سرویس: اجتماعی 11:30 - سه شنبه 10 فروردین 1395

چرا ایرانی‌ها امسال کمتر مسافرت رفتند؟

آمارهای رسمی روایت دارند که در طرح نوروزی سال ۹۴ یعنی از ۲۶ اسفندماه سال ۹۴ تا فروردین ماه همان سال ۱۵ میلیون ایرانی ایام نوروز را به گشت و گذار پرداخته و ۶۳ میلیون نفر هم مانند سایر ایام سال، سال جدید را در محوطه کاشانه خویش به انتها رسانده اند.

به گزارش اصفهان شرق؛ تعطیلات نوروز ۹۵ هم به روزهای پایانی خود رسیده و خالی ماندن بخش اعظم صندلی‌های وسایل حمل و نقل عمومی زمینی، هوایی و حتی دریایی، لااقل تا اکنون که پیش بینی دولتمردان دایر بر افزایش چند درصدی مسافرت مردم در ایام سال نو را پشت رو کرده است.

به گزارش خبرنگار نسیم آنلاین، البته، هنوز تا جمع بندی آمار قطعی و تفکیکی مسافرت مردم در ایام نوروز فرصتی چند روزه باقی مانده چرا که آمار دور دوم مسافرت‌های نوروزی هنوز نهایی نشده، اما به طور معمول، دولتمردان عادت دارند که در اعلام آمار سفرهای نوروزی بر مدار غلو و بزرگنمایی حرکت کنند. مرور تجربه های پیشین هم ثابت کرده که آمارهای مسافرت ها در ایام سال نو ، چندان هم منطبق بر واقعیات رخداده نیست.

گمان زنی های متفاوتی پیرامون خانه نشینی مردم در روزهای آغاز سال نو بر زبان دست اندرکاران عرصه اقتصاد و گردشگری جاری می‌شود، اما در همه این اظهارات، فقدان استطاعت اقتصادی و مالی مردم از جایگاهی رفیع در بین ادله های مطرح شده ناظر بر کاهش مسافرت مردم برخوردار بوده است.

با این اتفاق، این دومین نوروزی است که صاحبان بنگاه‌های حمل و نقل عمومی ریلی، هوایی و دریایی هم در آستانه سال نو و با افت شدید مسافر، غافلگیر می‌شوند.

به ویژه آنکه با آزادسازی قیمت بلیت هواپیما، افزایش قیمت بلیت قطار و هتل‌ها ، هزینه مسافرت مردم از افزایش چشمگیری هم برخوردار شده است.

به گزارش نسیم آنلاین،‌ آمارهای رسمی روایت دارند که در طرح نوروزی  سال ۹۴ یعنی از ۲۶ اسفندماه سال ۹۴ تا فروردین ماه همان سال ۱۵ میلیون ایرانی ایام نوروز را  به گشت و گذار پرداخته و ۶۳ میلیون نفر هم  مانند سایر ایام سال، سال جدید را در  محوطه کاشانه خویش به انتها رسانده اند. با محاسبه این ارقام ، آمار ایرانیان مسافرت رفته از رقم ۲۰ درصد هم تجاوز نمی کند.

پرسش  اساسی این است که با نرخ تورم ۱۲.۶ درصدی در بهمن ماه، عیدی حدود یک میلیون و نیم میلیون تومانی کارگران  و افزایش تنها ۱۴ درصدی حقوق و دستمزد در سال 95، چگونه قرار است، خیل عظیمی از مردم ایام تعطیلات سال نو را در خارج از سکونتگاه‌های رسمی خویش، به خوشی بگذارنند؟

دولتمردان، در واپسین روزهای سال گذشته، با مباهات پیش بینی کردند که در ایام تعطیلات سال نو، بیش از ۲ میلیون نفر از مردم با قطار، ۳ میلیون نفر با هواپیما، ۶ میلیون نفر با  شناورهای  دریایی  و ۱۰ میلیون نفر هم با وسایل حمل نقل عمومی جاده ای  به مسافرت خواهند رفت. رقمی که از همان زمان اعلام آن، به محل نقد دست اندرکاران امر قرار گرفته و برغیر واقعی بودن  و خوشبینانه بودن آن تاکید جدی شد.

