزشکی کشور را در اختیار این سازمان قرار دهند تا به‌تبع آن این واکسن‌ها در اختیار دامپزشکی استان‌ها قرار گیرد.

وی با بیان اینکه خطر تب برفکی را از آبان ماه سال گذشته احساس می‌کردیم، تصریح کرد: در جلسه ستاد مدیریت بحران استان نیز این موضوع را در حضور استاندار مطرح کردیم و در همین راستا مکاتبات فراوانی هم انجام دادیم.

موحدی خاطرنشان کرد: امیدوار هستیم با به‌ثمر رسیدن دستورات صادر شده اگر قرار است در آینده کمکی به سازمان دامپزشکی استان شود موضوعات مربوط به مبارزه با تب برفکی را شدت بیشتری دهیم.

وی در  پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه در کدام مناطق استان تب برفکی بیشتر است، بیان کرد: متاسفانه در استان به‌جز شهرستان خور و بیابانک در بقیه شهرستان‌های استان بیماری تب برفکی گزارش شده است، هر چند در شهرستان‌های غربی استان با این بیماری بیشتر درگیر هستیم.

جابجائی دام‌ها بدون مجوز دامپزشکی استان سبب انتشار بیماری می‌شود

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به اینکه یکی از مشکلاتی که با آن روبرو هستیم جابجائی بدون ظابطه دام‌ها در استان است، گفت: در همین راستا جابجائی دام‌ها باید با مجوز سازمان دامپزشکی صورت گیرد اما متاسفانه این دام‌ها بدون هیچ‌گونه گواهی حمل بهداشتی دامپزشکی جابجا می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه جابجائی دام‌ها سبب انتشار بیماری‌ها می‌شود، افزود: در همین راستا دامداران باید جابجائی‌های خود را به‌حداقل برسانند یا در صورت جابجائی، گواهی حمل بهداشتی را از حوزه دامپزشکی استان تهیه کنند.

موحدی با اشاره به اینکه دامپزشکی با محیط زیست و محیط بانان ارتباط تنگاتنگی دارد، تصریح کرد: محیطبانان نیز در همین راستا باید تلاش کنند از ورود دام‌هائی که واکسیناسیون نشده‌اند به مناطق حفاظت شده جلوگیری کنند تا این بیماری به حیات وحش منتقل نشود، دامپزشکی استان اصفهان در حاشیه مناطق حفاظت شده موضوع واکسیناسیون را به‌صورت گسترده انجام می‌دهد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آمار تلفات تب برفکی در استان اصفهان به‌چه صورت است، خاطرنشان کرد: متاسفانه آمارهائی که در این راستا در گفته‌ها و شنیده‌ها اعلام می‌شود مورد تائید سازمان دامپزشکی استان نیست اما باید گفت آمار تلفات امسال نسبت به سال 87 که تب برفکی شایع شده بود بسیار کمتر است و این موضوع در حالی است که اعتباری در خصوص تشدید موضوع پیشگیری به دامپزشکی اختصاص داده نشده است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان بیان کرد: آماری که مربوط به تلفات تب برفکی اعلام می‌شود بیشتر جو روانی دارد و متاسفانه برخی افراد تلفات بیشتری را اعلام می‌کنند تا واکسن بیشتری دریافت کنند.

وی با اشاره به تدابیر سازمان دامپزشکی استان اصفهان در سال جاری گفت: امیدوار هستیم در سال آینده 2 اتفاق روی دهد، یکی اینکه اعتباراتی به حوزه دامپزشکی استان اصفهان تخصیص داده شود تا بتوانیم مبارزه را تشدید کنیم و دیگر هم اینکه تولدیکنندگان بتوانند خواسته‌های سازمان دامپزشکی کشور را در زمینه واکسن برآورده کنند.

موحدی افزود: امیدوار هستیم در سال جاری دامداران به حوزه بهداشت و امنیت زیستی دامداری‌های‌شان بیشتر بپردازند تا بتوانیم همانطور که اکنون این بیماری‌ها را کنترل کرده‌ایم بیشتر کنترل کنیم.

تسنیم