سرویس: اجتماعی 18:35 - یکشنبه 08 فروردین 1395

حسن خدابنده: ایران یک شهر دارد

ارائه خدمات 24 ساعته بانک شهر در ایام نوروز

حسن خدابنده، رئیس بانک شهر منطقه 3 کشور: تأمین مالی فعالیت‌های خرد و متوسط به وسیله نظام بانکی در سال اقتصاد مقاومتی تبلور اقدام و عمگرایی بانک هاست.

به گزارش اصفهان شرق، حسن خدابنده شهرکی رییس بانک شهر منطقه ۳ کشور که شامل استان های اصفهان، یزد و چهارمحال بختیاری می شود در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: با وجود آن که بیشتر دستگاه های خودپرداز سایر بانک ها در ایام نوروز و روزهای تعطیل به دلیل مراجعات فاقد پول می باشند، اما به دلیل پشتیبانی های لازم این مشکل برای دستگاه های بانک شهر وجود ندارد و از همان روز نخست تعطیلات به همشهریان و مسافران نوروزی خدمات رسانی شده است.

لطفا در ابتدا خودتان و بانک تحت مدیریت تان را معرفی کنید؟
اینجانب حسن خدابنده شهرکی، مدیر بانک شهر منطقه 3 کشور هستم. حدود 35 سال سابقه کار در حوزه بانکداری و امور مدیریتی و اجرایی و… را داشته و از زمانی که شهرداری‌ها موظف به تامین بخش عمدهای از اعتبارات مورد نیاز برای پوشش هزینه‌های خود شدند و به نوعی خودکفایی را تجربه نمودند، با مشکلات جدی در تامین نقدینگی و سرمایه روبرو بودند. پرواضح است ظرفیت درآمدهای معمول و جاری شهرداری‌های تهران و سایر کلانشهرها، پاسخ‌گوی هزینه‎ها و مخارج شهر نبوده و از سویی مهاجرت روز افزون جامعه روستایی کشور به شهرهای بزرگ در دهه‌های اخیر موجب گشت نیاز شهرداریها به اعتبارات کلان محسوس‌تر و اجتناب‌ناپذیر گردد. در نتیجه نظام برنامه‌ریزی مدیریت شهری به سمتی رفت که از ظرفیت سرمایه‌گذاری اشخاص حقیقی و حقوقی برای تحقق و انجام وظایف مدیریت شهری استفاده نماید و در همین راستا شرکتهای سرمایهگذاری و صندوقهای اعتباری در دل شهرداریهای کشور پا به عرصه ظهور گذاشتند و با نظر به ضرورت تسهیل در گردش منابع و جلب اعتماد مردم، توجه مدیران و کارشناسان تصمیمساز و سیاست‌گذار به سمت ایجاد مراکز مالی و اعتباری و بانکی جلب گردید.
تعاونی اعتباری شهر در شهرداری تهران حاصل اولیه این نگرش و رویکرد بود و در همین راستا بهرهگیری از ظرفیت سایر نهادهای مدیریت شهری کشور بهخصوص کلانشهرها میتوانست این الگوی موثر را تقویت و منابع گسترده و قابل توجهی را فراهم نماید و بدیهی بود ورود شهرداریها بهصورت مجزا و پراکنده نتیجهای ارزنده در برنداشته باشد. علاوه براین، ورود به این حوزه نیاز به تخصص عالی در بخشهای مالی و بانکی داشت که بنا بر نظر دکتر قالیباف شهردار محترم تهران در گام اول موسسه مالی و اعتباری شهر با مجوز بانک مرکزی و با سهامداری شهرداریهای تهران و سایر کلانشهرهای کشور از جمله کلانشهر خلاق و پرکار اصفهان، تاسیس گردید و این موسسه در تاریخ 21/11/87 فعالیت خود را رسماً آغاز نمود.
در طول مدت فعالیت، تاثیر و کارآمدی این موسسه بر حوزه عملکرد شهرداریها مشهود گردید، لیکن برای سهولت و بهرهبرداری از سایر ظرفیتها و خدمات مالی و اعتباری و گسترش دایره مشتریان داخلی و خارجی، ایجاد بانک شهر ضروری بهنظر میرسید که با توجه به پیگیریهای فراوان مدیران ارشد شهرداری کلانشهرهایی از جمله تهران، اصفهان و… در تاریخ 19/11/88 مجوز ثبت بانک شهر توسط بانک مرکزی با هماهنگی و تائید شورای عالی پول و اعتبار کشور صادر و در تاریخ 17/12/88 افتتاح گردید.

