سرویس: اجتماعی 08:30 - سه شنبه 10 فروردین 1395

عید چه کاره ایم..

وقتی به نام سُنت اعتقادات فراموش می‌شود/ نوروز منهای اسراف

نوروز فرصتی برای کنار گذاشتن بسیاری از افکار و اعتقادات اشتباه و پوسیده است اما متأسفانه باید گفت این روزها به نام سُنت، بخشی از باورهای اصیل و سنت‌های واقعی خود را فراموش کرده‌ایم.

به گزارش اصفهان شرق؛ “عید امسال میهمانی‌ام را در تالار می‌گیرم، هم جلوی خانواده شوهرم آبروداری می‌کنم و هم خانه‌ام ریخت و پاش نمی‌شود، 3 نوع غذای ایرانی و ایتالیایی هم سفارش داده‌ام،” این مکالمه تلفنی دوستم با مادرش بود، می‌گفت دخترخاله‌اش برای میهمانی عید دخترش که چند ماه دیگر به خانه بخت می‌رود هم تدارک ویژه دیده، به هر حال چشم خانواده داماد به میزبانی تمام و کمال ما است…! مگر چند دختر دارم و باید برای او سنگ تمام بگذارم…

این روایت زندگی این روزهای خیلی از اطرافیان ما است، اقوام، دوستان، همسایه‌ها و…، شاید بگوییم، خب! همه که اینطور نیستند.. اصلاً با این گرانی بازار اگر هم بخوانیم نمی‌توانیم این طور خرج کنیم، اما امان از چشم و هم چشمی که زندگی را برای ما سخت کرده است، اگر می‌خواهیم بگوییم ما هم دستمان به دهانمان می‌رسد باید با پارتی بازی هم که شده وام چند میلیونی بگیریم تا فلان میهمانی مهم را به اصطلاح با آبروداری برگزار کنیم.

عید نوروز اما اوج این میهمانی‌های خاص است و این بار به نام سُنت تیشه به ریشه سُنت‌های واقعی‌مان زده می‌شود. اسراف و ریخت و پاش در میهمانی‌های نوروزی که اتفاقاً دین مبین اسلام نیز بر برگزاری آنها تأکید کرده از مسائلی است که تأثیر منفی آن، هم زندگی شخصی و هم زندگی اجتماعی ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

دین مبین اسلام بر پرهیز از اسراف تأکید فراوان دارد و بر همین اساس در آیات و روایات بسیاری مسلمانان به رعایت قناعت و پرهیز از اسراف دعوت شده‌اند، رهبر معظم انقلاب نیز که بارها بر رعایت سبک زندگی اسلامی تأکید کرده‌اند موضوع اسراف را به صورت جدی مورد توجه قرار داده‌اند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیام نوروزی خود در سال 88 به روشنی به تبیین موضوع اسراف پرداختند که بخشی از آن را بازخوانی می‌کنیم.

تجمل و اشرافیگری بلای زندگی امروز

در بیانات ایشان آمده است: «ساده زیستی چیز بسیار با ارزشی است، ما اگر بخواهیم تجمل و اشرافیگری و اسراف و زیاده روی را ـ که واقعا بلای بزرگی است ـ از جامعه‌مان ریشه کن کنیم با حرف و گفتن نمی‌شود، عمل ما بایستی موید و دلیل و شاهد بر حرف‌های ما باشد، ما ملت ایران باید این جامه ناساز بی اندام زشت را از تنمان بیرون بیاوریم، ما خیلی مصرف زده هستیم باید این را حلش کنیم، همه باید دست به دست هم بدهند و این قضیه را حل کنند، البته صدا و سیما هم بلاشک نقش دارد.
صرفه جویی یعنی آن چیزی را که قابل استفاده است و می‌توانیم از آن استفاده کنیم دور نریزیم، نسبت به امکانات با هوس رفتار نکنیم، دائما چیزهای ماندگار را نو کردن و چیزهای ضایع نشدنی را دور ریختن روش درستی نیست، به نظر من باید مسئولان کشور راه صرفه جویی و مقابله با اسراف را به مردم بیاموزند. مصرف گرایی برای جامعه بلای بزرگی است، اسراف روز به روز شکاف‌های طبقاتی و شکاف بین فقیر و غنی را بیشتر و عمیق‌تر می‌کند.»

ایشان در ادامه می‌فرمایند: «اسراف یک لجنزار است،  ریخت و پاش مالی یک وسوسه شیطانی است، مصرف باید به اندازه باشد نه به حد اسراف و زیاده روی، مصرف باید در حد لازم باشد نه در حد اسراف.»

نوروز منهای اسراف

در همین ارتباط استاد حوزه علمیه اصفهان موضوع اسراف در نوروز را تبیین می‌کند. حجت الاسلام والمسلمین سید محمدصادق ابطحی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم می‌گوید: از شاخصه‌های سبک زندگی اسلامی که رهبر معظم انقلاب در بیانات خود به آن تأکید کرده اند پرهیز از اسراف است، در سال‌های اخیر این موضوع مورد توجه قرار گرفته و لازم است در تمامی مقاطع زندگی نسبت به آن توجه لازم را داشته باشیم.

وی ادامه می‌دهد: در مجموع سبک زندگی اسلامی موضوعی است که به زندگی ما برمی‌گردد و پرهیز از اسراف یکی از چند مورد در این مبحث است، این موضوع از آنجایی باید مورد توجه باشد که امروز دشمنان نظام و اسلام به دنبال القای سبک زندگی غربی به جامعه اسلامی هستند و تک تک اعضای جامعه اسلامی به عنوان مسلمان وظیفه دارند به مواردی که در رعایت سبک زندگی اسلامی شده دقت کرده و به آن عمل کنند.

این استاد حوزه علمیه اصفهان بیان می‌کند: در نوروز هستیم و اگر دقت کنیم بسیاری از مسائلی که در این روزها با آن روبرو می‌شویم مورد توجه و دقت اسلام قرار دارند، اگر در همه این موارد دستورات دین را بررسی کنیم متوجه می‌شویم که اولیای دین برای ما عید را معنا کرده‌اند که نمونه آن قناعت و پرهیز از اسراف و ریخت و پاش نعمت‌های خداوند است.

وی با بیان اینکه ریخت و پاش‌های بی مورد شرعا حرام است، تصریح کرد: در قرآن نیامده است که نخورید و نیاشامید، بلکه خداوند در قرآن فرموده‌اند که بخورید و بیاشامید ولی اسراف نکنید، به این ترتیب باید به اندازه نیازمان استفاده کنیم، باید بدانیم آنچه را که دور می‌ریزیم اسراف است و شرعا مشکل دارد، در دین و سبک زندگی دینی نیز این موضوع بسیار مورد دقت واقع شده است.

بهتر است با نو شدن سال ما نیز افکار و اعتقادات اشتباه خود را دور ریخته و به زندگی نگاه دیگری داشته باشیم، نوروز منهای ریخت و پاش اصل مورد توجه ما در میهمانی‌ها باشد و با توجه به آنچه که در اسلام بر آن‌ها دقت شده راه صحیح زندگی اجتماعی را بدون وادار کردن دیگران به تجمل گرایی و اسراف در پیش بگیریم.

تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.