سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 10:30 - سه شنبه 10 فروردین 1395

اقتصاد نود و چهار(8)؛

شوك به اقتصاد كشاورزی؛ سيب‌زمينی‌هایی كه هم دفن شدند و هم تكذيب

اوایل آذرماه 94 رسانه‌ها از دفن صدها تن سیب‌زمینی به علت سوء مدیریت در تنظیم بازار خبر دادند. اتفاقی که علاوه بر حاشیه‌دار بودن آن، 620 میلیون تومان از پول بیت‌المال را به زیر خاک برد.

به گزارش اصفهان شرق؛ اوایل آذرماه یکی از اخبار تاسف‌بار سال 94 منتشر شد و آن دفن صدها تن سیب‌زمینی به علت سوء مدیریت در تنظیم بازار بود. در آن روزها خبر دفن 1700 تن سیب زمینی کشاورزان فسا و داراب رسانه‌ای شد؛ اتفاقی که علاوه بر حاشیه دار بودن آن، 620 میلیون تومان از پول بیت المال را به زیر خاک برد.
1535480_240
ماجرا از این قرار بود که مسؤولان جهاد کشاورزی استان فارس برای تنظیم بازار، اقدام به امحا کردن بیش از 1700 تن سیب کردند.
مدیر تعاون روستایی فارس با تشریح عملکرد تعاون روستایی فارس به بهترین اقدام این سازمان اشاره کرد و گفت: در این مدت سازمان تعاون روستایی در حوزه بازرگانی به منظور تنظیم بازار سیب زمینی، اقدام به خرید و امحای بیش از 1700 تن سیب زمینی در فارس کرده است.
در این اقدام سازمان تعاون روستایی، سیب زمینی‌های برداشت شده از شهرهای فسا و داراب را که دارای پایین‌ترین حد کیفیت بودند را از کشاورزان به قرار هر کیلو 360 تومان خریداری کرده و مجموع آن‌ها را معدوم کرد که در این اقدام 620 میلیون تومان پول بیت المال به منظور تنظیم بازار سیب زمینی از دست رفته است.
1535479_208
پس از آن اخبار دیگری از دفن گندم و برنج در سایر نقاط کشور منتشر شد.
با اعتراض برخی نمایندگان مجلس به این اقدام، توجه رسانه‌ها به دفن محصولات کشاورزی معطوف شد اما پاسخ مسئولان دولتی قابل تامل بود.
آنها دلایل متناقضی درباره دفن سیب‌زمینی‌ها مطرح کردند. ابتدای کار از جانب نوبخت سخنگوی دولت ادعا شد که این سیب‌زمینی‌ها متعلق به بخش خصوصی بوده و ربطی به دولت نداشته است.
این اظهارنظر خام نوبخت در حالی بود که سیب‌زمینی‌های دفن شده، متعلق به سازمان تعاون روستایی بود که زیرمجموعه وزارت جهادکشاورزی است.
پس از اظهارات نادرست سخنگوی دولت، وزیر جهادکشاورزی به میانه میدان آمد و ضمن پذیرش این اتفاق، خواستار رسیدگی سازمان بازرسی به موضوع شد.
1535478_359
پس از آن هم مسئولان سازمان تعاون روستایی مدعی شدند که علت دفن سیب‌زمینی‌ها، فاسد شدن آنها بود. اما پاسخ ندادند که چرا سیب‌زمینی‌ها را زودتر به طور رایگان میان مستمندان توزیع نکردند تا فاسد نشوند؟
هرچند مواضع متناقض دولتی‌ها و بهانه‌تراشی آنها برای این اقدام تاريك تا یکی دو ماه ادامه داشت،‌ اما بدتر از دفن سیب‌زمینی‌ها، مواضع رسانه‌ها و حامیان دولت یازدهم بود که به طور سفت و سخت از این کار دفاع و منتقدان را به سیاسی‌کاری علیه دولت متهم می‌کردند.
با توجه به موارد فوق، بدون تردید دفن صدها تن سیب‌زمینی را باید بدترین اتفاق اقتصادی در بخش كشاورزي سال 94 نامید.
مشرق

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.