با توجه به اینکه امسال توسط مقام معظم رهبری با عنوان” سال اقتصاد مقاومتی،اقدام و عمل” نام گذاری شده است، بانک شهر چه اهداف و برنامه هایی را مد نظر دارد؟
از جمله اهداف کلان بانک شهر ايجاد زمينه دسترسي آسان براي استفاده از خدمات بانك شهر در سراسر كشور براي تمام هموطنان عزيز می باشد که تدوين و اجراي برنامه های جامع بانكداري الكترونيك بر اساس معيارهاي استاندارد جهانی در حال انجام بوده و تیم های تخصصی و تحقیقاتی این مجموعه بانکی، کلیه نيازسنجي گروه‌هاي مختلف بازار و طراحي خدمات نوين براساس نيازهاي آنها با رويكردهاي نوين بازاريابي و جذب سرمايه‌هاي خارجي جهت اجراي پروژه‌هاي شهري، صنعتی، عمرانی، و خدماتی سود آور امکان پذیر نموده است هم چنین در مسیر سند چشم انداز 1404 که طبق منویات مقام معظم رهبری اعلام گردیده است در نقشه راهبردی خود قرار داده ایم تا با تأمین مالی فعالیت‌های خرد و متوسط به وسیله نظام بانکی خود بتوانیم گام های موثری در پیشبرد و عزت نظام مقدس جمهوری اسلامی برداریم.
شایان ذکر است بانک شهر با تمام مدد و قوای کارآمد خود در زمینه خدمت رسانی در تمامی ساعات شبانه روز به ملت شریف ایران در نظر دارد حسب نام گذاری امسال توسط مقام معظم رهبری با عنوان اقتصاد مقاومتی، اقدام و عملگرایی را در بطن خدمت رسانی به ملت شهید پرور و ایرانیان و همشهریان اصفهانی با خدمات نوین و 24 ساعته بدون هیچ گونه دغدغه و اتلاف وقت متبلور کند. بهترین ثروت وقت مردم عزیز می باشد، ما در بانک شهر برای عزیزانمان فرصت ایجاد می کنیم، هم فرصت سرمایه گذاری و هم فرصت استفاده از تمامی اوقات خود جهت بهره گیری از نظام بانکی در شهرنت ها و شعب سراسر کشور.

