سرویس: اجتماعی 15:26 - سه شنبه 10 فروردین 1395

در راستای عدم رها سازی اب زاینده رود؛

کشاورزان شرق اصفهانی منتظر اقدام و عمل بهنگام مسئولان/ چشمانی که به وعده بازگشایی آب سفید شد

قطعاً نگاه تک بعدی به موضوع رو بردن به سمت مشاغلی با آب کم، غفلت از کارکردهای مهم و حیاتی آب در زندگی و معیشت مردم و کشاورزان شرق اصفهان است که تبعات جبران ناپذیر به همراه خواهد داشت.

به گزارش اصفهان شرق/ یادداشت سردبیر، طی این دوسال در آبان ماه خبرهایی خوشحال کننده از بازگشایی آب زاینده رود و هدایت آن به زمین کشاورزان شرق اصفهان شنیده و عملی شد. طرحی که پس از خشکسالی های چندین ساله، اندک لبخندی را به لبان کشاورزان زحمت کش بخش های وابسته به حوضه آبریز زاینده رود، روانه کرد. لبخندی از نوع کشت و کار، برای افرادی که سال ها تحمل سختی و نداری را کرده بودند، بزرگترین هدیه مسئولان به حساب می آمد.

امسال نیز در بین اخبار ضد و نقیض کشاورزی و بازگشایی آب برای کشت پاییزه، در آبان شاهد بازگشایی آب زاینده رود بودیم و پس از بازبودن دوره یک ماهه، اسفندماه نیز گذر آب بر زمین های کشت شده شرق اصفهان از بخش مرکزی تا رودشت و بن رود مشاهده شد.

*وعده ای که همچنان بی نتیجه مانده است/ آیا آب در حجم ایده آل رهاسازی خواهد شد

قرار بود آب در رودخانه زاینده‌رود از ۱۰ فروردین باز شود تا کشت کشاورزان اصفهان آب دریافت کند اما هنوز این اتفاق صورت نگرفته است. در حال حاضر هنوز مشخص نیست که چرا آب باز نمی‌شود و در صورتی که آب به سرعت باز نشود، کشاورزان ضررهای جبران‌ناپذیری خواهند دید.

در این خصوص و پس از عدم تحقق وعده مسئولان شاهد تجمع کشاورزان در مقابل فرمانداری اصفهان بودیم به نحوی که، پیش از این قرار بود آب سوم کشت بهاره کشاورزان اصفهانی از ۱۰ فروردین باز شود اما با توجه به مشکلاتی که در زمینه ذخیره‌های آبی وجود داشت، این اتفاق صورت نگرفت.

کشاورزان اصفهان که در حال حاضر در زمین‌های اطراف اصفهان کشت کرده‌اند، نسبت به این موضوع نگران هستند و خواستار جریان هرچه سریعتر آب برای کشت‌های خود هستند.

بی توجهی به اجرای مصوبات ۹ ماده‌ای شورای عالی آب از دیگر مسائلی است که کشاورزان اصفهان نسبت به آن اعتراض داشته و خواستار توجه به آن شدند.( لینک بخشی از خبر)

در این رابطه رئیس انجمن خبرگان کشاورزی اصفهان با تاکید بر برخی خواسته های به حق کشاورزان و همچنین عدم اجرای کامل مصوبات شورای عالی آب، اظهار کرد: مسئولان اعلام می‌کنند که بارندگی کم شده، در صورتی که از پائیز سال گذشته تا کنون نزدیک به ۲ هزار و ۵۵۰ میلی‌متر بارندگی داشته‌ایم و ۴۲۶ میلیون متر مکعب ذخیره آب در پشت سد بوده است. ( لینک خبر)

اسفندیار امینی در بخش دیگر نیز افزود: گفت: کشاورزان اصفهان نسبت به عدم جریان زاینده‌رود و اجرا نشدن مصوبات شورای عالی آب برای ساماندهی این رودخانه اعتراض دارند.