با این اوصاف، مشاهدات میدانی خبرنگار نسیم آنلاین از مراکز جابجایی مسافران نوروزی در بخش ریلی و جاده ای، مبین این امر بوده که وسایل حمل نقل عمومی مربوطه برای پرکردن صندلی های خالی از مسافر خویش در عطش  جدی به سر می برده اند. رخدادی که  در این روزها ، دود از کله صاحبان وسایل حمل ونقل عمومی بلند کرده است.

فقدان مسافر مکفی برای وسایل حمل ونقل عمومی، اگر چه نمی تواند به عنوان معیاری قطعی برای رنگ باختن مسافرت نزد ساکنان پایتخت باشد اما دستکم می تواند به عنوان نشانه ای محکم در این راستا  به حساب آید.
هرچند که سیر نزولی مسافرت مردم در  جای جای کشور به پیش از تعطیلات نوروزی بازگشته به نحوی  که  روند حمل و نقل مسافر ریلی در  ۹ ماهه سال ۹۴ در قیاس با همین مدت در سال  ۹۳  ترجمان ریزش ۳۰۰ هزار نفری مسافران این بخش بوده است. این یعنی یک نشانه ای  از یک سکته بزرگ در صنعت حمل ونقل ریلی در سالی که گذشت.

در این راستا، مدیر عامل یک شرکت حمل و نقل ریلی مسافر هم  به نسیم آنلاین گفته که به دلیل تنگنای مالی ، امسال از  حجم مسافران  نوروزی کاسته شده که آنها ترجیح داده اند به دلیل گرفتاری معیشتی، قید مسافرت در نوروز را بزنند و ادامه داده که  این ریزش مسافر البته ،در سیستم حمل ونقل جاده ای هم به خوبی مشهود است.

افت ۱۱  درصدی  مسافران حمل ونقل دریایی
با آنکه کمتر از ده روز از سال نو گذشته اما پر واضح است که افت مسافرت فقط مختص سیستم حمل ونقل ریلی و جاده ای نبوده و سیر نزولی جابجایی مسافران شبکه حمل ونقل دریایی هم در ۱۰ ماه سال ۹۴ از ریزش ۱۱ درصدی مسافرت های  دریایی حکایت دارد.

دست اندرکاران امر با تاکید بر این امر که دولت با سیاست های انقباضی و حاکم کردن رکود، بر طبل افزایشی کردن نرخ بیکاری در کشور، کوبیده است، افزوده اند که افزایش هزینه های سفر، گرانی  بلیت های  وسایل حمل و نقل عمومی، افزایش چشمگیر هزینه سوخت  وکوچک تر شدن سفره های مردم، نتیجه ای جز صرفنظر کردن مردم  از مسافرت در ایام نوروزرا  نخواهد داشت.

از نگاه فعالان صنعت گردشگری، وضعیت به وجود آمده، یعنی کاهش مسافرت های نوروزی در کشور بیشتر به پدیده تقاضای سرکوب شده سفر  نزدیک تر شده چرا که بیشتر افراد به دلایل عمدتا اقتصادی توانایی  مسافرت رفتن از آنها سلب شده است.

به عبارت دقیقتر، اگر وضعیت اقتصادی آنها رو به بهبودی گذارد، به طور قطع سفر، به  یکی از گزینه های مهم مردم تبدیل خواهد شد.

برای  مثال، اگر یک خانوار 4 نفری بخواهد امسال با قطار به مشهد مقدس سفر کند، دستکم بلیت رفت و برگشت آن ها فقط 600 هزار تومان خواهد ‌شد و این رقم منهای از هزینه هتل و خورد و خوراک خواهد بود.

نوروز ۹۵ هم در  پلک بهم زدنی سایه خود را به آرامی از آسمان خانه های تک تک ایرانیان خواهد کوچاند و  زندگی دوباره به مسیر عادی  خود برمی گردد، با این تفاوت که دولت یازدهم در سال سوم حضور خویش بر اریکه قدرت نتوانست نقشی مهم در افزایش مسافرت مردم ایفا کند.

هر چند که حسن روحانی در هیجانات آغاز  سال نو،  از کرانه ساحل مروارید خلیج فارس (کیش) پیام داد که دولت برای اقتصاد کشور  برنامه های جدی خواهد داشت ، باید دید که آیا برنامه های جدید آن همانند برنامه های قبلی دولت یازدهم خواهد بود یا این بار  شعار، جای خود را به عمل خواهد داد؟

نسیم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.