جناب آقای خدابنده هرجا شهرداری هست بانک شهری نیز به چشم می خورد و هر جا بانک شهری هست کیوسک های 24 ساعته ای به رنگ سفید و قرمز به چشم میخورد با نام “شهرنت” ها، برای شهروندان عزیز توضیح اجمالی از این محل ها و خدمات این کیوسک های سطح شهر می فرمایید؟
شهرنت بانک شهر، به مجموعه راهکارها، محصولات و خدمات الکترونیکی نوین بانک شهر اتلاق می شود که با رویکرد رفع نیازهای روزمره شهروندان به خدمات بانکی و پرداخت ایجاد شده است.
بانک شهر با همکاری شرکت توسعه و نوآوری شهر که از شرکت های تابعه می باشد با تهیه زیرساخت مناسب سخت افزاری و نرم‌افزاری مناسب امکان ارائه خدمات بانکی الکترونیک را با نام شهرنت میسر ساخته است. این ابزارها با توجه به نیازهای کاربران به گونه ای طراحی شده تا با فراهم آوردن کانال های ارتباطی مختلف همانند رایانه، تلفن همراه و … نیازهای گوناگون شما را برآورده نماید.
مشتریان و هم شهریان عزیز می توانند بدون حضور در شعب بانک و از طریق مراجعه به این کیوسک ها که برخی به صورت 24 ساعته فعالیت دارند از خدماتی نظیر:
1. صدور آنی کارت هدیه با متن و طرح دلخواه برای همه سلیقه ها
2. دسترسی به خدمات اینترنتی بانک شهر
3. خدمات مبتنی بر کارت
4. واریز وجه نقدی به حساب بصورت آنی بدون پر کردن فیش بانکی و یا حتی معطلی در صفوف بانکی تاسقف 15 میلیون تومان در هر شبانه روز و سایر خدمات قابل ارائه بر روی خودپردازها استفاده کنند و در صورت بروز هر گونه مشکل در لحظه و از طریق ارتباط صوتی/ تصویری زنده با سامانه مرکز تماس مشتریان اقدام به طرح سوال و رفع مشکلات مربوطه کنند.
5.با تبدیل شدن ابزار فیزیکی به ابزار مجازی، مشتری در حال انتخاب سرویس های مبتنی بر این فضاست. ما امروزه شاهدیم که مشتریان تمایل دارند تا در هر لحظه فرصت انجام عملیات بانکی خود را داشته باشند و کشاندن افراد حاضر در دنیای مجازی به شعب، کار دشواری است.
در حالی‌ که بیشتر مشتریان با حذف کامل شعبه‌های فیزیکی موافق نیستند، شرایطی ایجاد شد تا نسلی دیگر از دستاوردهای بانکداری الکترونیک معرفی شود. ورود دستگاهی به نام VTM)Virtual Teller Machine) در دنیای امروز بانکداری، نسل دیگری از خدمات نوین بانکی به مشتریان بود که بر اساس آن می‌توان کانالی در اختیار بانک گذاشت که به‌ نوعی بسیاری از تراکنش‌های حضوری را تبدیل به نیمه‌حضوری کند.
بانک شهر میزبان نخستین دستگا‌ه‌های خودبانک(VTM) در ایران است و با راه‌ اندازی پیشخوان‌های شهرنت که قابلیت ارائه همه خدمات بانکی را به صورت 24ساعته دارد، نخستین بانکی بود که برای نخستین بار در ایران معرف این دستگاه‌‌ها با عنوان “خودبانک” شد.
با استفاده از فناوری کنفرانس از راه دور‌، تعامل بین مشتری و فرد مستقر در شعبه مجازی بانک را برقرار کرده و خدمات بانکی مورد نیاز را به مشتری ارائه می‌دهد.
از طریق دستگاه خودبانک(VTM) موجود در پیشخوان‌های شهرنت بانک شهر، این امکان میسر می گردد تا مشتری به صورت آنلاین با رئیس شعبه مجازی در ارتباط باشد و درخواست‌های بانکی خود را به صورت غیرحضوری انجام دهد که این قابلیت برای نخستین بار است که در شبکه بانکی کشور رونمایی شده است. خدمات قابل اجرا در شهرنت ها عبارتند از: افتتاح حساب و صدور کارت نقدی، انتقال وجه بین سپرده ها و انتقال وجه بانکی، اعلام مفقودی و مسدودی کارت، صدور اینترنتی کارت هدیه، پرداخت اقساط تسهیلات بانک شهر، مسدود کردن اینترنت بانک و همراه بانک، انتقال وجه ساتنا و پایا، صدور گواهی تمکن مالی، صورتحساب فارسی و لاتین، صدور ضمانتنامه بانکی،صدور واحدهای سرمایه گذاری آرمان شهر و…

تفاوت کارت شهروندی با کارت های اعتباری بانکی دیگر چیست؟
در حوزه پرداخت های روزمره جامعه چند نوع پرداخت عمومی مانند پرداخت های خرد retail payment) ) و پرداخت های عمده که از طریق ساتنا و پایا وجود دارد، اما در طول روز شهروندان با پرداخت های بسیار خرد به نام micro payment سروکار دارند مانند خرید نان، کرایه تاکسی و اتوبوس و تلفن عمومی و … که در این خرید ها با مشکل پرداخت پول خرد مواجه هستیم.
به همین دلیل بخشی از پرداخت روزمره ما نیاز به روش پرداخت micro payment دارد که در استانداردها معین شده این پرداخت ها باید سریع و زیر 700 میلی ثانیه انجام شود، لزوماً آنلاین نیست و اساساً نیازی به رمز ندارد.
یکی از شرکت های تابعه بانک شهر برای پاسخ به این نیاز، محصول بانکی به نام کارت شهروندی که مبتنی بر فناوری city pay هست را طراحی کرده است.
از طریق این محصول می توان علاوه بر پرداخت های معمول روزمره از طریق شبکه شتاب یا شاپرک، عملیات Micro payment را بصورت آفلاین انجام داد و همچنین می توان بر اساس پیش بینی پارامترهای مدیریت ریسک بر روی سیستم city pay برای پرداخت مبلغی به بالاتر از Pin استفاده کرد بدین صورت که به عنوان مثال برای پرداخت تراکنش هایی تا مبلغ 5000 تومان نیاز به ورود رمز نباشد و از این مبلغ به بالا نیاز باشد که دارنده کارت رمز خود را وارد کند.