متأسفانه در حال حاضر توسعه کشاورزی و سایر مسائل در بالادست اصفهان و چهارمحال و بختیاری همچنان ادامه دارد و هیچ کس در زمینه برخورد با آنها اقدام جدی صورت نمی‌دهد، لیکن با وجود ابلاغ وزارت نیرو، شورای عالی امنیت ملی و سایر دستگاه‌ها برای ساماندهی رودخانه و جلوگیری از توسعه صنایع و بارگزاری جدید، این موضوع ادامه دارد.

زاینده رود

*اعتراض به حق کشاورزان در خاتمه دادن به ضررهای بی آبی و کاشت محصول

اگر گذری کوتاه به سالهای خشک شرق اصفهان بیندازیم، خواهیم دید که جاری سازی آب و دادن وعده اختصاص حجم آب مناسب می تواند نفع بزرگی برای کشاورز باشد ولی در کنار این منفعت، ندادن حجم کافی آب و یا ندادن حقابه به جهت برخی بهانه هایی نظیر عدم ذخیره آب پشت سد و یا عدم بارش کافی، می تواند بیش از آنکه خوشحالی را به قلب قشر کشاورز بیاورد، ضرری بزرگ از دانه های کاشت شده در زمین و جوانه هایی خسته از تشنگی فراهم آورد.

قطعا کشت دانه در زمین و خرید بذر، شخم زنی و آفت کشی از جمله مراحلی به شمار می رود که در صورت عدم تحقق بازگشایی آب در مرحله سوم، به نوعی ضرر بزرگ را برای کشاورزان در بر دارند.

تجمع کشاورزان هم به این خاطر کلید زده شد تا بتوانند حرف خود را به مسئولان ذیربط انتقال دهند. مسئولانی که وعده های زیبایی در آبان ماه و پیش بینی برداشت از چندین هزار هکتار در سال 95 را از پشت تریبون های خبری منعکس می کردند و امروز در تکاپوی جاری سازی آب برای ادامه کشت خود، لحظه شماری می کنند.

*آبی که ابادانی را از شرق اصفهان رُبود/ آبا بود که گوشه چشمی به ما کنند

رها سازی آب زاینده رود نوید بخش زندگی در همۀ ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است گرچه در ظاهر حیات مجدد رودخانۀ زاینده رود منجر به رشد روز افزون فضای پیرامونی جریان آن رود به ویژه آثار فرهنگی پیرامونی زاینده رود است که به عنوان نگینی روشن برای هویت فرهنگی استان اصفهان مورد توجه قرار می گیرد.
اما آیا به راستی کارکردهای بی بدیل رها سازی سد زاینده رود پس از ماه ها خشک شدن آن و خسارات فراوان و بی حد و حصر به کشاورزان مظلوم و بی ادعای شرق اصفهان است و آیا جاری بودن آب در زاینده رود علاوه بر کشت محصول، منحصر به مولفه هائی همچون بهبود وضع آب و هوا و رشد گردشگری و توریستی در این شهر و نیز استقبال فراوان مردم از دارار بودن جلوه ای زیبا و دلنشین از وجود جریان آب در کنار جاذبۀ تفریحی تاریخی سی و سه پل و دیگر اماکن تاریخی و فرهنگی است؟

زاینده رود

*آب مایه ی رونق کشاورزی شرق اصفهان

لازم به ذکر است حیات رودخانۀ زاینده رود پس از ده ماه موجبات امید واری و شادی را برای کشاورزان منصقۀ شرق اصفهان به همراه داشته است لذا ضرورت حمایت همه جانبه مسئولان برای احیاء شریان های اقتصادی شرق اصفهان و تبدیل این منطقه به عنوان قطب کشاورزی استان به شدت مورد نظر می باشد، زیرا مولفۀ کشاورزی و نقش تولید ات کشاورزی در خود کفائی نظام اسلامی در بسیاری از مولفه های اقتصادی می توان به عنوان مهمترین رکن پیشرفت اقتصادی استان و کشور مورد نظر مسئولان قرار گیرد لذا ضرورت سیاستگذرای مطلوب مسئولان امر از جمله جناب استاندار محترم و نمایندگان محترم مجلس، ریاست محترم سازمان جهاد کشاورزی استان وهمۀ دغدغه مندان در امر احیاء اقتصاد منطقۀ شرق اصفهان با تأکید بر رویکردهای زراعی و نیز لزوم استمرار و تدوام رویۀ موجود یعنی اهتمام مسئولان به تأمین دائمی آب مورد نیازکشاورزان باید در دستور کار مسئولان محترم قرار گیرد.

