سرویس: اجتماعی 13:39 - چهارشنبه 11 فروردین 1395

رحیم‌پورازغدی:

ولادت حضرت زهرا (س) سرفصل نگاه معرفتی به مقام زن و خانواده از لحاظ فرهنگی و اجتماعی است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ولادت حضرت زهرا (س) سرفصل نگاه معرفتی به مقام زن و خانواده از لحاظ فرهنگی و اجتماعی است.

به گزارش اصفهان شرق؛ حسن رحیم‌پور ازغدی در حسینیه هنر مشهد با تبریک سالروز میلاد حضرت صدیقه طاهره (س) و ایام روز زن و با گرامیداشت مقام زن و مادر، گفت: این ایام سرفصل نگاه معرفتی به مقام زن و خانواده از لحاظ فرهنگی و اجتماعی است؛ نگاه به زن در فرهنگ اسلامی اگر درست شناخته شود، می‌تواند در جهان بسیار مورد استقبال قرار گیرد.

وی ادامه داد: حضرت زهرا (س) شخصیتی جهانی است؛ ایشان سیده نساءالعالمین هستند، شخصیتی که قله‌های معرفت، عرفان و اخلاق را طی کرده باشد، 20 سال عمر کرده باشد، می‌تواند برای همه جهانیان الگو باشد؛ فاطمه همان علی است در قامت زنانه و علی همان فاطمه است در قامت مردانه. زندگی حضرت زهرا (س) هیچ نقطه سیاه و خاکستری در حیات سیاسی، اجتماعی، فردی و خانوادگی نداشته است.

وی ادامه داد: نقطه مرکزی جهان، منطقه ماست و نقطه مرکزی این منطقه، شیعیان هستند. از شبه جزیره هند تا آفریقا در گروی تعقیباتی است که انقلاب فاطمه به پا کرده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: فاطمه(س) را حتی خود ما هم نشناختیم، جمله فاطمه الگو است یک جمله شعاری نیست. ما باید ایشان را بشناسیم؛ اگر حضرت زهرا(س) نبود اسلام طور دیگری شناخته می‌شد.

رحیم‌پور ازغدی با اشاره به روایاتی در خصوص حضرت زهرا (س) ادامه داد: امام باقر (ع) فرمودند که وقتی فاطمه زهرا (س) در آستانه ورود به بهشت قرار می‌گیرد، خداوند ندا می‌دهد ای دختر دوست من! برگرد بین بشریت نگاه کن و هر که به تو و فرزندان تو عشق و محبت در قلبش است، دست آنها را بگیر و به بهشت ببر، این اهمیت حب به پیامبر (ص) و فرزندان فاطمه (س) است. امام باقر (ع) در روایتی دیگر فرمودند که ای جابر دیده‌ای وقتی جلوی کبوتر دانه‌های خوب و بد را می‌پاشی، خوب را از بد جدا می‌کند؟ در روز قیامت، این بانو، شیعیان و عاشقان واقعی‌اش را اینگونه جدا می‌کند.

وی با اشاره به معنای حب و ولایت اهل‌بیت(ع)، بیان کرد: معنای واقعی حب این است که فرد جای ائمه و معصومین قدم بردارد، برگزاری جلسات و پرچم زدن و این قبیل اقدامات، اعلام محبت است و نه خود محبت. حب و ولایتی به فاطمه(س) و فرزندانش درست است که همبستگی و ارتباط و پا جای پای ایشان گذاشتن باشد.

رحیم پورازغدی در ادامه با اشاره به اهمیت حفظ کرامت زن در جامعه گفت: بالا بودن آمار طلاق و جدایی در کلانشهرهای ما، نشانه ناشیعه بودن ماست. در جامعه ای که زن کرامت ندارد، اخلاق نیست.

وی با تاکید بر کرامت زن و با اشاره به روایتی ادامه داد: امام رضا(ع) می‌فرمایند ملاک ما برای ایمان، نوع احترام به زنان است؛ یعنی یکی از علائم شیعیان، این است که به زنان احترام می‌گذارند. همچنین ایشان می‌فرمایند از نظر ما کسی ایمانش درست‌تر است که با همسر و خانواده اش، مهربان‌تر و خوش برخوردتر باشد. البته پیامبر و معصومین ما ، با همسرشان از همه مهربان‌تر بودند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: امام رضا فرمودند نسبت به دختران مهربان‌تر باشید تا پسران. ایشان در روایت دیگری فرموند هیچ مردی نخواهد بود که شادی وارد قلب همسر و مادرش کند مگر آنکه خدا او را شاد کند.

وی اذعان داشت: زن امانتی است در دست شوهر. در روایت آمده است که اگر مسافرتی رفتید و خریدی نمودید، اول به دختر دهید.

رحیم پورازغدی در بخش دیگری از سخنان خود به معرفی دو کتاب پرداخت و تصریح کرد: دو کتاب چهل حدیث از حضرت زهرا(س) و چهل حدیث از امام رضا(ع) برای شناخت کرامت و جایگاه زن مفید و آموزنده است.

وی همچنین به روایتی از حضرت زهرا (س) اشاره نمود و گفت: حضرت زهرا (س) در پاسخ به این سوال که خدا چه انسان و سبک زندگی را دوست دارد، فرمودند: خدا دوستدار افرادی است که سه صفت داشته باشد؛ اول اینکه اهل خیر و خدمت باشند، دوم اهل حلم و بردباری و صفت سوم هم این که عفیف باشند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر جایگاه و نقش ویژه مشهد گفت: مشهد در بسیاری از جریان‌های فرهنگ ساز جزو نخستین پایگاه‌ها بوده است؛ مثلاً مهدیه و کانون نشر حقایق اسلامی در مشهد شروع و در سراسر کشور الگو شد.

دانا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.