جناب آقای خدابنده همونطور که مستحضرید اصفهان در سال گذشته به شبکه جهانی شهرهای خلاق در زمینه‏های صنایع دستی و هنرهای بومی پیوست. بانک شهر در این زمینه چه اهدافی را پیگیری میکند؟
اکنون بانک شهر آمده است تا با همیاری و همکاری شهروندان، هموطنان و سپردهگذاران و با شعار نوآوری در خدمت، مشارکت و حمایت خود را از پروژههای خدمات شهری، حمل و نقل عمومی، عمرانی، فرهنگی و اجتماعی شهرداریهای کشور مخصوصا اصفهان که گل سرسبد کلانشهرهای کشور است ارایه و سطح خدمات مربوط به حوزه مدیریت شهری را برازنده و سازگار با معیارهای جهانی ترسیم نماید. هم چنین جا دارد ضمن تشکر از جناب آقای دکتر جمالی نژاد شهردار محبوب، خدوم و خلاق شهر زیبای خدا اصفهان که واقعا با ما همکاری لازم را داشته اند در ارتقا و توسعه شبکه بانکی و خدمات شهرنت ها، از جناب آقای دکتر حسین محمد پورزرندی مدیر عامل عزیز و خلاق بانک شهر نیز تشکر ویژه داشته باشم بانک شهر خریدار ایدهه های خلاق است، و بر حسب دستور جناب آقای دکتر پورزندی اولین بانک در سطح جهان است که روی ایده ها و تفکرات خلاق سرمایه گذاری می کند، این بانک همزمان با ارائه خدمات بانکی، صندوق ایده های خلاق را راه اندازی و به خرید و فروش ایده های خلاق پرداخته است. براساس این طرح مقرر است که ایده های خلاق هموطنان و شهروندان ایرانی داخل و خارج از کشور خریداری و در صندوقی نگهداری و پردازش و به کارآفرینان و صاحبان صنایع تولیدی و خدماتی عرضه گردد.
جهان امروز، جهان دانایی و تفکر است و سازمانی که از کارکنان فرهیخته و از ایده های خلاق برخوردار است ثروتمند است به عبارت دیگر، سرمایه امروز سازمانها، ایده و تفکر برتر است، بنابراین بانک شهر به عنوان اولین بانک در سطح جهان به خرید و فروش ایده و تفکر می پردازد تا بدین وسیله اعلام کند که به شعار خود «نوآوری درخدمت» ارج می نهد و هم برای ایده ها و تفکرات متخصصان، دانش پژوهلن، اساتید و هنرمندان ارزش قائل است و همینکه به منظور حمایت از مالکیت معنوی، ایده را به عنوان یک کالا به طور رسمی وارد عرصه خرید و فروش کند.
بازار ایده های خلاق از پشتیبانی بانک شهر در کلیه عرصه های تولیدی- خدماتی برخوردار خواهد بود و با مساعدت این بانک بورس ایده های خلاق رشد خواهد یافت و صاحبان ایده های خلاق به حقوق خود خواهند رسید و جامعه بشری از نعمت های ایده های خلاق، بیشتر برخوردار خواهد بود در این عرصه نیز بانک شهر آماده ارائه خدمت در عرصه ایده پردازی و خلاقیت شهری و همکاری های ویژه با شهرداری های کلانشهرهای کشور مخصوصا اصفهان می باشد.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.