خشکسالی های پیاپی و نیز قطع کامل آب زاینده رود و عدم دسترسی کشاورزان مناطق شرقی در اصفهان به آب برای زراعت و تأمین معیشت خانواده ها و…منجر به ایجاد یأس و ناامیدی و تضعیف توانمندی معیشتی و اقتصادی مردم شده بود از این رو اقدام اخیر در رها سازی آب سد زاینده رود که به نوبۀ خود منجر به شور و شعف فراوان در میان کشاورزان زحمت کش و قانع شرق اصفهان شده است را باید به فال نیک گرفت و در راستای بهره گیری ازاین فرصت بی نظیر برای جبرا خسارات وارده به کشاورزان زحمت کش بهره جست. ولی متاسفانه گاهی با گذشت زمان، فال نیک از رهاسازی آب، به خشکی تعبیر شده و در این ربطه باید هر چه زودتر مسئولان به داد کشاورز مظلوم شرق اصفهان برسند.

index

*مصوباتی که همچنان در مرحله اجرای برخی بندهایش مانده است

اگرچه با رها سازی آب زاینده رود برای کشت پاییزه و نیز کشت بهاره در مجموع حدود ۴۰ درصد از اراضی این مناطق به زیر کشت خواهد رفت که این امر به نوبۀ خود می تواند برای کشاورزان این منطقه، بهبود فضای اشتغال و معیشت و افزایش تولیدات کشاورزی را نوید دهد، لیکن قطعا این مقدار از رها سازی آب سد زاینده رود پاسخگوی نیاز اکثریت کشاورزان را فراهم نخواهد کرد و برخی مناطق دور دست برای چندمین سال باید تحمل ضرری بزرگ از عدم برداشت محصول و یا رهاکردن بخش عمده زمین از آبیاری می شوند که به دور از انصاف و خدمت به این قشر جامعه است.

قطعا مسئولان باید به این مسئله توجه کافی کنند تا با بررسی کامل شرایط حوضه آبریز و برنامه ریزی دقیق برای توزیع آب در مرحله سوم کشت پاییزه، بتوان محصول کشت شده در زیر خاک را از خشکیدن نجات داده و به سمت برداشت میل دهیم.

در خصوص این موضوع مهم، مسئولان صنف کشاورزی، شورای عالی آب، کمیته 5 نفره و شخص فرماندار شهرستان فارغ از هر گونه مباحث حاشیه ای به اوضاع کشاورزان شرق اصفهان، سر و سامان دهند تا حاصل دسترنج شش ماهه کشاورز از بین نرود.

*رسانه های تصویری، حاشیه زندگی سخت کشاورز را در لا به لای روزهای ترسالی، منعکس کنند

آنچه بیش از پیش باید به ان پرداخته شود، اوضاع سخت کشاورزی پس از عدم بازگشایی آب پاییزه است و در این رابطه رسانه های تلوزیونی سهم بیشتری را در انعکاس مستند به عهده دارند. آنجا که آب از سد زاینده رود رها می شود، جشن رهاسازی آب گرفته و اخبار شهرستان به صورت مداوم از آن سخن می گوید ولی آیا تاخیر در بازگشایی آب را نمی توان در قالب مستند کوتاه در آورد تا بتوان گوشه ای از سختی کشاورز را به تصویر کشید.

کشاورزان شرق اصفهان همچنان در انتظار عملی شدن وعده مسئولان طی ماه های گذشته هستند

 

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.